Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fr. språk på VGS.. Nivå 2 (fransk) eller nytt språk?


Anbefalte innlegg

Nettopp startet i 1. klasse på VSG nå, og må velge om jeg skal fortsette med fransk på nivå 2, eller velge tysk eller spansk nivå 1. Jeg kan ikke egentlig si jeg bryr meg om hvilken kunnskap jeg tilegner meg i dette faget, heller karakteren. Jeg frykter da at fransk 2 blir veldig vanskelig, greide så vidt en 5er på ungdomsskolen, noe jeg ikke synes jeg fortjener. Hva er å anbefale? Er det stor nivåøkning fra nivå 1 til nivå 2? Er nivå 1 på samme nivå som på ungdomsskolen? Hva er enklest av spansk og tysk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening så er tysk rimelig enkelt. Har selv begynt med tysk nå på vgs(hadde engelsk fordypning på u-skolen), og man lærer at mange av ordene på tysk er ganske like som på norsk.

 

Vil likevel anbefale deg å fortsette med fransk(så sant du ikke er helt blank i faget).

 

Når det gjelder spansk vil jeg tro det er en god del vanskeligere enn tysk.

Lenke til kommentar

Hva er enklest av spansk og tysk?

 

Dette vil nok variere fra person til person, men min erfaring er at spansk og tysk er vanskelig på ulike måter. Det er lett å bygge opp et ordforråd i tysk, siden mange av ordene er så like de norske. Derfor blir det lettere å huske dem, og man kan ofte gjette seg til hva noe heter på tysk. Aberet med tysk er grammatikken, som er ganske komplisert. Spansk har lettere grammatikk, men samtidig ligner ikke spansk og norsk noe særlig, som kan gjøre det vanskeligere å lære seg ord.

Lenke til kommentar

Du må ikke bare tenke på karakteren (spansk, helt klart, om karakteren er poenget), men også på hvor lang tid du vil bruke. Såvidt jeg har forstått går nivå II-språk over to år, mens nivå I går over ett? Vil du slite med et helt nytt språk alle årene på VGS?

Lenke til kommentar

Du må ikke bare tenke på karakteren (spansk, helt klart, om karakteren er poenget), men også på hvor lang tid du vil bruke. Såvidt jeg har forstått går nivå II-språk over to år, mens nivå I går over ett? Vil du slite med et helt nytt språk alle årene på VGS?

 

Så lenge han har hatt spansk på ungdomsskolen kan han velge å fortsette med spansk eller begynne på nytt i tysk eller fransk uten at det har noe å si for hvor lenge han må ha faget.

Lenke til kommentar

Da jeg begynte på videregående var jeg i skremmende lik situasjon. Spansk(som jeg hadde) følte jeg at jeg lå veldig dårlig an i faglig sett. Karakterer var helt "ok", lå mellom fire og fem. Jeg var i utgangspunktet innstilt på å ta nivå 2, men det endret seg når jeg kom på videregående og så hvor forferdelig skrale kunnskaper jeg faktisk hadde i faget. Det gjaldt for øvrig så og si alle i klassen, hvor de fleste fortsatte.

 

Etter et par dobbeltimer valgte jeg å bytte over til tysk. Det er det smarteste jeg har gjort i skolesammenheng foreløpig. Jeg har økt karakterer fra fire til seks, og jeg syntes fremmedspråk nå er veldig ok framfor det jeg syntes om spansk på ungdomsskolen. Derfor ville jeg, hvis jeg var deg, byttet til et nivå 1-fag. Tysk, mener nå jeg.

 

Jeg er for øvrig ganske flink i matematiske fag, og som mange andre som liker matematikk er jeg ganske god grammatisk og liker orden og ryddighet i språket. Derfor syntes jeg at tysk med alle sine regler passer meg utmerket, og det er en klar logikk over hvordan du skal bygge opp språket. Spansk følte jeg at det var mer sånn "sånn er det bare", og ikke noen gjennomgående logikk. Jeg mener å huske å ha lest at du allerede har tatt 1T, og derfor er ganske flink i matematikk. Da mener nå jeg at du bør ta tysk som fremmedspråk.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg er for øvrig ganske flink i matematiske fag, og som mange andre som liker matematikk er jeg ganske god grammatisk og liker orden og ryddighet i språket. Derfor syntes jeg at tysk med alle sine regler passer meg utmerket, og det er en klar logikk over hvordan du skal bygge opp språket. Spansk følte jeg at det var mer sånn "sånn er det bare", og ikke noen gjennomgående logikk. Jeg mener å huske å ha lest at du allerede har tatt 1T, og derfor er ganske flink i matematikk. Da mener nå jeg at du bør ta tysk som fremmedspråk.

 

Jepp samme her, tok som du sa forsert skoleløp i matte (1T) i fjor og går videre med R1 i år. Grammatikk mestrer jeg veldig godt. Mulig det blir tysk da, selv om jeg i utgansgpunktet hadde bestemt meg for fransk 2.

 

Og btw, jeg tror det er to år fr. språk uansett om man tar nivå én eller to, så lenge man har hatt et 2. fr. språk på ungdomsskolen.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...