Gå til innhold

Ang. lånekassen: Har jeg forstått dette riktig?


Daft

Anbefalte innlegg

Usikker på om denne skal under utdanning eller økonomi i forumet, men jeg slenger den her til å begynne med så får en moderator heller flytte det skulle være nødvendig.

 

Jeg skal begynne med heltidsstudier på høyskole, og leier for tiden leilighet i samme hus som foreldrene mine. Etter hva jeg har forstått teller jeg da altså som hjemmeboer og får hele støtten, 89.000.- kr. i året som lån.

 

Det jeg stusser over er følgende linje under borteboer-informasjon på lanekassen.no:

Bor du hjemme, får du ikke lån gjort om til stipend. Men er du gift eller har barn du forsørger kan du få stipend, selv om du bor hjemme hos foreldrene dine.

Er det noen restriksjoner eller ekstraregler her jeg ikke har fått med meg, eller kan jeg rett og slett gifte meg og potensielt spare rundt 35.000,- kr. i året?

 

Antar at dette er i grenseland, men dersom det ikke er noe jeg har oversett så må det jo være lovlig? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dersom du er gift eller bor sammen med barn som du også forsørger får du stipend selv om du bor hjemme. Dette er fordi du da er ansett å ha forsørgelsesbyrde (jfr. ekteskapslovens regler om underholdsplikt). Se utdanningsstøtteforskriften 2010/2011 § 26-2.

 

Merk at proformaekteskap for å motta støtte vil være bedrageri, og etter de gjeldende satser vil straffen bli ubetinget fengsel etter to år med dette (når det bedratte beløp passerer 1G).

Lenke til kommentar

Usikker på om denne skal under utdanning eller økonomi i forumet, men jeg slenger den her til å begynne med så får en moderator heller flytte det skulle være nødvendig.

 

Jeg skal begynne med heltidsstudier på høyskole, og leier for tiden leilighet i samme hus som foreldrene mine. Etter hva jeg har forstått teller jeg da altså som hjemmeboer og får hele støtten, 89.000.- kr. i året som lån.

 

Det jeg stusser over er følgende linje under borteboer-informasjon på lanekassen.no:

Bor du hjemme, får du ikke lån gjort om til stipend. Men er du gift eller har barn du forsørger kan du få stipend, selv om du bor hjemme hos foreldrene dine.

Er det noen restriksjoner eller ekstraregler her jeg ikke har fått med meg, eller kan jeg rett og slett gifte meg og potensielt spare rundt 35.000,- kr. i året?

 

Antar at dette er i grenseland, men dersom det ikke er noe jeg har oversett så må det jo være lovlig? :p

 

Før du skal gifte deg ville jeg først folkeregistrert meg på kjærestens adresse og blitt "samboere". Eneste kjipe er at Posten kommer dit. Omadressering fra Posten koster ca 400 kroner i året. 35 000 - 400 = 34 600 ,- :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...