Gå til innhold

i7 930 hjelp! oc til 3.8ghz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns fortsatt du har høy vcore, kan hende i7 950 trenger det men.

Har en 920 @ 3,82ghz med 1.184 volt, vil tro du kan ligge ca på det samme.

 

sjekker det ut nå

edit: husker å ha sett på det at med auto kunne godt vcore komme opp i 1.26 og produsere mindre varme what gives?

 

edit2:fikk den litt ned, men ikke mye. dette er en + på tastaturet over der den ikke vil loade bfbc2 engang har ikke fått spilt så mye så vet ikke om den er helt stabil der enda. time will show.

temperaturen er helt i 70+ fortsatt med alle vifter på fult(antec 1200 + V8 kjøler):/

noe annet man kan stille på for å få den kjøligere?

 

stabil1282731054.png

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

maser litt igjen jeg.

sitter å gjør et forsøk på å finne ut av dette med qpi volt.

men finner ikke noe spesielt lettforklart svar(tror det er unclock volt om jeg ikke leste totalt feil) på hva denne skal være utenom at den kan maks være 0.5 V mindre en ram (ram 1.66=minimum qpi 1.16?)

 

vet ikke hvilken volt (om den vises i HWmonitor i det hele tatt?) det er:/

 

er det bare å sette den på ca 1.20 og skru den opp til det er stabilt under feks bfbc2?

 

har denne noen større invirkning på temperaturen på prosessoren?

 

så var det dette med xmp i AItunervalget i BIOS.

er det mere fornuftig å sette den på manuell og stille på timings på ram(tror det var det denne gjorde) selv?

RAMen som jeg har (link 2-3 poster bak) er på 1600 mhz men kjører på 1331 eller noe sånt i bios er dette noe jeg burde stille på(neste valg er rett over 1600 mhz)

 

Edit: påvirker det tempen om jeg bruker en høyere bclk og en lavere multiplier?

eventuelt i hvilken retning

 

Edit2: kan qpi volten om den er for lav feks påvirke load tiden i negativ retning til feks bfbc2?

 

beklager ha det inn med teskje spørsmål, men litt bedre å spørre en å synse seg fram på engelske forum med mye fagspråk.

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

Jeg slet lenge med å kjøre rammet mitt på riktigte settings.

 

Det jeg gjør er å sette DRAM bus voltage til 1.6454. (Liten forskjell på det og 1.654, men kjekt å ha innenfor 1.65 syntes jeg)

 

Deretter satt jeg QPI V til 1.35.

 

Det viktigste å tenke på er at Drambus og QPI V må være innefor 0.5 V som du sier.

 

1.645 og 1,35 er derfor safe values som bør la deg kjøre rammen på den spesifiserte hastigheten. For 24/7 klokk bør ikke QPI være over 1.45, og Dram bus bør holde seg under 1.65

 

Deretter kan du kjøre memtest eller f.eks blend testen på prime for å sjekke stabilitet.

 

Deretter går du ned på voltagen helt til det ikke vil boote ordentlig. Sett det opp igjen og kjør en test for å se at alt funker. Da kan du kjøre ting til lavest mulig voltage med den frekvensen/ytelsen du vil.

 

Det er mye lettere å kjøre rammet raskere når du klokker CPUen din.

 

Med stock CPU freq vil ikke mine rambrikker kjøre 1700Mhz en gang, men med en gang jeg setter opp bclk får jeg de opp i 1866Mhz og kjører de på cl 7-8-7-21 timings.

 

Du bør sette opp rammen din til i hvertfall det den er spesifisert til. Hvis du er heldig kan du ha fått noen gode rambrikker som kan kjøres lenger.

 

Ram voltages har relativt lite å si for CPU temp når det kommer til stykke. Det er lite å hente der.

 

P.S Hvis CPU tempsene dine er under load er 70'C ekstremt bra core temps. Du har ingeting å være bekymret over med 70'C core temps når du kjører prime 95.

 

Hvis de sniker seg opp over 80'C vil det ikke være like bra for levetiden på CPUen.

 

EDIT. Ang Bclk og multiplier, så vet jeg at min i7 930 trives best på enten 19 eller 21 multiplier i forhold til 20. Ingen anelse hvorfor, men det virker mer stabilt. Er ikke helt sikker på hvordan det er med 950.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

takk for et fyldig og godt svar.

 

 

skal justere og prøve meg litt mere frem i dag.

 

angående bclk så kom jeg over et forum hvor det var en som nevnte at mulitplieren på hans 920 trivdes best på oddetall og det var flere med 920/930 som stemte inn at det var slik hos de også.

 

kjørte med x.m.p og satte alt på manuell og kjører med 8 8 8 24 timing, i stede for 9 9 9 24 timing som de kjørte med via den x.m.p greia, syntes å merke litt forskjell, men det kan jo bare være psykisk.

 

finnes det forresten en plass man kan finne GOD lektyre om timing på ram så man kan skjønne bedre hva dette innebærer?

Lenke til kommentar
...

EDIT. Ang Bclk og multiplier, så vet jeg at min i7 930 trives best på enten 19 eller 21 multiplier i forhold til 20. Ingen anelse hvorfor, men det virker mer stabilt. Er ikke helt sikker på hvordan det er med 950.

Enig i dette, mange som sier at Intel sin i7-serie iallefall trives best med BCLK i oddetall og ikke partall.

Lenke til kommentar

...

kjørte med x.m.p og satte alt på manuell og kjører med 8 8 8 24 timing, i stede for 9 9 9 24 timing som de kjørte med via den x.m.p greia, syntes å merke litt forskjell, men det kan jo bare være psykisk.

...

Det er nok bare psykisk ja, reell ytelsesendring er vel <1%. Noen ganger litt over, kommer ann på bruksmønsteret

Lenke til kommentar

det jeg da fortsatt lurer på er hva det er "best" å ha unclock og QPI link på i forhold til hva jeg har klokket prosessoren med?

disse er nåværende verdier

UCLK 3161

QPI link 7321

 

edit: prøver å finne ut av det, men føler jeg ikke får lest meg fram til noe fornuftig

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

liten update bare:

 

fikk ned tempen til 71 grader maks på en av kjernene(resterende 67-69) etter 30 min i superpi.

eneste jeg måtte gjøre var å blåse ren viftene rundt kjøleren med luft på boks, samt t jeg renset filtrene forran viftene på framsiden av kabinettet.

og i dag er det varmere i luften en noen av de foregående dagene med testing.

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...