Gå til innhold

Bygge server med 12 disker og RAID-5?


nor50

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 stk av disse: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10574337

1 med 4 stk 1.5 TB og 2 med 4 stk 2 TB disker i. Har hatt en del problemer med disse, så jeg vurderer å kjøpe meg et LianLi kabinett som det er grei plass til alle disse 12 diskene i og byggen en enkel server. Tenkte da kanskje å kjøre 4x1.5 TB i RAID-5 og 2 ganger 4x2TB i RAID-5, eller er det kanskje like greit å kjøre RAID-5 på alle 8 2TB'ene?

Noen forslag til hovekort etc som må til?

Endret av nor50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville kjørt raid 50, altså 2 x 6 disker i raid 5 som stripes. Eit hovudkort med 8 sata porter og to pci-express sata kort med 2 porter kvar bør være den billigaste og beste måten å få det til med :)

 

Problemet med det oppsettet er vel at jeg har 8 stk 2 TB og 4 stk 1.5 TB disker...

Lenke til kommentar

Eg ville kjørt raid 50, altså 2 x 6 disker i raid 5 som stripes. Eit hovudkort med 8 sata porter og to pci-express sata kort med 2 porter kvar bør være den billigaste og beste måten å få det til med :)

 

Problemet med det oppsettet er vel at jeg har 8 stk 2 TB og 4 stk 1.5 TB disker...

 

Raid 6 + eventuelt en hotspare for de 8 diskene. De 4 siste tar du i et seperat Raid 5.

 

Problemet med Raid er jo at det kanskje ikke alltid er like kjekt å kjøpe 1,5 TB disker for å utvide, når en får 2 TB for omtrent samme pengene...

Lenke til kommentar

Eg ville kjørt raid 50, altså 2 x 6 disker i raid 5 som stripes. Eit hovudkort med 8 sata porter og to pci-express sata kort med 2 porter kvar bør være den billigaste og beste måten å få det til med :)

 

Problemet med det oppsettet er vel at jeg har 8 stk 2 TB og 4 stk 1.5 TB disker...

 

Raid 6 + eventuelt en hotspare for de 8 diskene. De 4 siste tar du i et seperat Raid 5.

 

Problemet med Raid er jo at det kanskje ikke alltid er like kjekt å kjøpe 1,5 TB disker for å utvide, når en får 2 TB for omtrent samme pengene...

 

Det er 8 like Hitachi 2 TB disker jeg har. Om jeg bytter ut de 4 stk 1.5 TB diskene med 4 nye Hitachi 2 TB, sånn at jeg får 12 like disker, hvilket RAID er best å kjøre da?

Lenke til kommentar

Det er 8 like Hitachi 2 TB disker jeg har. Om jeg bytter ut de 4 stk 1.5 TB diskene med 4 nye Hitachi 2 TB, sånn at jeg får 12 like disker, hvilket RAID er best å kjøre da?

 

Det går ikke an å snakke om "best" uten å definere kravspesifikasjonene først.

Om det stort sett er snakk om å lagre store mediafiler, ville jeg f.eks gått for 2xraid5, gjerne stripet sammen til raid50.

Dette fordi det har større toleranse for feil sammenlignet med et stort raid5 over 12 disker, samt at man sparer en del backend-io ved små writes.

Lenke til kommentar

For å ikkje nevne at rebuild med 12 disker vil ta vanvittig lang tid.

Hva så? Raidet funker jo fordeom, og man trenger sikkert ikkje max hastighet 24/7 ;) Og har man skikkelig raidkontroller så er degradert raid ganske så raskt  :tease: Hvordan er det med software degradert raid? Har aldri testet degradert software raid. 

 

 

Røkket ut en disk fra raid-6 mitt for lenge siden for å se om det fungerte :) Hotspare kicket inn, og raidet var i siget hele tiden. Lætt :p

 

 

Lenke til kommentar

degradert raid5 er tregt uavhengig av om det er hardware eller software, og det sier egentlig seg selv.

 

om dataene du skal ha ligger på disken som er borte, må kontrolleren/maskinen lese en stripe fra hver eneste disk i raidet, for så å regne ut det manglende innholdet.

 

det vil si at 1 i/o brått genererer N i/o, pluss litt regnekraft, hvor N er antall disker i raidgruppa.

 

(og om du forstår hvordan det funker, forstår du sikkert også hvorfor raid5/6 er så idiotisk tregt på små random writes :))

 

lang rebuild tid er heller ikke bare kjipt pga ytelsen, men også fordi du da står uten beskyttelse mot flere diskfeil, noe som virkelig kan være et problem når diskene sniker seg mot 2TB.

Endret av Varj
Lenke til kommentar

Rebuild av raid5/6 array bør være utført på nokre timer, du vil ikkje at ein (eller to) til disk(er) ryker. Eit stort array, spesielt dei over 10 disker kan ta dager. Ein kompis av meg hadde eit raid 6 array med 25 disker, han brukte så lang tid på å bygge raidet på nytt at han aldri blei ferdig. Fordi ein av diskene ville alltid begynne å hikke etter 12-15 dager. Løysninga blei raid 60(3 raid6 med 8 disker som stripes) + 1 hotspare. Mista litt meir diskplass, men rebuild tar nå timer.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Areca 1231ML/Areca1261ML veldig stabil raid kort. Kjøper du det fra USA får for ca 5k for Areca 1231ML. Litt mere for Areca 1261ML

 

Raid kort veldig enkel sette opp. Ikke trenger du noe software utenom drivere. Raid 6 kan hverfall 2 disker dø uten data tap.

 

 

 

Areca 1231ML = 12 ports

Areca 1261ML = 16 ports

Lenke til kommentar

Om det tar 1 min eller 1 uke spiller ingen rolle for meg bare jeg beholder filene....

Med det svaret så antar eg at sikkerheita er viktig?

Med raid6 og 12 disker så kan du sikkert rekne med 2 til 3-4 dagers rebuild. Fin tid for at disker kan feile i verste fall. Sannsynligheita er nok svært liten, for heimebruk så er det bare og kjøyre i gang.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med software degradert raid? Har aldri testet degradert software raid. 

 

Bedre en jeg hadde fryktet - ja jeg hadde utfall av en disk på et Raid5, og det tok faktisk litt tid før jeg oppdaget at ytelsen hadde gått ned. De fleste servere som primært brukes til lagring er jo jevnt over overspesifisert når det gjelder CPU.

 

Til trådstarter: For så store raid ville jeg nesten kun vurdere Raid 6 med hotspare. Simpel sannsynlighetsberegning sier at desto flere disker desto større sannsynlighet for at mer enn en disk ryker. Et alternativ om man kjører Linux som OS er å kjøre flere raid med LVM. Da kan du kjøre dine 4 1,5 TB i Raid 5 og de 8 2 TB i raid 6 og bruke LVM til å gjøre alt til en virtuell disk. Så vidt jeg vet kan du fint blande software og hardware raid også. Men et Linux software raid funker svært bra det - og man klarer seg med rimelig hardware (slipper relativt dyre kontrollere). Ytelsen som lagringsserver er bra nok i massevis.

Lenke til kommentar

siDDIs: Min erfaring er at antall disker ikke har så mye å si for "rebuild" tiden. Størrelse på selve disken har mere å si...

 

Det er min erfaring også.

 

Det som virkelig tar tid er å utvide et Raid 5/6 fra f.eks 4 disk til 8 disk. Min P3 500Mhz brukte en uke på det!

 

Men f... heller, er jo en server som bare står å summer uten load 90% av tiden uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...