Gå til innhold

Pentax k-x med 18-55 og 50-200


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg eier et HS-10 (Fujifilm). Er ikke så veldig fornøyd med dette ved dårlige lysforhold og synes det er noe treg fokus på det. Kjøpte dette for å "unngå" speilrefleks. Ville ikke ha så mange linser. Men, men. Nå etter mange timer på nettet ser det ut til at jeg i nær fremtid vurderer å kjøpe Pentax k-x med en medfølgende linsepakke a 18-55mm og 50-200mm. Har lest og hørt at disse linsene er relativt gode. Denne pakken kan kjøpes for 5-6000 tusen. Jeg synes dette virker som en rimelig og ok pakke for en nybegynner. Er dette huset noe å vokse med? Er dette en god pakke? Mulig jeg burde postet denne et annet sted, men du verden for noen lange tråder...Noen som vil kjøpe HS`en? He,he...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg eier et HS-10 (Fujifilm). Er ikke så veldig fornøyd med dette ved dårlige lysforhold og synes det er noe treg fokus på det. Kjøpte dette for å "unngå" speilrefleks. Ville ikke ha så mange linser. Men, men. Nå etter mange timer på nettet ser det ut til at jeg i nær fremtid vurderer å kjøpe Pentax k-x med en medfølgende linsepakke a 18-55mm og 50-200mm. Har lest og hørt at disse linsene er relativt gode. Denne pakken kan kjøpes for 5-6000 tusen. Jeg synes dette virker som en rimelig og ok pakke for en nybegynner. Er dette huset noe å vokse med? Er dette en god pakke? Mulig jeg burde postet denne et annet sted, men du verden for noen lange tråder...Noen som vil kjøpe HS`en? He,he...

 

Det er en god pakke å starte med. K-x er proppet full med funksjoner, er raskt og tar bra bilder så dette kameraet kan du ha lenge. Utvikler du deg videre så er det gjerne flere objektiver en ønsker seg. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg eier et HS-10 (Fujifilm). Er ikke så veldig fornøyd med dette ved dårlige lysforhold og synes det er noe treg fokus på det. Kjøpte dette for å "unngå" speilrefleks. Ville ikke ha så mange linser. Men, men. Nå etter mange timer på nettet ser det ut til at jeg i nær fremtid vurderer å kjøpe Pentax k-x med en medfølgende linsepakke a 18-55mm og 50-200mm. Har lest og hørt at disse linsene er relativt gode. Denne pakken kan kjøpes for 5-6000 tusen. Jeg synes dette virker som en rimelig og ok pakke for en nybegynner. Er dette huset noe å vokse med? Er dette en god pakke? Mulig jeg burde postet denne et annet sted, men du verden for noen lange tråder...Noen som vil kjøpe HS`en? He,he...

 

Det er en god pakke å starte med. K-x er proppet full med funksjoner, er raskt og tar bra bilder så dette kameraet kan du ha lenge. Utvikler du deg videre så er det gjerne flere objektiver en ønsker seg. Lykke til.

Da kan det se ut til at det foreligger en bestilling om ikke lenge. Har en Japan Photo-sjappa i byen. Får ta en tur og ta en prat med de som jobber der og bli overbevist.

Lenke til kommentar

Jeg må bare slenge meg på fotoralf sin kommentar og si at dette er et veldig godt kjøp i den prisklassen. 18-55 objektivet er skarpt og har rask autofokus, solblender og enkel manuell overstyring av fokus. 50-200 objektivet vet jeg ikke så mye om. Kamerahuset har godt med funksjoner, men ikke all verdens med knapper. Det er de litt dyrere modellene som har ørten knapper til direkte styring av ulike funksjoner. Pentax er et generelt godt valg av system på grunn av bildestabilisator og godt bruktmarked for eldre optikk. AA-batteri er en smakssak, men jeg synes det er en fordel. Sensoren i kameraet gjør det bra i DXomark-testene sammenlignet med andre kameraer i samme prisklasse. Det betyr godt dynamisk omfang, lav ISO-støy og god fargepresisjon. K-x har også en god råfremkalling i kameraet. Kamerakroppen er kompakt og solid bygget i forhold til konkurrerende kameraer.

 

Det er rett og slett et godt kjøp!

 

Japanphoto har inne den pakken (sort utgave) til 5249 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg må bare slenge meg på fotoralf sin kommentar og si at dette er et veldig godt kjøp i den prisklassen. 18-55 objektivet er skarpt og har rask autofokus, solblender og enkel manuell overstyring av fokus. 50-200 objektivet vet jeg ikke så mye om. Kamerahuset har godt med funksjoner, men ikke all verdens med knapper. Det er de litt dyrere modellene som har ørten knapper til direkte styring av ulike funksjoner. Pentax er et generelt godt valg av system på grunn av bildestabilisator og godt bruktmarked for eldre optikk. AA-batteri er en smakssak, men jeg synes det er en fordel. Sensoren i kameraet gjør det bra i DXomark-testene sammenlignet med andre kameraer i samme prisklasse. Det betyr godt dynamisk omfang, lav ISO-støy og god fargepresisjon. K-x har også en god råfremkalling i kameraet. Kamerakroppen er kompakt og solid bygget i forhold til konkurrerende kameraer.

 

Det er rett og slett et godt kjøp!

 

Japanphoto har inne den pakken (sort utgave) til 5249 kr.

Ja, dette ser ut til å bli mer og mer overbevisende. Det er jo også veldig poitivt at det scorer godt ved fotografering i dårlig lys. ISO-egenskapene er jo meget bra. Når det gjelder batteriene, så må det vel gå ann å bruke NiMH-batterier? Disse batteriene har jo bedre stamina enn vanlige alkaliske. Jeg har AA (NiMH) på mitt HS-10 nå. Tar 1000 bilder uten problemer.

 

Rekker en tur på Japan Photo før jeg skal på jobb i efta.

Lenke til kommentar

Pentax K-x tar både alkaliske, ladbare NiMH og ikke ladbare litiumbatterier. Jeg har en tidligere Pentax-modell, K200D, som tar 500~800 bilder per lading med Varta NiMH 2500 mAh og ca 5% blitsbruk. Jeg har to sett med batterier + 4 alkaliske IKEA-batterier som backup når jeg drar på ferie. First Price-batterier har også reddet meg en dag jeg ikke hadde med meg laderen og jeg hadde glemt å sjekke batteritilstanden før jeg dro og reiste lett, uten ekstra batterier.

 

En på pentaxforums sier han har klart opp til 6000 bilder på et sett med ikke ladbare litiumbatterier på K-x. Sannsynligvis uten blitsbruk, lite skjermbruk og manuell fokus.

Lenke til kommentar

Jeg må bare slenge meg på fotoralf sin kommentar og si at dette er et veldig godt kjøp i den prisklassen. 18-55 objektivet er skarpt og har rask autofokus, solblender og enkel manuell overstyring av fokus. 50-200 objektivet vet jeg ikke så mye om. Kamerahuset har godt med funksjoner, men ikke all verdens med knapper. Det er de litt dyrere modellene som har ørten knapper til direkte styring av ulike funksjoner. Pentax er et generelt godt valg av system på grunn av bildestabilisator og godt bruktmarked for eldre optikk. AA-batteri er en smakssak, men jeg synes det er en fordel. Sensoren i kameraet gjør det bra i DXomark-testene sammenlignet med andre kameraer i samme prisklasse. Det betyr godt dynamisk omfang, lav ISO-støy og god fargepresisjon. K-x har også en god råfremkalling i kameraet. Kamerakroppen er kompakt og solid bygget i forhold til konkurrerende kameraer.

 

Det er rett og slett et godt kjøp!

 

Japanphoto har inne den pakken (sort utgave) til 5249 kr.

Jeg fant denne pakken på Pixmania. http://www.pixmania.com/no/no/3849473/art/pentax/k-x-sort-objektiv-dal-18.html

 

Har ikke handlet der før. Noen erfaringer? Så ut som om dette var "mye" for penga.

Lenke til kommentar

Eh, jeg handler aldri noe fra pixmania. Har aldri hørt noe annet enn negative tilbakemeldinger. Kjøp går fint, men hvis du har reklamasjon så kan du få problemer. Mulig de har blitt bedre i det siste, men jeg betaler heller litt ekstra for å få ting fra en norsk nettbutikk.

Høres lurt ut.

Lenke til kommentar

Veske, reim, batterier, lader, minnekort er sannsynligvis bare juggel. Se heller på kamera + de to objektivene. Der har Japanphoto utvilsomt en god pris.

 

Selv om Pixmania skal ha skjerpet seg etter en del dårlige tilbakemeldinger så er jeg skeptisk til den sjappa og unngår den med mindre det er svært mye å spare på å velge de. JapanPhoto er i hvert fall seriøse, også på returer.

Lenke til kommentar

Veske, reim, batterier, lader, minnekort er sannsynligvis bare juggel. Se heller på kamera + de to objektivene. Der har Japanphoto utvilsomt en god pris.

 

Selv om Pixmania skal ha skjerpet seg etter en del dårlige tilbakemeldinger så er jeg skeptisk til den sjappa og unngår den med mindre det er svært mye å spare på å velge de. JapanPhoto er i hvert fall seriøse, også på returer.

Ja, det er nok ikke "state-of-the-art" produkter. Jeg var innom Japan Photo i går for å se på Pentaxen, men de hadde den ikke inne. Det har visst vært vanskelig å få tak i etter at det kom høyt opp i testene. De hadde ikke linsene inne heller. Har hørt rykter om at alle kitlinser er litt "jalla", men hun i butikken mente noe annet. WR-linsene er værtette og koster ikke mer enn et par hundrelapper mer (på aktuelle pakke). Er det noen vits i å kjøpe WR-linser når huset ikke er værtett?

Lenke til kommentar

Synd at det er dårlig tilgjengelighet. Det er hovedsaklig en slapp importør som er skyld i det.

 

Kit-objektiver er ikke akkurat det råeste man får, men det er forskjell på de ulike kit-objektivene. Pentax sine har fått skryt for skarphet, autofokushastighet og solblenderen. Noen av versjonene (WR og den eldre ALII) har også ganske god byggekvalitet til å være kitobjektiv. Blant annet med metallfatning. Jeg ville kostet på meg WR-objektivet om det bare kostet et par hundre ekstra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis man oppgraderer til en værtettet kameramodell i framtida så kan den være kjekk å ha selv.

 

Uansett, hvis du fortsatt helst har lyst til å spare de hundrelappene så kan jeg tilby et bytte. Jeg betaler mellomlegget for deg og får WR-versjonen, og du får ALII-versjonen i bytte tilbake. ALII-versjonen har litt bedre byggekvalitet enn AL-versjonen som følger med K-x. Blant annet med metallfatning i stedet for plast. All frakt betalt av meg.

 

Jeg har nemlig et Pentax K200D (som er værtett), men dessverre ingen værtette objektiver.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis man oppgraderer til en værtettet kameramodell i framtida så kan den være kjekk å ha selv.

 

Uansett, hvis du fortsatt helst har lyst til å spare de hundrelappene så kan jeg tilby et bytte. Jeg betaler mellomlegget for deg og får WR-versjonen, og du får ALII-versjonen i bytte tilbake. ALII-versjonen har litt bedre byggekvalitet enn AL-versjonen som følger med K-x. Blant annet med metallfatning i stedet for plast. All frakt betalt av meg.

 

Jeg har nemlig et Pentax K200D (som er værtett), men dessverre ingen værtette objektiver.

Jeg får ta en prat i butikken og se på hvilke pakker det kan sys sammen først.

Lenke til kommentar

I dag ble HS-10`n min solgt. En fornøyd herremann fra Lillestrøm smilte fra øre til øre. Til mandag drar jeg i butikken og bestiller nytt dSLR. Helt erlig så er jeg fortsatt litt i tvil om jeg skal kjøpe Canon 550d eller Pentax k-x. Canonen er en del dyrere med samme linsepakke, nesten 10k, så rent økonomisk er jeg sikker. Meen....er 550d et bedre kamera? Jeg vet at Pentaxen scorer høyt på ISO. Der kommer 550d litt til kort iflg flere tester. Men hva er det med kritikken mot Pentaxen og mangel på fokusindikator i søkeren? Har dette noen rent praktisk betydning? Tror nok det blir Pentax uansett...

Lenke til kommentar

[...] Men hva er det med kritikken mot Pentaxen og mangel på fokusindikator i søkeren? [...]

 

Nei nei! Det der er berre ein myte!

 

*må få han til å velga Pentax*

He,he. Regner med at det blir en Pentax. Jeg er en ekstrem forhånds-utsjekker før jeg kjøper noe. Bruker gjerne et par uker med research før handelen gjennomføres.

Lenke til kommentar

De fleste kameraer har det sånn at når man ser i søkeren og trykker knappen halvveis ned for å fokusere med autofokus så hører man et lite pip og får en eller flere lysende ruter som forteller hvilke fokuspunkter som treffer fokus. Pentax K-x har ikke den type fokusindikatorer. Den har det samme pipet, men i stedet for lysende ruter i søkerbildet så er det bare en enkel LED nederst i søkeren, der lukkertid og sånt står opplyst, som lyser dersom man treffer fokus ett eller annet sted. Med andre ord vet man ikke hvor i søkerbildet fokus treffer. Noen synes den funksjonen er særdeles viktig, andre gir blaffen i den.

 

sony_a330_viewfinder.gif

 

Redigert: Ved bruk av live view får man indikert hvor fokus treffer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...