Gå til innhold

Skal jeg begynne å ta fotooppdrag?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå drevet med fotografering i 1,5 år, og syntes det er på tide og kanskje ta noen fotooppdrag.

 

Jeg har fått en del positive tilbakemeldinger på bildene mine.

 

Men, jeg har bare et Nikon D40 kamera, tror dere dette har noe å si, tenker da på at det er bare 6,1 megapiksler. Redd for kvaliteten på bildene.

 

Håper på litt hjelp her.

 

Hilsen en stor fotoentusiast.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Hvorfor er det "på tide" å ta oppdrag?

2) Hvem er det som gir positive tilbakemeldinger? Mamma og pappa, eller erfarne fotografer?

 

 

Bare syntes det kunne være interessant og ta noen oppdrag.

 

Om de er fotografer eller ikke vet jeg ikke, men blant annet i lokalavisen, og litt på nettet, var ikke poenget og skryte eller noe, men bare for å få fram at jeg ikke er helt ny. :)

 

Spørsmålet mitt var om kvaliteten på kamerat mitt er bra nok :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har nå drevet med fotografering i 1,5 år, og syntes det er på tide og kanskje ta noen fotooppdrag.

 

Jeg har fått en del positive tilbakemeldinger på bildene mine.

 

Men, jeg har bare et Nikon D40 kamera, tror dere dette har noe å si, tenker da på at det er bare 6,1 megapiksler. Redd for kvaliteten på bildene.

 

Håper på litt hjelp her.

 

Hilsen en stor fotoentusiast.

 

 

Alle er fotografer i dag, så om du tror du kan levere varene, så kjør på.

Du skriver ikke hva slags oppdrag det er snakk om.

 

Det er vel egentlig bare du selv som kan vurdere om du kan levere det oppdragsgiveren vil ha. Positive tilbakemeldinger fra lokalavis og kjente er fint, men har i grunn liten verdi ift din faktiske leveringsevne. Her står du alene. Men det er klart at om noen ser hva du har levert tidligere og vil ha lignende, så er det bekreftelse godt nok foreløpig. Jeg ville nok ikke tatt på meg de største kjendis-bryllupsjobbene med en gang, men kanskje startet med noe mindre. Kjør på.

 

Kamerautstyr er ikke det viktigste her. Det er betryggende å ha godt utstyr som man stoler på og er kjent med. Og siden alle speilreflekser leverer varene, så er det fotgrafen det står på.

Lenke til kommentar

I den grad kameraet er noen begrensning, er det i alle fall ikke oppløsningen. Jeg bruker også D40, og er stort sett meget fornøyd med det, men det er ganske lite ergonomisk. Grepet er slitsomt når man fotograferer 5-6 timer i strekk, og de få knappene og bryterne gjør det unødvendig kronglete å endre innstillinger (info-skjermen hjelper riktignok en del). Om de samme problemene gjelder for deg er det bare du som kan svare på, og det avhenger jo helt av hva du bruker det til.

 

Hva slags oppdrag er det du har tenkt å ta? Hva slags oppdragsgivere er det snakk om? Er det folk som aktivt oppsøker deg og ber deg skyte for dem, eller har kommer du til å måtte bruke ressurser på markedsføring? Har du noen portefølje å vise klientene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har nå drevet med fotografering i 1,5 år, og syntes det er på tide og kanskje ta noen fotooppdrag.

 

Jeg har fått en del positive tilbakemeldinger på bildene mine.

 

Men, jeg har bare et Nikon D40 kamera, tror dere dette har noe å si, tenker da på at det er bare 6,1 megapiksler. Redd for kvaliteten på bildene.

 

Håper på litt hjelp her.

 

Hilsen en stor fotoentusiast.

 

 

Jeg tror ikke kvaliteten på bildene fra et D40 vil være noe problem, men pass på å gi beskjed på forhånd om at det kan være begrenset mulighet for forstørrelser.

Noe av det samme gjelder med tanke på hva du har av optikk og annet utstyr. Har du begrenset med lysutstyr og optikk vil du også ha begrensninger på hva slags bilder du kan ta. Dette gjelder det å være ærlig med på forhånd, kunder er sjelden særlig mottagelige for forklaringer om at "disse bildene ble litt mørke siden jeg bare har en blitz" i etterkant.

 

Mitt neste spørsmål er hvilke muligheter du har til å redigere bilder. Noe mer enn iPhoto bør være på plass når du begynner å ta betalt for jobben. Igjen, kundene er ikke særlig lydhøre for unnskyldninger, i tilegg til at selv lett redigering gir deg muligheten til å forandre en 98% lokasjon til 100%. F.eks. gjorde bryllupsfotografen vår litt photoshopping av bakgrunn og kjolen. Dermed kunne vi bruke den flotte smijernsporten som bakgrunn uten å få med lufteventilen ved siden av, og bruden slapp å bekymre seg for fluer som satte seg på kjolen.

 

Til sist, tar du jevnlig bilder som du får gode tilbakemeldinger på, og ble de slik fordi du hadde planlagt dem slik?

Det synes i alle fall jeg er det viktigste spørsmålet du bør stille deg. Tar du på deg et oppdrag vil du som oftest måtte jobbe innenfor rammer og tidsfrister, og levere etter dette. Da kreves det at du både vet hva du er ute etter, og hvordan du skal oppnå dette.

 

Dersom du føler deg komfortabel med disse spørsmålene, så er det bare å kjøre på... Jeg ville kanskje ventet litt med å si opp jobben og bestille ny flatskjerm, men strengt tatt er den eneste måten å få svar på spørsmålet ditt å gjøre et forsøk. Sørg bare for å finne dine egne begrensninger på forhånd, både hva gjelder utstyr og ferdigheter, og ikke press disse når du får betalt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*klipp* ..men det er ganske lite ergonomisk. Grepet er slitsomt når man fotograferer 5-6 timer i strekk, og de få knappene og bryterne gjør det unødvendig kronglete å endre innstillinger (info-skjermen hjelper riktignok en del).*klipp*

 

Off T:

Du tar utgangspunkt i at TS har samme fingre/hender som deg, det blir feil. Alle er forskjellige og hvis han er trygg på D40`n (Nikon) så bruker han det, så enkelt er det.

/Off T.

 

Jeg synes du burde hive deg uti det, hvis dette er noe du brenner for og like å gjøre. Det værste som kan skje er at noe går galt, men det også lærer du på. Jo flere små fotojobber jo bedre, så jobber du deg oppover til større jobber over tid.

 

Forstår ikke negativiteten til enkelte her. Det virker noen ganger som det kun er proffesjonelle etablerte firma som bør få fotooppdrag, og det er jo helt feil holdning. Alle som liker å holde på med foto og får positive tilbakemeldinger burde få lov til å holde på med det, dette skaper jo bare mer konkurranse som igjen presser ned (blod)prisene til fotografene som er i proff-markedet.

 

Fikk høre fra ett vennepar av meg i fjor som hadde en fotograf (såkalt proff) i bryllupet sitt, og de ble ikke fornøyd med mange av bildene som ble tatt. Til slutt ble det bare 4-5 bilder de ble fornøyde med, også senere fikk de regning i posten. 6.000,- for ca 5 gode bilder fra sitt eget bryllup, et minne som skal vare livet ut.... Latterlige priser.

 

Jeg er glad for at jeg har en søster som driver med foto, som ikke tar noe for å ta bilder av meg og min forlovede når vi skal gifte oss neste år.

 

Stå på, og lykke til, Crytrus! :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke kvaliteten på bildene fra et D40 vil være noe problem, men pass på å gi beskjed på forhånd om at det kan være begrenset mulighet for forstørrelser.

Noe av det samme gjelder med tanke på hva du har av optikk og annet utstyr. Har du begrenset med lysutstyr og optikk vil du også ha begrensninger på hva slags bilder du kan ta. Dette gjelder det å være ærlig med på forhånd, kunder er sjelden særlig mottagelige for forklaringer om at "disse bildene ble litt mørke siden jeg bare har en blitz" i etterkant.

 

Det hadde jeg tenkt til :)

 

Mitt neste spørsmål er hvilke muligheter du har til å redigere bilder.

 

Her bruker jeg Aperture 3 noe jeg er veldig fornøyd med :)

 

Tusen takk for alle flotte tilbakemeldinger ! Dette har hjelpt meg veldig! Nå skal jeg kjøre på!

Lenke til kommentar

6000 er ikkje veldig mykje. Tenk deg kor mange timar som gjekk inn i fotografering og redigering, og del det på 6000. Itillegg til at fotografen skal ha mat på bordet og tak over hove, og kor mykje det koste med printing.

 

(Eg seie ikkje at bileta var bra nok, det veit eg ingenting om)

Lenke til kommentar

*klipp* ..men det er ganske lite ergonomisk. Grepet er slitsomt når man fotograferer 5-6 timer i strekk, og de få knappene og bryterne gjør det unødvendig kronglete å endre innstillinger (info-skjermen hjelper riktignok en del).*klipp*

 

Off T:

Du tar utgangspunkt i at TS har samme fingre/hender som deg, det blir feil. Alle er forskjellige og hvis han er trygg på D40`n (Nikon) så bruker han det, så enkelt er det.

/Off T.

 

Jeg synes du burde hive deg uti det, hvis dette er noe du brenner for og like å gjøre. Det værste som kan skje er at noe går galt, men det også lærer du på. Jo flere små fotojobber jo bedre, så jobber du deg oppover til større jobber over tid.

 

Forstår ikke negativiteten til enkelte her. Det virker noen ganger som det kun er proffesjonelle etablerte firma som bør få fotooppdrag, og det er jo helt feil holdning. Alle som liker å holde på med foto og får positive tilbakemeldinger burde få lov til å holde på med det, dette skaper jo bare mer konkurranse som igjen presser ned (blod)prisene til fotografene som er i proff-markedet.

Fikk høre fra ett vennepar av meg i fjor som hadde en fotograf (såkalt proff) i bryllupet sitt, og de ble ikke fornøyd med mange av bildene som ble tatt. Til slutt ble det bare 4-5 bilder de ble fornøyde med, også senere fikk de regning i posten. 6.000,- for ca 5 gode bilder fra sitt eget bryllup, et minne som skal vare livet ut.... Latterlige priser.

 

Jeg er glad for at jeg har en søster som driver med foto, som ikke tar noe for å ta bilder av meg og min forlovede når vi skal gifte oss neste år.

 

Stå på, og lykke til, Crytrus! :w00t:

Hm mulig vi ikke leser med samme tanker i hodet, for jeg synes tvert imot det er overraskende mange som stiller seg positive her.

 

Saken dreier seg i grunnen bare om man kan levere det som forventes. Man skal være rimelig trygg på seg selv og ha kompetansen som trengs for å ta på seg et oppdrag. Har man det så er det bare å kjøre på, er nå min mening.

 

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bruke hvem som helst hobbyfotograf i mitt bryllup. Ikke hvem som helst yrkesfotograf heller. Portefolien vil være avgjørende, og i dag er det mange hobbyfotografer som leverer minst like godt som yrkesfotografene. Fordelen med en hobbyfotograf er at han har bedre tid til det enkelte oppdraget og kan derfor jobbe mere med bildene og vise større interesse. Ofte en meget stor fordel som yrkesfotografen ikke har. Har du det som yrke er du avhengig av inntekten og det er det som styrer hvor mye tid du kan bruke.

 

Jeg er uenigmed deg ift hva du mener om prisene. Hvis du vet hvor mye tid jeg bruker etter et oppdrag så skjønner man fort at noen tusenlapper faktisk ikke er så hoppende gale. Yrkesfotografen skal tross alt leve av dette.

Som hobbyfotograf er jeg ikke avhengig av inntekten og kan derfor ta meg bedre tid for å gjøre bildene ferdig. Jeg har altså mere interesse for bildene enn jeg har av pengene.

Ofte velger man yrkesfotograf fordi man da regner med at da har man en fagmann. Det gir en slags garanti. Men helt klart, noen av dem har gått ut på dato.

Lenke til kommentar

kort svar; ja hvorfor ikke. verste som kan skje er at du ikke får noen klienter, eller at du får jobb til å ta bilder av en viktig begivenhet og ikke leverer varene og blir saksøkt.

 

finn ut hvordan den lokale konkurransen er og tilpass. Se om du kan levere noe de andre ikke gjør, og finn ut om det er marked for det.

 

hvis du aldri har drevet for deg selv, så tipper jeg at det beste er å finne deg en jobb som assistent for en fotograf. så får du innsikt i hvordan det virker. I disse dager så skal man være ganske flink for å oppfinne hjulet på nytt.

Lenke til kommentar

Hm mulig vi ikke leser med samme tanker i hodet, for jeg synes tvert imot det er overraskende mange som stiller seg positive her.

Det er ikke spesifikt i denne tråden jeg mener, fra forumet generelt.

Har lest nok tråder ang. dette at jeg har sett utrolig mange som stiller seg negativ til hobbyfotografer som ønsker seg mer utfordring ved å ta oppdrag/jobber.

 

Saken dreier seg i grunnen bare om man kan levere det som forventes. Man skal være rimelig trygg på seg selv og ha kompetansen som trengs for å ta på seg et oppdrag. Har man det så er det bare å kjøre på, er nå min mening.

Til dels enig, men hvor skal man få kompetanse og trygghet ifra om man ikke får være litt amatør i begynnelsen?

 

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bruke hvem som helst hobbyfotograf i mitt bryllup. Ikke hvem som helst yrkesfotograf heller. Portefolien vil være avgjørende, og i dag er det mange hobbyfotografer som leverer minst like godt som yrkesfotografene. Fordelen med en hobbyfotograf er at han har bedre tid til det enkelte oppdraget og kan derfor jobbe mere med bildene og vise større interesse. Ofte en meget stor fordel som yrkesfotografen ikke har. Har du det som yrke er du avhengig av inntekten og det er det som styrer hvor mye tid du kan bruke.

Helt riktig, selvfølgelig :)

 

Jeg er uenig med deg ift hva du mener om prisene. Hvis du vet hvor mye tid jeg bruker etter et oppdrag så skjønner man fort at noen tusenlapper faktisk ikke er så hoppende gale. Yrkesfotografen skal tross alt leve av dette.

Som hobbyfotograf er jeg ikke avhengig av inntekten og kan derfor ta meg bedre tid for å gjøre bildene ferdig. Jeg har altså mere interesse for bildene enn jeg har av pengene.

Ofte velger man yrkesfotograf fordi man da regner med at da har man en fagmann. Det gir en slags garanti. Men helt klart, noen av dem har gått ut på dato.

 

Forstår hva du mener, men du må også tenke på de som faktisk skal betale for bryllupsbildene sine og ikke er fornøyde, som sitter igjen med noen få bilder som ble fine samt ei større regning enn de fikk vite på forhånd.

 

Pris må avtales på forhånd, enten pr. bilde man er fornøyd med, eller pakkepris.

 

 

 

@ tiboine: i Norge blir man ikke saksøkt. Du har nok sett for mange amerikanske filmer :!:

Lenke til kommentar

*klipp* ..men det er ganske lite ergonomisk. Grepet er slitsomt når man fotograferer 5-6 timer i strekk, og de få knappene og bryterne gjør det unødvendig kronglete å endre innstillinger (info-skjermen hjelper riktignok en del).*klipp*

 

Off T:

Du tar utgangspunkt i at TS har samme fingre/hender som deg, det blir feil. Alle er forskjellige og hvis han er trygg på D40`n (Nikon) så bruker han det, så enkelt er det.

/Off T.

 

Jeg synes du burde hive deg uti det, hvis dette er noe du brenner for og like å gjøre. Det værste som kan skje er at noe går galt, men det også lærer du på. Jo flere små fotojobber jo bedre, så jobber du deg oppover til større jobber over tid.

 

Forstår ikke negativiteten til enkelte her. Det virker noen ganger som det kun er proffesjonelle etablerte firma som bør få fotooppdrag, og det er jo helt feil holdning. Alle som liker å holde på med foto og får positive tilbakemeldinger burde få lov til å holde på med det, dette skaper jo bare mer konkurranse som igjen presser ned (blod)prisene til fotografene som er i proff-markedet.

 

Fikk høre fra ett vennepar av meg i fjor som hadde en fotograf (såkalt proff) i bryllupet sitt, og de ble ikke fornøyd med mange av bildene som ble tatt. Til slutt ble det bare 4-5 bilder de ble fornøyde med, også senere fikk de regning i posten. 6.000,- for ca 5 gode bilder fra sitt eget bryllup, et minne som skal vare livet ut.... Latterlige priser.

 

Jeg er glad for at jeg har en søster som driver med foto, som ikke tar noe for å ta bilder av meg og min forlovede når vi skal gifte oss neste år.

 

Stå på, og lykke til, Crytrus! :w00t:

Jeg gjentar meg selv:

Jeg har en venn som er etablert fotograf. Han har tilbrakt nesten hele sommeren med å redde bryllupsbilder fra fortvilte par, som har kommet til han og tryglet om hjelp til å redde bildene. Resultatet av at de har fått en kamerat eller slektning med speilrefleks til å ta bildene. MEN har du en portfolio som tilsier at du er god nok, og er sikker på hva du gjør, selv om du ikke er proff/etablert så er det vel bare å hoppe i det. Jeg er enig der. Ja det er desverre ikke all såkalte proffer som tar gode nok bilder, det er ofte et resultat av at hvermannsen med eller uten talent kan etablere seg som fotografer. Igjen er portfolio viktig. God helg!

 

P.S. Lykke til!

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...