Gå til innhold

kraft og bevegelse-oppgaver


Anbefalte innlegg

hei, jeg holder på med noen oppgaver om kraft og bevegelse og greier ikke å få samme svar som fasiten og lurte på om noen kunne hjelpe?

 

en jente på 60 kg hopper i fallskjerm. regn ut farten når fallskjermen folder seg ut etter 65 m. dette løste jeg slik:

 

2 * 9,81 m/s^2 * 65m = v^2

 

v = 35,71 m/s slik fasiten sier. men så kommer:

 

etter 5,5 s er farten 14 m/s. regn ut kraften fra fallskjermen på jenta. dette løste jeg slik:

 

(60 kg * 14 m/s - 60 kg * 35,71 m/s)/5,5 s og fikk 236,83 N. ifølger fasiten er kraften 830 N. hva gjør jeg feil?

 

neste oppgave er:

 

en kloss på 6 kg ligger på et bord. µ mellom bordet og klossen er 0,18. fra siden av loddet går en masseløs snor til en trinse og et annet lodd på 5 kg henger her. hva er akselerasjonen hvis vi slipper snora? slik løste jeg det:

 

(5 kg * 9,81 m/s^2 - 6 kg * 9,81 m/s^2 * 0,18)/5 kg + 6 kg = 3,5 m/s^2. fasiten sier 1,3 m/s^2. så kommer:

 

hvor stor masse må loddet (som henger) ha for at farten skal bli konstant. dette var enkelt, jeg byttet ut 5 kg med en ukjent og akselerasjonen med 0 og løste ligningen. svaret ble 1,08 kg, som fasiten også sier. kan noen vise meg hva jeg gjør feil på de andre oppgavene?

 

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha sett så veldig nøye på det (litt opptatt på jobb) så vil kraften til jenta som faller (60*9,81) pluss den motsatte kraften som du regnet til 236,83 bli ganske nær 830N.

 

Det beste rådet jeg har til slike oppgaver er å lage tegninger så du kan lettere se hva som foregår.

 

Skal se om jeg får sett på den andre oppgaven snart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...