Gå til innhold

Reklamasjonsrett (varighet) på bærbar PC?


Anbefalte innlegg

Har en bærbar fra Dell. Nå har noe i denne tatt kvelden, mest sansynlig skjermkortet.

 

Har rotet litt rundt i innboksen min, og ser at ordrebekreftelsen for kjøpet er datert 24/7-2008. I samme mail leser jeg at forventet leveringsdato var 12/8-2008. Husker ikke lengre nøyaktig hvilken dato leveringen fant sted. Den er altså 2 år gammel +/- en uke eller to.

 

Hvordan står jeg i forhold til å få dette reparert? Har ikke tegnet noen av tilleggsforsikringene til Dell, så det er kjøpsloven jeg eventuelt må forholde meg til. Og hvordan går jeg eventuelt frem for å få det fikset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 5 års reklamasjonsrett på bærbare datamaskiner DERSOM du kjøpte den som privatperson og til privat forbruk.

Dersom det er en firmapc det er snakk om, er det kun 2 års reklamasjonsrett.

Feilen og årsaken til feilen avgjør om du kan få gratis reparasjon. Søl på tastaturet for eks. dekkes ikke av produsenten.

NB: produktet må være kjøpt i Norge. Du kan ikke reklamere i Norge på varer som er kjøpt i utlandet, selv om det går under samme firma!

 

Du kan få hjelp på linken under :)

http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/shared/support/dellcare/no/contact_technical_support?c=no&cs=RC1059028&l=no&s=dhs

 

 

Elkjøp fører trolig også dell i butikk, du kan kanskje prøve der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NB: produktet må være kjøpt i Norge. Du kan ikke reklamere i Norge på varer som er kjøpt i utlandet, selv om det går under samme firma!

Utenlandske nettbutikker med norsk nettside henvender seg til norske forbrukere. Da er de nødt til å forholde seg til forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven.

Lenke til kommentar

NB: produktet må være kjøpt i Norge. Du kan ikke reklamere i Norge på varer som er kjøpt i utlandet, selv om det går under samme firma!

Utenlandske nettbutikker med norsk nettside henvender seg til norske forbrukere. Da er de nødt til å forholde seg til forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven.

 

Netthandel går det sikkert greit med. Eg mente kjøp over disk i utlandet. beklager at dette ikke var godt nok spesifisert! Det er kun internasjonal garanti som gjelder da og denne er vanligvis bare på 1 år + man kan kjøpe utvidet garanti som et tillegg.

Endret av Stinger169
Lenke til kommentar

Du kontakter Dell Support. Det står om det på nettsidene deres. Jeg har en Latitude bærbar som har gått i stykker flere ganger, (deriblant skjermkortet) både før og etter det var tre år siden jeg kjøpte den, og hver gang har det kommet reperatør hjem til meg og skiftet deler uten at det har kostet meg noe eller jeg har måtte mase om det.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar,

 

Kort oppsummert, når skjermkortet ryker så er det grunnlag for reklamasjon? Det er vel ikke noe som kan defineres som "slitasje", er det?

 

Slik som det virker nå så kan PCen stå på ubestemt tid i sikkerhetsmodus uten at noe som helst galt skjer. Booter jeg opp i windows vil den etter alt fra 10 sekund til en halvtime begynne å låse seg. Dette skjer ved at fargene blir helt rare, og nesten umiddelbart etter blir skjermen svart og alt låser seg. Dette skjer raskere hvis jeg f.eks. spiller av video, eller andre ting som belaster GPU. Etter at den har låst seg må jeg gjerne slå maskina av og på 3-4 ganger for at den i det hele tatt skal kunne vise DELL logoen ved boot osv. Har prøvd å boote opp med en linux live DVD og fått samme problem, altså er driverfeil utelukket.

 

Basert på symptomene er min teori at feilen som oppstår skyldes varmgang i skjermkortet. Det kan være at det er fullpakket av støv, at en vifte er ødelagt, eller noe mer alvorlig. Har ikke lyst til å åpne og sjekke selv, da dette sikkert vil ødelegge enhver mulighet til å få det fikset gratis av Dell.

 

Kan f.eks. en teoretisk situasjon hvor det er støv som forårsaker problemet være grunnlag for at dette skal være min skyld? Eller vil det være rimelig å forvente at støvtoleransen til en bærbar PC skal være høy nok til å kunne brukes i normale forhold?

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe trykkluft på boks og blåse inn i alle luftinntak til PC'en. Men stå utendørs når du gjør det! Jeg gjorde det med en 3-4 år gammel jobb-laptop en gang som til stadighet slo seg av og vifta bråkte som et uvær. Jeg støva ned omtrent hele kvartalet, men du verden så fint og lydløst PC'en funka etterpå :)

 

Men ta en rask blås bort fra PC'en før du blåser inn i den, og hold boksen rett når du gjør det. Ellers risikerer du fukt i luften som kommer ut.

Lenke til kommentar

Har gjort litt mer research nå. Viser seg at det er en "kronisk" feil på denne serien fra Dell. I et forsøk på å spare et par kroner har de brukt en thermal pad for å dekke gapet mellom GPU og kjøleribbe. Hadde det vært en syltynn kobberplate og noe thermal paste så hadde alt gått bra. Denne thermal pad tingen skrumper inn over tid, slik at evnen til å lede vekk varme avtar. Folk som er litt mer ivrige brukere enn meg har gjerne opplevd å måtte sende inn maskina hver 6. måned for å fikse det samme problemet.

 

Høres fryktelig ut som en fabrikasjonsfeil for meg. Og da skulle vel 5 års regelen gjelde. Skal bare få reinstallert maskina først, så ringer jeg til dell og får dem til å ordne opp.

 

Må bare legge til at dette er definitivt siste gang jeg noensinne kjøper noe fra Dell. Problemene tårner seg nesten bare opp. Like før jeg bare driter i hele driten og kjøper en Mac eller noe. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...