Gå til innhold

Hvordan mounte Windows HDD paa Ubuntu Live USB?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er fullstendig ukjent med Linux og Ubuntu. Prover aa redde ut det som er igjen paa harddisken fra Vista-innstalasjonen min. Naa kjorer jeg Ubunutu 10 Live fra USB, og jeg lurer helt enkelt paa hvordan jeg kan mounte harddisken min og faa filer inn paa en ekstern harddisk? Har forsokt aa lese litt rundt, men naar man saavidt vet hva terminalen er, er det ikke saa greit, saa jeg hadde satt enorm pris paa en babyskritt-for-babyskritt gjennomgang. Noen som kan hjelpe? :innocent:

 

PS. Er usikker paa om det faktisk er liv i harddisken enda, men den dukker opp i BIOS og tidvis naar jeg forsoker reinstallasjon av Windows. Den dukker derimot IKKE opp dersom jeg forsoker reperasjonsverktoyet til Vista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis disken fungerer skal den dukke opp som en stasjon i venstre kolonnen i filbehandleren (Nautilus). Da er det bare til å klikke på den, så blir den montert automatisk. Det skal ikke være noe mer hokus pokus enn det.

 

Men siden du er usikker på om det faktisk er liv i disken, kan det være at den ikke dukker opp i filbehandleren. Da er det langt mer avansert, og jeg vet ikke om det er mulig å gjøre noe uten svært mye kunnskap om systemet og maskinvaren.

Lenke til kommentar

Selv om den klarer å detektere disken kan filsystemet være skadet på en slik måte at Ubuntu tror det er en uformatert disk.

 

Men du kan alltids starte Partition Editor/Partisjonsredigering (under System -> Administrasjon) for å se om Ubuntu klarer å finne noe filsystem på disken. Men ikke gjør noe endringer i programmet eller trykk på 'Bruk'. Du ønsker ikke å forandre noe på en svak disk.

Lenke til kommentar

Ok, ja finner disken under Disk Utility, men det staar oppfort at partisjoneringen er ukjent. Er det noe spesielt jeg bor prove under Edit Partition? Eller tror du rett og slett dette er et problem jeg ikke faar gjort noe med selv, og at disken er en tapt sak?

 

Takker for god hjelp saa langt! :new_woot:

Lenke til kommentar

Ahh... Disk Utility har blitt enda penere og mer nyttig enn sist gang jeg brukte det. Fint program. :)

 

Men når den kommer med "ukjent partisjonering" lukter det dårlig disk eller dårlig filsystem lang vei. Ubuntu har ingen problemer med å oppdage NTFS, FAT og andre systemer så lenge de fungerer. Hvis filsystemet ikke fungerer kan i hvert fall ikke jeg hjelpe der. Så vidt jeg vet er det heller ingenting du kan gjøre med Edit Partition eller liknende verktøy i Ubuntu.

 

Det finnes nok enkelte gjenoppretting/-rescueverktøy for NTFS som kanskje kan hjelpe deg, men jeg har ikke kjennskap til slike. Lagringsforumet er kanskje bedre på Windows-disker enn GNU/Linux-forumet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...