Gå til innhold

Hva er egentlig en MBA?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har skrevet kontrakt for en utdanning som starter neste år, og som jeg er ferdig med etter to år. Etter dette har jeg da en plikttjeneste på 3 år, dvs det blir 3 års jobberfaring.

 

Hva er det man egentlig må ha for å komme inn på MBA-studiet til NHH? Jeg har lyst til å ta Strategisk ledelse etter mine 3 pliktår, men jeg skjønner dessverre ikke helt greia.

 

Er dette en master? Lest litt rundt omkring, og der står det at elever tar dette som kurs. Dessuten er det ofte mennesker i arbeidslivet som tar slike, for å få en bedre CV. Må man ha en tilsvarende utdannelse for å komme inn? Går dette på poeng?

 

Kan noen forklare? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MBA er en master, men den tas stort sett av de som har arbeidserfaring (og det kreves stort sett arbeidserfaring for å komme inn). MBA opptaket går ikke på poeng, selv om karakterene dine fra tidligere utdanning teller. Dette er mer som en jobb-søknad der hele CVen din teller, arbeidserfaring, utdannning, frivillig verv, språk, etc. Det blir spesielt vektlagt at du har leder-erfaring/potensiale.

 

Hvis du ser på siden for opptak så ser du at de krever minst bachelor + 4 års relevant arbeidserfaring.

 

Vanligvis så tar man en slik MBA når man er i jobb, og har en arbeidsgiver som betaler. Bla. fordi at studieavgiften er på 280 000.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har skrevet kontrakt for en utdanning som starter neste år, og som jeg er ferdig med etter to år. Etter dette har jeg da en plikttjeneste på 3 år, dvs det blir 3 års jobberfaring.

 

Hva er det man egentlig må ha for å komme inn på MBA-studiet til NHH? Jeg har lyst til å ta Strategisk ledelse etter mine 3 pliktår, men jeg skjønner dessverre ikke helt greia.

 

Er dette en master? Lest litt rundt omkring, og der står det at elever tar dette som kurs. Dessuten er det ofte mennesker i arbeidslivet som tar slike, for å få en bedre CV. Må man ha en tilsvarende utdannelse for å komme inn? Går dette på poeng?

 

Kan noen forklare? :)

 

NHH har det ordinære studieløpet 3+2 for siviløkonomutdanningen. MBA er som nevnt en erfaringsbasert master som de tilbyr ved siden av. Det du leter etter er nok den ordinære masteren, altså de to siste årene av siviløkonomstudiet. MBA trenger du ikke tenke på før du har jobbet en stund. I USA er det ganske normalt å begynne å jobbe etter bachelor-graden, for deretter å ta en MBA etter noen år. I Norge er dette noe vanskeligere, da det ikke er like lett å komme seg opp og frem med bare en bachelor. De gamle siviltitlene står ennå høyt i kurs :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...