Gå til innhold

Hvordan øke protein inntaket? (kroppsvekt x 2 = X gramm daglig)


Anbefalte innlegg

Jeg veier 80 kilo og driver med styrketrening. Ifølge regelen (80*2/1000), bør jeg få i meg 160 gramm proteiner daglig. Hvis jeg kjøper proteinshake med 50 gr etter hver trening og spiser ett par bananer, kylling og ris til middag, blir det ca 100 gramm. Det hender at jeg kjøper nøtter eller andre proteinrike produkter en sjelden gang. Hvordan øke protein inntaket uten store kostnader (lever på lærlingelønn)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spis mer proteinholdig mat som tunfisk, eller drikk mer protein shake? lag din egen proteinshake, billigere og bedre.

 

Yepp, already. Tingen er at hvis jeg kjøper meg en bøtte med whey, får jeg 28 gramm protein som er halvparten av det jeg får på Sats for 50 kr (50 gramm). Har regnet ut at det blir samme pris uansett :)

Lenke til kommentar

Men de inneholder ikke de essensielle aminosyrene, som ikke gjør dette proteinet fullverdig. Det er en bonus, men burde ikke regnes med.

 

De kan godt regnes med. Hvis man spiser variert, er det ikke vanskelig å få komplettert de ufullstendige proteinkildene. Isoleucin finnes i egg, melk, ost og så videre, leucin finnes i bl.a. peanøtter og havre, glutamin finnes egg, meieriprodukter, hvete etc. ...

 

Det viktigste er at man spiser variert. Å spise variert er egentlig å komplettere næringsemnene kroppen trenger. Man blir syk av å ikke spise nok kjøtt, men man blir også syk av å bare spise kjøtt.

 

I tillegg kan man diskutere om man virkelig trenger kroppsvekt*2 i antall gram pr. dag. Brad Pilon (lenke) er en av dem som mener 90-120 gram er nok.

Lenke til kommentar

Havregryn inneholder 13g protein pr 100g. Den er rikere på aminosyrer enn de fleste andre kornsorter, men den mangler mye av den essensielle aminosyren cytosin, som det finnes mye av i egg. Tar du et eller to egg sammen med havregrynen vil du få utnyttet disse proteinene i mye større grad.

 

Ellers så har du tunfisk, kjøtt(biff,kjøttdeig etc), melk(ost, meieriprodukter generelt).

 

Selv så bruker jeg 100g havremel med 50g protein, 50g maltodextrin og 5 dl melk etter trening. SHITLOADS av mineraler, proteiner, karbohydrater, vitaminer får du i deg i en slik liten shake :) Billig er den også.

Lenke til kommentar

Spis mer proteinholdig mat som tunfisk, eller drikk mer protein shake? lag din egen proteinshake, billigere og bedre.

 

Yepp, already. Tingen er at hvis jeg kjøper meg en bøtte med whey, får jeg 28 gramm protein som er halvparten av det jeg får på Sats for 50 kr (50 gramm). Har regnet ut at det blir samme pris uansett :)

I så fall kjøper du et _dyrt_ tilskudd.

 

Jeg regnet litt på priser for proteintilskudd i denne tråden, og du bør kunne få godt over 6 gram protein pr krone.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...