Gå til innhold

BK: En liten flue. macro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men om mer av dyret hadde vert i fokus hadde det vert bedre.

Jeg synes det var temmelig mye som var i fokus egentlig. Ved å ta det mer rett fra siden vil jo mer av kroppen være i fokus, men da vil man ikke se så mye av hodet. Eneste annen måte å få mer i fokus ved denne forstørrelsen er fokus-stacking.

 

Sigmaen har ingen problemer med selv de minste detaljene tydeligvis. Det som kunne vært mer spennende er bakgrunnen. Men hvis du er "ganske så fersk med macro" så er du på god vei i alle fall.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Så nedre er F7?

 

Ved å lukke blender ned forbi f11 så kan det oppstå differaksjon. Du kan lese mer om dette her.

 

Grunnen til at man ønsker å lukke blenderen er for å oppnå mest mulig dybdeskarphet i macro på objektet man vil fotografere, men går man forbi f11 (f16-f22 osv) vil muligheten for differaksjon være stor. :whistle:

 

Smertegrensen ligger på rundt f11, men dette varierer noe i forhold til kameratype, optikk og oppløsning på bildebrikke.

 

Så f11 skal stort sett gå bra selv om man i noen tilfeller også her kan få noe tap av kontrast/ skarphet. :whistle:

Lenke til kommentar

Så nedre er F7?

 

Ved å lukke blender ned forbi f11 så kan det oppstå differaksjon. Du kan lese mer om dette her.

 

Grunnen til at man ønsker å lukke blenderen er for å oppnå mest mulig dybdeskarphet i macro på objektet man vil fotografere, men går man forbi f11 (f16-f22 osv) vil muligheten for differaksjon være stor. :whistle:

 

Smertegrensen ligger på rundt f11, men dette varierer noe i forhold til kameratype, optikk og oppløsning på bildebrikke.

 

Så f11 skal stort sett gå bra selv om man i noen tilfeller også her kan få noe tap av kontrast/ skarphet. :whistle:

Mente øvre er F7. Så man skal ligge mellom F7 og F11-16?

Lenke til kommentar

Nei, f11 og mindre blendertall...

 

f16 og større blendertall (mindre åpning) er risikabelt. :whistle:

 

Du kan jo gjerne ligge på f2.8, men du får mer detaljer ved å legge deg på f8 f eks :whistle:

 

Det er derfor man bruker stativ og ringblitz med macro fordi man trenger lys og stødighet.

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Ang. blender: Jeg for min del merker en god del til diffraksjon ved f/11 på min Canon 450D om jeg forstørrer særlig mer enn 1:1. Jeg holder meg stort sett til mellom f/8 og f/11, litt ettersom. Fullformat har vel såvidt jeg vet typisk større piksler og dermed større toleranse for diffraksjon.

 

Jeg synes forøvrig bildet er bra... tror det hadde blitt enda bedre med litt smalere blender, dog, for litt større dybdeskarphet :) Jeg likte egentlig bakgrunnen, ble et litt minimalistisk preg over bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...