Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget PC, vil ikke starte (ikke noe bilde)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp satt sammen en pc her, men jeg får ikke noe bilde uansett hva jeg prøver! :ermm:

 

Har prøvd:

 

- Resete BIOS

- Boote med kun en RAM brikke (av fire, prøvd alle fire)

- Boote uten HDD og alt annet (kun skjermkort)

- Prøvd 2 forskjellige skjermkort

 

Maskinvare:

HK - ASUS Crosshair IV

CPU - Penom II Black Edition X4 965

 

Får ingen "pipelyder" som feilmelding, mest sansynlig fordi jeg ikke er 100% sikker på at "speaker" er koblet til riktig. Men finner ingen andre plasser å ha den (den står nå i SPDIF_OUT).

 

Det er dog en lampe som lyser rødt som heter "DRAM", men finner ingenting i manualen om dette. Kun om pipelyder, som jeg ikke får.

 

Prosessor kjøleren blir bare lunket, så tviler på at noe har gått varmt.

 

 

Noen som har peiling? :)

 

Endring: Glemte Minnet... Ser at HK ikke er der.. Kan det være grunnen? Skulle jo tro at jeg fikk bilde uansett?

Endret av klomp1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å sette inn forskjellig minnet, og prøv gjerne flere mulige konfigurasjoner.

 

Har sett ustabile/defekte HK som kun booter med 2/3 minnemoduler i 2 spesifikke minnespor osv...

(Ikke alle HK som faktisk piper dersom de har feilmeldings-led)

 

:)

Endret av toffyrn
Lenke til kommentar

Prøv å sette inn forskjellig minnet, og prøv gjerne flere mulige konfigurasjoner.

 

Har sett ustabile/defekte HK som kun booter med 2/3 minnemoduler i 2 spesifikke minnespor...

(Ikke alle HK som faktisk piper dersom de har feilmeldings-led)

 

:)

 

Har prøvd alle fire minnebrikkene hver for seg, én og én, i første spor.

Bør jeg også prøve dem to og to mener du? Eller én og én i spor 2, 3 og 4? :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk et xfx kort som kun boota dersom minnet var i spor 2,4 og 6 istedetfor 1,3 og 5. Etterhvert aksepterte det kun 2 brikker... Resulterte riktignok i at jeg byttet til asus i stedet...

 

(mao. prøv alt :p )

 

Hehe - Har prøvd alle tenkelige komboer nå, men ikke noe hell.

 

På minnet sine spesifikasjoner står det (hjemmesiden): "Main Board intel", vil det si at det KUN passer til intel, eller best med intel?

 

Jeg tok de ut av en intel maskin, så vet at de funker. Tok som en selvfølge at de ville funke her også.

 

Men skal jeg ikke uansett komme meg i BIOS?

Lenke til kommentar

nå har ikke jeg akkurat masse peiling på hovedkortet du har, men jeg hadde samme problemet med mitt asus p6t og fant etter litt tid ut at jeg måtte flytte på en jumper etter som jeg byttet om på ram brikkene (satte de i feil første gangen.

 

Har ditt en slik jumper og har du eventuelt flyttet den i 5-10 sek og flyttet den tilbake mellom ram flyttingen?

Lenke til kommentar

Såfremt minne er riktig type (les: fysisk passer) burde du klare å boote.

 

Prøv å ta hele greia fra hverandre og sett sammen på nytt. Mange ganger kan noe ikke sitte godt nok, eller noe blitt glemt. (Husk HK trenger to strømkontakter en 24 og en 8 pins.)

 

Funker det ikke da heller må du teste komponenter som gpu,cpu,minne og PSU mot en allerede fungerende pc.

 

Strengt talt burde pc-en gi bilde bare med cpu og gpu fungerende, men som sagt ikke alltid.

 

Funker ikke det heller hjelper det ofte å banne :p sjarmen med selvbygging

 

(og forresten lykke til :) )

Endret av toffyrn
Lenke til kommentar

hmm lukter litt cpu feil her synes jeg. Sikker på at du har montert kjøleren til CPUèn korrekt?

 

Det jeg er redd for... Men kan ikke forstå hvordan det ble gjort feil. Fulgte jo guiden til punkt og prikke. Slet litt med å låse selve kjøleren, og måtte ta i litt. Kan jeg da ha ødelagt cpu'n? :s

 

nå har ikke jeg akkurat masse peiling på hovedkortet du har, men jeg hadde samme problemet med mitt asus p6t og fant etter litt tid ut at jeg måtte flytte på en jumper etter som jeg byttet om på ram brikkene (satte de i feil første gangen.

 

Har ditt en slik jumper og har du eventuelt flyttet den i 5-10 sek og flyttet den tilbake mellom ram flyttingen?

 

Har en slags jumper ja, men tror det bare er en CMOS jumper. Så å resette CMOS skulle vel være det samme? Kan jo prøve seff...

 

Såfremt minne er riktig type (les: fysisk passer) burde du klare å boote.

 

Prøv å ta hele greia fra hverandre og sett sammen på nytt. Mange ganger kan noe ikke sitte godt nok, eller noe blitt glemt. (Husk HK trenger to strømkontakter en 24 og en 8 pins.)

 

Funker det ikke da heller må du teste komponenter som gpu,cpu,minne og PSU mot en allerede fungerende pc.

 

Strengt talt burde pc-en gi bilde bare med cpu og gpu fungerende, men som sagt ikke alltid.

 

Funker ikke det heller hjelper det ofte å banne sjarmen med selvbygging

 

(og forresten lykke til )

 

Typisk at dette skjer da jeg skal hjelpe en kompis. Ingen problemer da jeg bygde min i7 pc.

Jeg får vel prøve å ta alt fra scratch igjen :)

 

HK hadde forrsten en kloss på halve 8pins'n til CPU, så den var bare 4. Den tok jeg ut, slik at den ble 8, og satt inn en 8 i stedet (første boot var altså med bare en 4pins), Kan noe sånt ødelegge CPU?

 

Edit: Er det av noen hensikt å ta av CPU-kjøler, og montere den på nytt? Eller er det for sent hvis det er gjort feil?

Endret av klomp1
Lenke til kommentar

HK hadde forrsten en kloss på halve 8pins'n til CPU, så den var bare 4. Den tok jeg ut, slik at den ble 8, og satt inn en 8 i stedet (første boot var altså med bare en 4pins), Kan noe sånt ødelegge CPU?

 

Edit: Er det av noen hensikt å ta av CPU-kjøler, og montere den på nytt? Eller er det for sent hvis det er gjort feil?

 

Like genialt som med minne skal det ikke være mulig (uten makt) å sette inn feil strømkontakt mot hovedkort. Har selv noen ganger glemt å putte inn nok med strøm både til skjermkort og til hovedkort uten at det har tatt skade av det, eneste som skjer er at den bare ikke starter :)

 

Såfremt cpu-kjøleren går rundt og sitter fast har du mest sannsynlig satt den riktig. Men å gjøre det på nytt for å sjekke skader sjelden.

AMD kjølerene som jeg har vært borti festes på to av sidene og strammes til med en eller to spaker. Skal godt gjøres å feste de veldig galt. Men sjelden nødvendig å "ta i" på pc komponenter...

Endret av toffyrn
Lenke til kommentar

AMD kjølerene som jeg har vært borti festes på to av sidene og strammes til med en eller to spaker. Skal godt gjøres å feste de veldig galt. Men sjelden nødvendig å "ta i" på pc komponenter...

 

Det var det å få på begge "hempene" jeg slet litt med, og måtte ta i for å få på den andre på plass. Mulig jeg har gitt et skjevt press på toppen av CPU, som har gjort underverker? Når jeg kommer hjem fra jobb, skal jeg prøve å ta den helt av og vaske av den kjøletape'n som var på av standard. Og heller prøve med ordentlig kjølepasta.. Får jeg ikke liv i den da heller, kan jeg vel si jeg har f***a cpu'n? :(

 

Tusen takk for alle råd forresten (alle sammen), det har jeg glemt å si :)

Endret av klomp1
Lenke til kommentar

Update:

 

Tok hovedkortet fysisk ut av kabinettet og la det på en benk.

Koblet til kun strøm og skjermkort - fortsatt det samme.

 

Prøvde med en minnebrikke i tillegg - nada.

 

Så da vil jeg tro CPU er død?

 

Som siste forsøk ville jeg prøve å sette på vifta på nytt, med kjølepasta, og ikke den som var på viften fra før. Men prosessoren satt som limt til vifta og med ble med opp med vifta! :ermm: Dette førte til at en del av pinnene ble bøyd. Så nå er den vel hvertfall erklært død? Drive å pirke de på plass er vel ikke optimalt? Den ene ligger jo nesten også..

 

Forbanna drit... :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Aaa, leste ikke hele sisteposten.

Det er grunnen til at man kjøper intel :p Neida, men du kan selfølgelig prøve å bøye dem tilbake hvis du er heldig så funker cpu, er du uheldig så knekker en pin å da er du "fucked".

Har selv vært med på å bøye noen pins på en amd cpu det gikk helt fint :)

Lenke til kommentar

Aaa, leste ikke hele sisteposten.

Det er grunnen til at man kjøper intel :p Neida, men du kan selfølgelig prøve å bøye dem tilbake hvis du er heldig så funker cpu, er du uheldig så knekker en pin å da er du "fucked".

Har selv vært med på å bøye noen pins på en amd cpu det gikk helt fint :)

Har selv intel også, med samme HK som deg faktisk :) Men skulle "hjelpe" en kompis å sette sammen hannes - blir vel siste gangen :D

 

Føler meg jævli kul nå, som har fucka cpu'n hannes... Men, men.. Får prøve å bøye litt, og se hvordan det går. Koster heldigvis ikke så mye for AMD, så jeg må vel kjøpe en ny til ham. Hvis jeg ikke ødelegger HK også nå da :p Da blir det ikke så billig lenger :p

Lenke til kommentar

Hehe :p

får håpe det funker å bøye pinsene tilbake og at det funker å bytte pci slot :)

Har bøyd de tilbake igjen nå, og den passer. Så blir spennende og se! Men nekter å tro at den virker nå, da skjønner jeg ingenting :)

 

Men uansett, krysser fingrene! :tease:

Lenke til kommentar

Hva i alle dager??!! Den virker!! :new_woot:

 

I samme pci_E slot som tidligere, så jeg skjønner INGENTING :D

 

Satt den 5min i BIOS, så jeg kunne overvåke CPU temp, lå stabilt på 32-33 grader, så da bør det være trygt å skru sammen dyret!

 

Spiller ingen rolle hvorfor - den VIRKER :D

 

Tusen takk for alle innspill, nå får jeg kanskje sove godt igjen :D Sålenge det ikke blir noe rot da alt skal inn i kabinettet:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...