Gå til innhold

Tjene penger på blogg?


leetlady

Anbefalte innlegg

Man bør ha sin egen addresse slik at den som eier bloggen ikke kan stenge den. Ingen ting er mer kjedelig enn å tjene titusen per måned og vips, sånn helt plutselig har de funnet ut at å stenge siden din er en god ide.

 

Dessutten, hvis man ikke har råd til å betale 50 kroner i året for et domene er neppe det å tjene penger på blogg det første man bør tenke på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har blogg på blogspot.com fordi det var så enkelt å sette opp og inngå annonseavtale med google. Jeg har nesten ingen lesere, bloggen er nesten død og jeg har kanskje tjent 200 kroner.

 

Du må ha ganske mange lesere for å tjene penger på blogg. Hvis det å tjene penger på blogg er motivasjonen tror jeg man er dømt til å mislykkes. Men om man har en annen motivasjon for å blogge tror jeg man kan tjene noen tusenlapper.

 

For enkelhetsskyld ville jeg startet med å bruke den løsningen som det stedet du har bloggen din tilbyr deg. Hvor er den satt opp?

Hvis du har satt opp bloggen din på en egen løsning kan du f.eks benytte deg av adsense:

 

https://www.google.com/adsense/login/no/

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring innenfor det å tjene noen kroner på bloggen sin vha annonsering og kunne gitt meg noen tips?

 

Har sånn sirka jevnt antall besøkende per dag og bloggen er generellt rettet mot IT/data/mobil/gadgets.

 

Det er fullt mulig å tjene penger på å blogge, men det bør ikke være et mål i seg selv. Har sett flere blogger som mister mye kvalitet straks de får Google Adsense på siden. Da bruker de plutselig mye mer tid på å forsøke å få mer trafikk, fremfor å lage innhold som får folk til å bli værende og komme tilbake. I tilegg er vel et godt råd å forsøke å ha ulike type annonser samtidig, og ikke bare f. eks Adsense. Enda bedre er det om du greier å få private annonsører til nettsiden din. Nå tjener jeg ikke all verdens på bloggen min, og det som kommer inn går stort sett ut igjen i premier og diverse utgifter. Men det er spennende å se at det er mulig å tjene noen kroner på noe en liker å gjøre og som en uansett hadde villet gjort gratis.

 

Hvis du vil ha råd og tips til å tjene penger på bloggen din, så kan jeg vel kanskje anbefale Glabladet.no, der finner du mye om det temaet.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er helt klart mulig å tjene penger på en Norsk blogg, man trenger heller ikke være 14 år, blond, jente og blogge om mote. (Selv om det kanskje hjelper).

 

Det absolutt viktigste tipset: Ikke start bloggen kun med intensjonen om å tjene penger, da vil du nok slite en del. Blogg heller om noe du liker så får eventuelle kroner komme i etterkant.

 

Du må gi noe for å få noe tilbake.

Endret av Formuebygging
Lenke til kommentar

Enig i det som er sagt sist her..

 

Er intensjonen bare å tjene penger så tror jeg at man etterhvert vil slite med å finne stoff til bloggen. Skal man tjene penger så må man få folk til å besøke bloggen, og dersom det bare er pengene som er drivkraften så tror jeg dette blir gjennomskuet ganske snart.

 

Blogg om noe du virkelig har interesse for, eller noe du virkelig kan. Finn din nisje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvorfor i all verden gidder man å blogge hæ? man må jo bruke times hvis for å skrive noe skikkelig uten å tjene en eneste krone. Så må de drive å oppdatere bloggen med utvidelser og fortsettelser og du tjener fremdeles lite.

 

Se å kom deg ut i arbeid hvis du trenger penger, renholdere, vektere, butikkansatte osv tjener jo X antall ganger mer på å jobbe som det yrket istedenfor å sitte å blogge for å tjene 5kr om dagen noe som er en lusa inntekt

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden gidder man å blogge hæ? man må jo bruke times hvis for å skrive noe skikkelig uten å tjene en eneste krone. Så må de drive å oppdatere bloggen med utvidelser og fortsettelser og du tjener fremdeles lite.

 

Se å kom deg ut i arbeid hvis du trenger penger, renholdere, vektere, butikkansatte osv tjener jo X antall ganger mer på å jobbe som det yrket istedenfor å sitte å blogge for å tjene 5kr om dagen noe som er en lusa inntekt

Det er vel fordi man enten synes det er morsomt, eller fordi man har tenkt å gjøre det stort på blogg - noe som faktisk er mulig.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden gidder man å blogge hæ? man må jo bruke times hvis for å skrive noe skikkelig uten å tjene en eneste krone. Så må de drive å oppdatere bloggen med utvidelser og fortsettelser og du tjener fremdeles lite.

 

Se å kom deg ut i arbeid hvis du trenger penger, renholdere, vektere, butikkansatte osv tjener jo X antall ganger mer på å jobbe som det yrket istedenfor å sitte å blogge for å tjene 5kr om dagen noe som er en lusa inntekt

 

Blogging er vel for de aller fleste en hobby. En hobby de fleste driver med fordi de synes det er kjekt. Dette inkludert meg. At det er mulighet for at det kan komme et par kroner inn i tilegg er bare en bonus. I tilegg har vi jo alle de nye kjennskapene en får av folk med samme interesse og ofte også mange nye muligheter en ellers ikke ville fått, f. eks har jeg fått et lite jobbtilbud gjennom bloggen, og jeg vet at jeg ikke er den eneste.

 

Forøvrig er det mange bloggere i Norge som kan leve godt av bloggen sin. Et eksempel er vel Sindre fra Glabladet.no. Om han ikke tjener like mye som en i kassen på Kiwi, så er han nok mye lykkeligere med livet sitt da han kan gjøre det han elsker å gjøre, og få penger for det.

 

Men som sagt, en hobby for de fleste, som de gjør ved siden av jobb/studie. Det er jo nesten det samme som om du gidder å bruke tid på å skrive her på forumet. Hvorfor gidder du det? Du må jo lese svar og svare på det igjen, og ikke får du noen kroner for det heller. Du gjør det fordi du liker det, den samme grunnen til at jeg blogger.

Endret av Aksjebloggeren
Lenke til kommentar

Det er vel drømmen til bloggere - å faktisk lage en income av det.

 

Ja, det har vært både bloggere internasjonalt og norge som har kjent en formue på blogging. Hvordan det gjøres er via annosering og SEO.

 

Det blir en ganske lang vei å gå, først må man "targe" en gruppe av mennesker som interereser det du skriver om. Det andre er at også det må være ganske sånn "BREAKOUT!" - altså interesant.

 

Altså må du ha god flyt av folk innom bloggen din hverdag, også er jo det bare å plassere annonser som går i et med tema.

 

Et triks som en venn av meg lærte (eier en svær treningsforum) er at du foreksempel regristrer deg affliate konto i noen websider, som ebay og amazon.com foreks.

 

Affliate er slik at du får en liten forteneste for å selge andres varer. Så skriver du en artikkel, som foreksempel "Billige hardcore-gamer pc'r". Og på slutten av artikkelen kan du linke til en ebay handle side og si sånn som "Her kjøte jeg min pc. Kjempe bra pris".

 

Og det folk vil gjøre er at de trykker på linken - kjøper gjennom linken - PROFIT.

 

Andre måten er gjennom annonsering (Pay per click /eller Pay per View), og det fungerer akkurat som vanlig annonsering.

Lenke til kommentar

Ja som nevnt tidligere: oppretter du en blogge ene og alene for å tjene penger så kan du nesten likegodt droppe hele greien. Det må være som en hobby, og da spesielt i starten. Du vil etterhvert se om det er penger å hente.

Selv har jeg en god jobb med inntekt nok til å leve greit med kone og unger. En blogg har jeg likevel laget. Helt på hobbystadiet.

At jeg får inn noen kroner på den er bare bonus.

 

Jeg kommer aldri til å bli rik på det, men er overbevist om at det kan være mulig å leve av det med nok innsats. Ikke med det temaet som jeg blogger om riktignok.

Lenke til kommentar

Tenker heller på å bruke tid på å lage en engelsk versjon av http://dak-no.blogspot.com

(autocad tips og triks).

Har ikke så mange treff, men det er heller ikke det helt store markedet for det.

Men jeg har likevel ok fortjeneste med tanke på hvor lite folk som er inne på siden.

Så jeg tror en engelsk utgave vil kunne nå fram til flere. Men det skal også sies at det da blir mer konkurranse om markedet.

Tror også en engelsk utgave vil være vesentlig mer attraktiv. Mange av tipsene var gode og nyttige. Bruker AutoCAD hver dag selv og bruker CADtutor som min "hovedside" for tips og CAD-relaterte ting.

Lenke til kommentar

Bra at du fant noe nyttig der.

 

Har holdt meg til tips som jeg selv har hatt nytte av, så jeg er sikker på at det i det hele tatt er verdt å nevne.

 

Bruker forresten cadtutor rimelig mye selv.

 

 

Er det forresten noen som vet om et godt forum som omhandler blogging?

Norsk webforum har jeg sett på, men jeg føler at nivået der er litt vel høyt for min del.

Lenke til kommentar

Google adsense er et bra system, men hovedproblemet for de fleste er vel å generere nok trafik.

 

U.t. driver nettstedet Gnierguiden og min erfaring etter ca. 2 mnd er visninger av sidene i seg selv gir bare noen ører, mens klarer man å tiltrekke seg folk som er genuint interessert i det du skriver om at dermed også interessert i annonseinnholdet, kan det bli noen kroner.

 

Selv har jeg kun kommet opp i tosifrede kronerbeløp etter ca 2 mnd drift og det dekker knapt strømutgiftene til PC'en... Så ikke akkurat et gniertips i seg selv å starte en blogg som få leser :dontgetit: men det kan jo endre seg!

Lenke til kommentar

Spennende tråd, noen som har hatt noe fremgang så langt?

 

Har prøvd å lese endel rundt temaet, og fant en blogg der forfatteren hevder å tjene 250.000 dollar i året. Dette stod faktisk å lese i Wall Street Journal, som vel må sees på som troverdig. Denne bloggeren sammenligner det å tjene penger på blogging med å drive med idrett. Det er det veldig mange som gjør, endel gjør det bra, og noen veldig få er verdens beste (Fritt fra hukommelse).

 

Det skal visst være mulig, men det er ikke gjort over natten.

Lenke til kommentar

Blir ikke rik jeg hvertfall.:-) Men det er nok realistisk at jeg får en utbetaling i løpet av noen få mnd. Med adsense må man ha inntjent 600kr før man får dem utbetalt. Dårlig timebetaling altså.:-)

Men at det er mulig å tjene gode penger på blogging er det ikke tvil om. Men det krever en hel del arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...