Gå til innhold

Når starter sesjon del 2?


makila

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Når kan jeg forvente meg å bli inkalt til sesjon del 2? Jeg er 92 modell og skal inn i militæret neste år. Jeg har skjønt at det er der det foretas en medisink vurdering.

 

Greia er at jeg har lyst til å søke meg inn til marinejeger eller fallskjermjeger, men ser at det kreves et "perfekt" syn. Kunne godt tenkt meg å ganske snart starte treningen fram mot det. Men jeg tviler litt på synet mitt, ser ut til at jeg kan ha tendenser til fargeblindhet. Det værste som kunne ha skjedd er å trene målrettet mot dette, for så å få en enorm skuffelse i mai neste år... "Synet ditt er ikke godt nok".

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Når kan jeg forvente meg å bli inkalt til sesjon del 2? Jeg er 92 modell og skal inn i militæret neste år. Jeg har skjønt at det er der det foretas en medisink vurdering.

 

Greia er at jeg har lyst til å søke meg inn til marinejeger eller fallskjermjeger, men ser at det kreves et "perfekt" syn. Kunne godt tenkt meg å ganske snart starte treningen fram mot det. Men jeg tviler litt på synet mitt, ser ut til at jeg kan ha tendenser til fargeblindhet. Det værste som kunne ha skjedd er å trene målrettet mot dette, for så å få en enorm skuffelse i mai neste år... "Synet ditt er ikke godt nok".

 

Takker for all hjelp!

 

 

Du kan jo begynne å undersøke det allerede nå. Ta en synstest hos optiker og ta en telefon til inntakskontoret bl.a.

Lenke til kommentar

Har vært hos optiker. Selve synet mitt var ikke så værst, bortsett fra fareblindheten... Altså, selve fargesynstesten virket ikke veldig nøyaktig. Jeg fikk se på de klassiske platene med masse farger, der man skal se tallet. Hun mente det var litt 50-50 om jeg kom til å stå på akkurat den testen.

 

Skal ringe inntakskonteret i løpet av uken.

Lenke til kommentar

Har vært hos optiker. Selve synet mitt var ikke så værst, bortsett fra fareblindheten... Altså, selve fargesynstesten virket ikke veldig nøyaktig. Jeg fikk se på de klassiske platene med masse farger, der man skal se tallet. Hun mente det var litt 50-50 om jeg kom til å stå på akkurat den testen.

 

Skal ringe inntakskonteret i løpet av uken.

 

 

Før jeg var på sesjon i fjor vår (jeg er 91-modell), prøvde jeg meg på "Ishihara Colour Test", som er den testen som som regel blir brukt til å avdekke fargeblindhet (sikkert de platene du snakker om).

 

Jeg og var som regel 50/50, men på sesjon klarte jeg plutselig alle :p Kan kanskje ha noe med at jeg hadde sett de fleste fra før av, så hvis du ikke vil bli registrert som fargeblind kan du kanskje lese deg litt opp på de testene?

Lenke til kommentar

Jeg googlet "Ishihara Color Test" og prøvde meg på et par forskjellige. Det ser nok desverre ut som jeg er rød/grønn fargeblind. Veldig frustrerende at dette kommer til å stoppe meg i å følge mine drømmer. Å lære seg platene går vel kanskje, men ikke noe jeg ville gjort. Om jeg vil gjøre en karriere i forsvaret kommer jeg garantert til å bli testet på dette flere ganger.

 

På enkelte nettsider står det at opptil 20% av den hvite befolkningen er fargeblinde. Dvs. at 1 av 5 ikke har sjans til å bli spesial/marinejeger og pilot pga. fargeblindhet? Det hørtes veldig rart ut.

Lenke til kommentar

Tilbake til sak, høsten 2010 starter de første sesjon del 2 for personer som ikke har søkt lærling-plass eller fullførte vgs i 2010. Innkallelse skal komme i god tid, så for min del ser det ut som det kan bli en god stund til, har ikke hørt en dritt. Skal vel komme innkallelse 3 mnd før sesjonsdagen tror jeg.

Lenke til kommentar

Snakket med en på VPV telefonen. Hun var ikke akkurat veldig behjelpelig mtp. mine spørsmål, men sesjon del starter i høst. Hun hadde ingen anelse når i høst det kommer til å bli.

 

Kan jeg ringe og be om å bli kalt inn til sesjon del 2, før jeg får inkallelsen i posten?

Lenke til kommentar

Sliter med samme problem som trådstarter, bare at jeg har en drøm som flyger i stedet for fallskjermjeger. Jeg er svakt fargeblind, og med det mener jeg at jeg klarer fint å se forskjellen mellom rødt og grønt, men når det kommer til disse testene klarer jeg ikke de som tester rød-grønn fargeblindhet.

 

Det er litt kjipt i grunn. :p

Lenke til kommentar

 

Kan jeg ringe og be om å bli kalt inn til sesjon del 2, før jeg får inkallelsen i posten?

 

 

Ser ikke noe poeng i det egentlig. Sesjonen kommer nok skal du se ;)

 

Poenget er at jeg vil dra så tidlig så mulig på sesjon for å få avklart fargesvakheten 100%. Kunne godt tenkt meg å begynne allerede nå med treningen... Kjøpe inn M77 sko og greier. Men det gidder jeg selvsagt ikke nå som jeg ikke vet om jeg kommer inn eller ikke.

 

 

Sliter med samme problem som trådstarter, bare at jeg har en drøm som flyger i stedet for fallskjermjeger. Jeg er svakt fargeblind, og med det mener jeg at jeg klarer fint å se forskjellen mellom rødt og grønt, men når det kommer til disse testene klarer jeg ikke de som tester rød-grønn fargeblindhet.

 

Det er litt kjipt i grunn. :p

 

En av drømmene mine var også flyger. Politi hadde jeg i tillegg store planer om... Alt dette blir jo bare uaktuelt nå. Dritgøy å være fargeblind!

 

Noen som vet om jeg har noen sjanse når det kommer til intops da? F.eks. å søke meg inn til Telemarksbataljonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...