Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange faktorer som avgjør hvor mye du trenger, skal du ta RAW, JPG eller begge deler? Har du tenkt å bruke videofunksjonen mye, og hvor ofte kan du få tømt kortet?

 

Skal du bare ta JPG og ikke bruke video holder 16GB veldig lenge, skal du bruke video mye kan 16GB være lite. Jeg ville startet med et 8GB eller 16GB kort avhengig av prisforskjell og hvor mye du tror du vil bruke kameraet. Er ikke det nok kjøper du et til, det er uansett greit å ha minst to kort å veksle mellom. Da har du alltid et i reserve når det ene går fullt.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt mine to xtreme 4gb brikker en god stund nå, og det holder i massevis.

 

Når kortene ikke er for store blir det til at du tømmer oftere(tar backup osv.)

 

Tenk worst case scenario hvor mange bilder som blir ødelagt om ett fullt 32GB kort bare slutter å funke uten videre.

 

Ikke så farlig og miste rundt 500 bilder som på mine 4 GB kort..

 

Min mening er at det er bedre med flere små kort enn ett stort.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Med et stort kort kan du bruke det som den ene av de to kopiene i et backup-sett. I hvert fall inntil du kommer hjem fra ferie/langtur og tar ytterligere en kopi før du sletter den ene av de tre, minnekortet.

 

Hvis minnekortet er lite så må du oftere hjem for å lage en sikkerhetskopi.

 

Anbefalt størrelse på minnekortet bør bestemmes av to faktorer:

1. Hvor mye du har behov for. Antall GB bilder og video mellom hver gang du har mulighet til å overføre bilder til PCen og sikkerhetskopiere derfra til f.eks en ekstern harddisk.

2. Hvor mye du ønsker å betale. Dersom betalingsvilligheten er større enn behovet i punkt 1 så kan du gjerne kjøpe større kort enn det strengt tatt er behov for. Det gjør det litt mer behagelig og du får mulighet til å vise bildene fra forrige uke til svigermor uten å drasse med deg PCen, f.eks på båttur.

 

Det rimeligste stedet for gode minnekort jeg vet om er http://www.mymemory.co.uk/ Men vær obs på at det kun gjelder dersom man kjøper for mindre enn 200 kr (ca 21 GBP) på grunn av tollregler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...