Gå til innhold

Starte på VGS etter 3 år i jobb


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Nå har seg det slik at jeg gikk grunnskole i utlandet, nærmere Tyskland (10 år), og hvis jeg vil komme videre her i livet i Norge må jeg gå på vidergående.Jeg har søkt TiP med tanke å gå videre i bilfaget eller motormann. Jeg er 21 (22 i August), og siden jeg har vært i jobb i det siste 3 år ser det ut som det blir knallhardt økonomisk sett.

 

Jeg bor for tiden i en leilighet i Bergen til 6600 per mnd, i tillegg til andre utgifter kommer jeg på ca 8-9000kr i mnd. Nå når jeg starter på skolen så kommer det til å bli et problem. Da jeg ikke kan jobbe videre i jobben jeg har må jeg vel søke meg en ny en, som passer for en elev som meg. Har noen gått gjennom dette her før? Altså først jobbe i noen år også fulltid på vgs?

 

Jeg har ingen foreldre eller familie her, og med unntak av damen som bor et stukke unna og 2 andre gode kompiser ikke det største sosiale nettverk (men det er noe jeg ikke bekymrer meg om).

 

Jeg er veldig spent på hvordan det blir, og om jeg klarer det økonomisk sett. Det hadde vært dumnt å ta opp en lån for noe andre får gå gjennom helt gratis.

 

Var også å så etter noen hybler osv, men prisene er jo astronomiske her, og jeg har jo en del materielle ting jeg har anskaffa meg i løpet av de 3 år. F.eks et full arsenal av hvitevarer osv.

 

 

Noen som ha noe råd til meg, eller ha gått gjennom noe lignende? Jeg merker faktisk at nå får jeg snart panikk.

 

Hilsen VB :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo nettopp derfor andre tar kveldsskoler eller får utdanning gjennom arbeidsgiver med full lønn.

 

Jeg kan ikke helt se at du klarer dette uten lån hvis du ikke har noen du kan krasje hos til en billigere penge enn 6600kr mnd.

 

Har du sjekket om det finnes noen kollektiver rundt om?

Lenke til kommentar
Hot tips er å jobbe to år til og ta utdanningen etter 23/5 reglen. Altså23 år og minst 5år i arbeid.

Må man ikke jobbe heltid of å få det godkjennt? Jeg ha jobbet i 2 år i forsvaret som vikar, uten fast ansettelse med månedskontrakt. Det er litt shady det de gjør, men jeg gjorde det pga pengerne. Jeg har lust å komme så fort som mulig i gang med utdanning, da jeg ikke orker den jobben mer.

 

Det er jo nettopp derfor andre tar kveldsskoler eller får utdanning gjennom arbeidsgiver med full lønn.

 

Jeg kan ikke helt se at du klarer dette uten lån hvis du ikke har noen du kan krasje hos til en billigere penge enn 6600kr mnd.

 

Har du sjekket om det finnes noen kollektiver rundt om?

KVTL Ikon

 

Utdanning gjennom arbeidsgiver er utelukket. Ha allerede hørt med voksenopplæring om det.

 

Det jeg ble anbefalt å gjøre er søke vgs slik jeg gjorde også snakke med skolen hva som er beste løsningen på det er etter skolestart.

 

Jo jeg har sett etter hybel osv, men de er jo relativ dyre med ca 4000 i mnd i Bergen.

 

Så med andre ord: Rådgiveren på fylkeskommunen ha fortalt meg noe bs, og jeg gikk for det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...