Gå til innhold

Forskjellen på disse? NAS


Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå sitter jeg og skal kjøpe min første nettverksharddisk, og tror jeg nesten har kommet fram til hva jeg vil ha.

 

Er ute etter:

- Minst 1TB, med mulighet for å koble til enda en harddisk via USB.

- Mulig å få tak i innholdet over internett fra andre lokasjoner.

- Stillegående.

 

Tenkte først jeg skulle kjøpe denne WD My Book® World Edition™ 1TB.

Så begynte jeg å se på 2TB utgaven, og kom over to forskjellige med over 500 kr i forskjell.. Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på disse to? :)

WD My Book® World Edition™ II 2TB vs WESTERN DIGITAL WD MyBook World New Ed, 2TB.

 

Eneste forskjellen jeg ser er at det kun er RAID på den ene.. Noen som vet om den ene er nyere og bedre enn den andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal ha seg et problemfritt NAS så skal man holde seg unna de billigste modellene da de har sterkt begrenset funksjonalitet.

 

Et bra NAS koster fort 3500kr eller rundt der men det er det verdt.

Jeg sitter selv på et Netgear ReadyNAS med 2x1,5Tb disker speilet i Raid 1. Den kan settes opp med nesten alt hjertet kan begjære av funksjoner som ftp server, en egen software for remote akksess av filene dine, den er Itunes kompatibel, den kan streame video og music etc

 

Den har også brukbar overføringshastighet på filer, men hvis man skal utnytte den fullt så trenger man en UPS i tillegg for da må man skru av cashing av filer som kan være fatalt hvis man får strømbrudd på en speilet enhet, men med en UPS tilkoblet og caching avskrudd så snakker man overføringshastogheter på rundt 35Mbit/s kontra 17Mbit/s med caching enablet.

 

Men det er mange gode NAS bokser rundt om, selv vurderte jeg lenge Black Armor fra Seagate, men havnet på Netgear ReadyNAS Duo siden MPX kjørte et dugelig tilbud på denne uten disker.

 

Netgear Stora er også en modell som virker billig og den bør man nok også tenke seg veldig godt om før man vurderer da den er skikkelig pussig satt opp. Man kan ikke akksessere filene sine hvis Storan ikke har internettilgang bl.a og det er helt bak mål.

Det får ann å hacke til, men da synes jeg poenget med ett lettvint NAS er helt borte.

 

En kjempebra side hvis du vil leite litt rundt er http://www.smallnetbuilder.com/, de tester alt som er av NAS bokser og er uhildet i sine tester da de ikke anbefaler ditt eller datt men lar det være opp til leseren å vurdere fordeler og ulemper på de forskjellige opp mot hverandre.

De har også flotte benchmark tabeller på alle NAS som er på markedet slik at man lettvint kan finne hva slags ytelse de forskjellige tilbyr.

Hver obs på at noen tall på disse listene avhenger av at man har tillegsutstyr til NAS'et sitt som f.eks en UPS, men dette vil du se hvis du leser testene på hver enkelt.

Lenke til kommentar

Takk for et godt innlegg. :)

Du får jo hva du betaler for, enig der! Men har ikke tenkt å sprenge lommeboka på dette i første omgang. Tror jeg prøver en slik disk, og får heller kjøpe en dyrere en når jeg får behov for det.. Har egentlig ikke det helt store behovet for noe sånt enda, men tenkte jeg skulle teste det ut. :)

 

Fant jo selv ut at forskjellen mellom de to diskene er at den dyreste har 2x1TB i RAID.

 

Men er det noen forskjell mellom 1 GB til 1200 kr , og 2 gb til 1500 kr? :)

Lenke til kommentar

Ja, kanskje du har et poeng..:)

Planen for denne nettverksharddisken er å bruke den til Sonos en gang i fremtiden..

Men den stasjonære PCen jeg nå bruker som "server" begynner når å streike, så kanskje jeg skal kjøpe en skikkelig NAS?

 

Den stasjonære PCen blir nå brukt til:

- Streaming av DivX og HD-filmer til PS3 og til min laptop som er koplet til TV.

- Lagringsplass.

* Har 3 stk eksterne harddisker tilkoblet den stasjonære PCen (1TB + 2x500GB), i tillegg til 3 interne disker på 160GB til 250GB (1x IDE + 2x SATA).

 

Har du et forslag til en NAS som kan streame HD til PS3 uten noe lag? Og gjerne med muligheter for å koble til noen av de eksterne diskene, slik at ikke alle blir til overs. :)

 

Viss en NAS tilfredsstiller dette, så kan jeg jo bytte ut min stasjonære med NAS, og slå to fluer i en smekk. :)

Lenke til kommentar

Ja, kanskje du har et poeng..:)

Planen for denne nettverksharddisken er å bruke den til Sonos en gang i fremtiden..

Da skal du iallefall *ikke* kjøpe Netgear Stora. Værre møkk har ikke jeg vært borti. Du må, som skrevet ha internettilgang for at den skal virke, og vil du bruke den til noe mer enn lagring, må du betale blodpris for "utvidet tilgang".

Den er treeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeg, har laaaaaaaaaaaaaaaaaang spin-up time og gjør at Sonos hele tiden sier "cannot access" fordi spin-up'en er så treg. Jeg har lært meg til at det letteste for knirkefri Sonos er å gå inn på Stora'en via ftp (du får én konto uten å betale) og laste ned en fil (og helst opp igjen), slik at den er "våknet" av sin dype dvale.

 

Har nettopp kjøpt Verbatim sin, som de selger bl.a i Hifi-Klubben (sammen med Sonos). Den er riktignok "bare" 500GB, men har USB-tilkobling for 2 ekstra disker. Min er nå satt opp med tilsammen 2TB (2x500GB + 2TB), og det fungerer flott.

Stora'n regner jeg med jeg skal ta medmeg i båten og ro midtfjords, hvor jeg skal se om den flyter. ;)

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er jo den Verbatim som selges på HiFi-klubben ja!

Fant samme modell, med 1TB lagring hos PS til en billig penge. :)

Ser i alle fall lik ut i mine øyne. :p

 

Edit: Leser Verbatimen NTFS disker somer koblet til med USB?

Endret av stianandre
Lenke til kommentar

Et annet alternativ er jo den Verbatim som selges på HiFi-klubben ja!

Fant samme modell, med 1TB lagring hos PS til en billig penge. :)

Ser i alle fall lik ut i mine øyne. :p

Er nok samme styringen/kontroller, og større disk, ja. Ser prisen er den samme som jeg betalte for 500GB'n, men jeg ville ha min der og da.. :)

 

Edit: Leser Verbatimen NTFS disker somer koblet til med USB?

Det husker jeg faktisk ikke. Jeg er på jobb (sjømann) og får ikke sjekket hvilket filsystem det er på de "ettermonterte" diskene.

Den disken som står i er iallefall ext3 og kjører linux-kjerne. Det er forøvrig Samba server på Verbatim-NAS'en.

Jeg satte opp en ekstra konto til Sonos'en, som jeg kun har gitt tilgang til musikkfilene, men dette var egentlig mest som et eksperiment for å se hvor enkelt det var å sette det opp. Det gikk helt knirkefritt.

Uansett, det blir nok justering i diskoppsettet mitt etterhvert, og da regner jeg med jeg formaterer alle diskene til linux-native ext3 "for speed and elegance" :)

Alle PC'ene i huset kan aksessere nettverksdisken(e) og de "ser" ikke at det er en ext3-disk. PC'ene "ser" jo kun en nettverksfolder som jeg har mappet.

Lenke til kommentar

Streame HD-filmer til PS3. :) Har jo en PC stående som gjør denne jobben nå, men den begynner å tulle..

Men kan jo evt. ved behov koble til laptop med kabel og kjøre PS3 media server med den.. Får se litt hva jeg finner ut av.:)

Endret av stianandre
Lenke til kommentar

Netgear ReadyNAS kjører kun Raid 1, dvs den speiler den ene disken mot den andre. Den ene disken blir altså kun en backup av den første så den tilgjengelige størrelsen på NASet tilsvarer altså 1 disk.

 

Denne boksen kan kjøpes uten disker slik at man kan sette inn hva man vil av disker opptil 2Gb pr disk, men tilgjengelig plass blir altså kun størrelsen av en disk uansett.

 

Jeg ser uansett ikke hvorfor du skal ha en server i tillegg til denne da du allerede har en maskin du kan bruke til å evt. konvertere filene dine med.

http://hubpages.com/hub/How-To-Play-MKV-Files-On-Playstation-3

 

Hvis du absolutt skal ha en server så kan du like godt bruke den som et NAS.

Lenke til kommentar

NASet er ihvertfall veldig bra, og jeg kan vel nesten garantere at du blir fornøyd med det.

Det finnes også mulighet for å laste ned og innstallere forskjellig software på NASet slik at du kanskje slipper noen ekstern konvertering av disse mkv filene, men det får nå tiden vise.

 

Ps. Jeg så også det tilbudet da jeg leita etter mitt NAS, men jeg hadde en 1,5tb disk i maskina her som jeg skulle bruke så jeg slo det fra meg. Nå er det jo ikke verdens beste kamera men det tar jo sikkert greie nok bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...