Gå til innhold

Hvordan funker 23/5 regelen?

jeeee

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ikke har studiekompetanse, men alikevel vil studere videre på høyskole, har jeg skjønt det sånn at man kan komme inn på høyskoler alikevel men 23/5 regelen. Hvordan funker egentlig denne regelen? Er det sånn at man må være over 23 år, og ha jobbet i 5 år? Hva telles som jobbing? Telles to år på vgs som 2 år? Hva med folkehøgskole? Hva med deltidsjobb i 8 måneder, og en annen deltidsjobb i 6 måneder etter det? Har to år vgs, et år folkehøgskole, og et år i fulltidsjobb. Telles dette som 4 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betyr det da at jeg har 4 år, så må jobbe fulltid et år til før jeg kan søke?

Hvordan foregår opptaket? Er vel ikke bare å søke å stille likt med andre som søker.

Skrevet

Du må ta norsk muntlig, skriftlig og sidemål, historie, naturfag, engelsk, samfunnsfag og matte. Dette er de eneste fagene man trenger hvis man er over 23 år og har jobbet/gått på skole i 5 år.

Skrevet

Betyr det da at jeg har 4 år, så må jobbe fulltid et år til før jeg kan søke?

Hvordan foregår opptaket? Er vel ikke bare å søke å stille likt med andre som søker.

Jeg er litt usikker på om du kan bruke 2 år på videregående som en del av de 5 årene.

Når du oppfyller kravene til 23/5-regelen er det bare å søke gjennom sammordna opptak. Du stiller da likt med alle andre. Snittet ditt regnes da ut i fra karakterene du har i de 6 fagene som allerede er nevt. Endel studier har også spesielle fagkrav, disse må du da evt. ta i tilegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...