Gå til innhold

Isbjørnen, hvordan bør forvaltningen være rundt den?


Anbefalte innlegg

I Dagbladet.no kan en lese at en isbjørn holdt på å ta livet av en norsk mann på Svalbard.

 

 

Isbjørnen dro norsk padler 40 meter før den ble drept

 

Norsk padler er ikke livstruende skadet, opplyser Sysselmannen.

 

Et helikopter med lege og sykepleier er nå på veg tilbake fra Nordaustlandet. De skal frakte den skadde padleren til Longyearbyen sykehus.

 

- Skadene er ikke livstruende. Pasienten er ved bevissthet. Det er alt vi kan opplyse om nå, sier sysselmannsførstebetjent Per Andreassen til Dagbladet.

 

Bjørnen kom inn i teltet

Angrepet på padlerne skjedde i teltleiren. Hendelsesforløpet som er oppgitt av polititjenestemennene på stedet er at

isbjørnen kom inn i teltet, tok tak i den ene og dro ham ut av teltet, og videre omlag 40 meter bortover bakken. Da har kameraten skutt og drept isbjørnen.

 

De to padlerne kommer begge fra Østfold, Sebastian Plur Nilssen (23) fra Fredrikstad og Ludvig Fjeld (22) fra Sarpsborg. De har blogget om padleturen sin på en egen nettside. Sysselmannens kontor bekrefter at det er Sebastian Nilssen som er skadd.

 

To polititjenestemenn er blitt igjen på stedet for å starte åstedsundersøkelser.

 

- Var i kontakt

Helikopteret landet nord på Nordaustlandet klokka 14.05. Sysselmannens kontor ble varslet om hendelsen like etter klokka 12.00

 

De norske ungdommene var i området på padletur, men lå i et telt på land da isbjørnen dukket opp.

 

Hadde tillatelse

- Det er for tidlig å si noe om skadeomfanget. Turistene dette gjelder hadde alle tillatelser i orden før de reiste ut på tur. Vi fant dem derfor i våre papirer, sier fungerende sysselmann Lars Fause.

 

 

Jeg synes selv det er ganske oppsiktsvekkende at de har teltet i isbjørnens leveområde. Isbjørnen er kjent for å ta livet av alt den kommer over, fordi ressursene er så innskrenket hvor den bor. Da må den ta den sjansen som byr seg. Det er jo ikke uten grunn folk bevæpner seg. At de bevæpner seg er helt greit.

 

Men bør det være tillatt å overnatte på denne måten disse gjorde? Altså i telt som artikkelen beskriver, eller andre skrøpelige krypinn.

 

Jeg mener at det burde forbys. Slik at disse uerfarne besøkende kunne bøtelegges kraftig for å forstyrre og ta liv av en sårbar dyreart.

 

EDIT:

Kanskje ett alternativ til overnatting er ett kystfartøy som isbjørnen har vanskelig å komme seg ombord på. Så kan de ankre opp for natten, og ta med seg geværet på land når de foretar seg aktiviteter på dagtid.

 

En viss standard på båten bør det være så den tåler vær og vind. Folk kunne jo få leie skipper og båt. Landområdene der er jo større og mindre øyer. Kombiner dette med snøscootere og rekkevidden burde holde bra. En fordel vil være at en kan komme seg i posisjon med båt, og ha kortere snøscooterferd per dag.

 

OPPDATERING FRA DAGBLADET.NO

 

Våknet av isbjørn med kameraten i kjeften

 

- Ludvig (22) var redd for å skyte kompisen.

 

Det er femten år siden mennesker ble drept av isbjørn på Svalbard.

 

Hvis det er engler som beskytter eventyrere og friluftsfolk mot verdens største kjøttetende dyr, hadde Sebastian Pral Nilssen (23) fra Fredrikstad englevakt torsdag formiddag.

 

Sammen med kameraten Ludvig Fjeld (22) fra Sarpsborg var Pral Nilssen drøye tre uker i gang med å bli førstemann til å padle de 2 000 kilometrene rundt Svalbards fire store øyer.

 

Kameraten i kjeften

Her kan du følge turen fram til siste oppdatering tirsdag: «Sebastian er sulten».

 

Torsdag formiddag hvilte de svært godt forberedte turkameratene i teltet på øde Ekstremhuken på den nest største øya, Nordaustlandet.

 

- Ludvig Fjeld sov og våknet av en isbjørn som holdt kameraten i kjeften og slepte han ut av teltet. Bjørnen hadde slept kompisen 40 meter nedover stranda før Fjeld torde å fyre av det første rifleskuddet. Han var redd for å skyte kameraten, sier førstebetjent Per Andreassen hos Sysselmannen til Dagbladet.

 

Fjeld fikk ringt sykehuset i Longyearbyen via satelittelefon noen minutter over 12 etter at han først hadde gitt kameraten førstehjelp.

 

Helikopter med legehjelp var framme på ulykkesstedet to timer seinere.

 

360 kilo

Torsdag kveld kom kollegene hans til Longyearbyen med den 360 kilo tunge og 270 centimeter lange hannbjørnen i helikopter.

 

Den er merket, og nå skal politi- og miljømyndigheter sjekke bjørnens bevegelser.

 

Torsdag kveld hadde sykehuset i Longyarbyen justert skadesituasjonen for Sebastian Pral Nilssen til «moderate, ikke livstruende sårskader i hode, nakke og overkropp».

 

På operasjonsbordet

- Han lå fortsatt på operasjonsbordet i Longyearbyen klokka 21 for behandling av sårskader. Legene sier at han får all nødvendig behandling der, opplyser pressetalskvinne Merethe Ekanger ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) til Dagbladet ved 22-tiden.

 

Sysselmannen har skaffet innkvartering for Ludvig Fjeld etter at han på eget initiativ ble avhørt allerede samme dag om det som hadde skjedd. Alle tilfeller der totalfredede isbjørner blir skutt, skal etterforskes som politisaker.

 

- Her er det ikke noen tvil om at det var en nødvergesituasjon. Fjeld satte et av de to første skuddene i bakparten, og da slapp bjørnen taket, sier sysselmannsførstebetjent Per Andreassen.

 

Både Ludvig Fjelds far Halvor Fjeld og padleekspedisjonens kontaktmann Kim Andre Lovas ber om at de to kameratene blir skjermet de første dagene.

 

Fakta om isbjørn

•Verdens største kjøttetende dyr.

•Lever hovedsakelig av ringsel og storkobbe.

•Kan overleve opp til åtte måneder uten mat.

•Veier vanligvis mellom 400 og 600 kilo fullt utvokst.

•Kan løpe i over 30 kilometers fart i timen over kortere avstander.

•Fangst av isbjørn ble regulert gjennom internasjonal avtale i 1973.

•Bestanden ved Svalbard teller rundt 3.000 dyr.

•I Arktis finnes det 20 ulike bestander. (Kilder: Norsk Polarinstitutt/Sysselmannen på Svalbard/NTB).

 

 

Drept og hardt skadd av isbjørn på Svalbard

FIRE DEPT:

•1971: En meteorolog drept under feltarbeid på Bjørnøya.

•1977: En østerriksk turist drept ved Magdalenafjorden.

•1995: Ung jente drept på Platåfjellet like ved Longyearbyen.

•1995: Norsk is-los drept på Kiepertøya.

 

Konfrontasjoner med alvorlige skader:

•1975: En russer på jobb ble hardt skadd i Barentsburg. Han fikk store hodeskader og mistet hørselen, men ellers uten varige mén.

•1978: En polsk forsker angrepet og hard skadet på forskningstasjonen i Hornsund, varige skader i den ene armen.

•1987: To nederlandske forskere angrepet på Kapp Lee på Edgeøya. De var ubevæpnet. Den ene gikk ut med fakkel som våpen. Han ble angrepet momentant og ble ille tilredt. Den ene ble nærmest skalpert. Den andre hadde bittskader i baken og i ryggen.

Det tok tre dager gikk det før de fikk kontakt med omverdenen og ble hentet av sysselmannens helikopter. Bjørnen angrep sysselmannens helikopter og ble avlivet. Nederlenderne var pasifister og ville ikke ha våpen. Begge er i dag uten varige mén.

•1995: En svensk lege på Kiepertøyas som var i følge med den drepte islosen, ble hardt skadd.

 

Kilde: friluftsliv.no

 

 

 

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvorfor ikke. :thumbup:

 

Med syntetiserte skunk-kjemikalier innblandet som en ekstra ingrediens.

 

Men, da blir det ett valg mellom å la styresmaktene velge forsvarsmetode, og å la folk ta seg til rette.

 

Jeg tror neppe folk som ferdes på Svalbard ville være særlig begeistret om de ble fratvungen geværet. Hvordan kan staten regulere våpenbruk og illegal våpenbruk på Svalbard på best mulig måte?

Lenke til kommentar

Er det så mye illegalt våpenbruk på Svalbard? Du er jo tilnærmet pålagt å ha det med deg om du drar ut på ekspedisjon slik som disse to var.

 

Isbjørner blir skutt både titt og ofte på Svalbard. Min egen kusine måtte felle ett par når hun var elev på den videregående skolen der for fem-seks år tilbake.

Lenke til kommentar

J@cob:

Kan ikke gi noe bra svar på hvor bæredyktig bestanden av isbjørn er på Svalbard. At noen må bøte med livet innimellom kan gjerne fauna der oppe i nord tåle.

 

Men jeg synes en også skal være varsom. En kan jo håpe sysselmannen har kontroll med naturen der oppe. Sikkert noen naturvernsfolk som kan svare bedre på dette enn oss.

Lenke til kommentar

Jeg synes selv det er ganske oppsiktsvekkende at de har teltet i isbjørnens leveområde.

Man kan selvsagt totalforby både telting og ferdsel på Svalbard, men overnatting i telt er helt vanlig, ikke bare for eventyrere som disse padlerne, men også for forskere på feltarbeid. Man spenner gjerne opp snubletråder tilkoblet knallskudd i en viss omkrets rundt leirplassen, så våkner man når bamsen kommer, og som regel skremmes bamsen vekk av smellet. Det fungerer stort sett greit. Som regel kan man ligge ukevis i telt uten at knallskuddene løses ut eller man ser noen bjørn. Det er antagelig mindre sannsynlighet for at man kommer i kamp med isbjørn på Svalbard enn at man på sitt hjemsted skader seg i trafikken på vei til kjøpesenteret.

 

Å overnatte på båt gjøres også, både av cruiseturister og forskere med stort budsjett. Men i noen tilfeller er det for dyrt og/eller upraktisk. Og for disse gutta som ville være de første til å padle rundt Svalbard, ville det nok føles som juks å ha en diger "følgebåt" til å sove i.

Lenke til kommentar

Oppfølgende Dagbladet-artikler:

Nyter bamsemums:

 

Feirer livet med Bamsemums etter isbjørnangrepet

 

Sebastian (23) og Ludvig (22) snakker for første gang etter det blodige angrepet.

 

Sebastian Plur Nilssen (23) snakker nå for første gang fra sykesenga i Longyearbyen. Han er ved godt mot etter at han og kompisen Ludvig Fjeld i går ble angrepet av isbjørn i teltet.

 

Sprella

Plur Nilssen feirer som seg hør og bør med bamsemums etter det voldsomme angrepet. Han har store bite- og kloremerker i fjeset og på brystkassa.

 

- Jeg sprella som en gærning, sier Sebastian Plur Nilssen til TV2.

 

Ludvig Fjeld reddet sin kamerats liv da han med fast hånd løftet rifla de to hadde med seg, trakk av og skjøt bjørnen til døde.

 

— Jeg kunne treffe Sebastian, så jeg måtte sikte på noe hvitt. Det første skuddet var bare for å treffe den. Den viste kraftig skuddreaksjon og slapp Sebastian, og da løp jeg nærmere og tømte magasinet på vei bort, forteller han.

 

Sjokk

- De andre skuddene vet jeg traff, sier Fjeld til TV2.

 

Hjemme venter familiene på å få de to eventyrerne hjem. De to har trent i flere år til ekspedisjonen, og mens Sebastian og Ludvig spiser Bamsemums i sykesenga kan ikke Ludvigs søster Anna Sara Sanna Nilsen (20) vente på å få broren sin hjem.

 

- Jeg er utrolig stolt av ham, sa hun til Dagbladet tidligere i ettermiddag.

 

- De var utrolig godt forberedt. Og det var et sjokk av en annen verden å få meldinga, forteller hun.

 

Den 360 kilo tunge hannbjørnen kom inn i teltet, tok tak i Sebastian og dro ham ut av teltet - og videre omlag 40 meter bortover bakken.

 

Bjørnen er død - men Sebastian lever, smiler og mumser godteri.

 

Det ble lite bamsemums på isbjørnen :dribble:

Isbjørn og andre rovdyr har eksepsjonellt bra luktesans. Kan det ha vært bamsemumsene som lokket den til teltet? :confused:

 

Søsteren er visst utrolig stolt av broren sin:

 

Jeg er utrolig stolt av broren min

 

For to uker siden traff Anna Sara (20) selv en bjørn i skogen i Alaska. Så ble broren Ludvig angrepet på Svalbard.

 

I går reddet Ludvig Fjeld (22) livet til sin 23 år gamle turkamerat Sebastian Plur Nilssen som ble slept førti meter etter kjeften av en sulten isbjørn. Den 360 kilo tunge hannbjørnen angrep da de to lå og sov i teltet sitt på Svalbard i går formiddag.

 

Hjemme satt Ludvigs søster Anna Sara (20) i sjokk.

 

- Jeg er utrolig lettet over at det har gått så bra, sier Anna Sara Fjeld til Dagbladet

 

Stolt

- Jeg er utrolig stolt. De kunne ikke håndtert situasjonen bedre, og kunne ikke ha vært bedre forberedt, sier en rørt lillesøster. Hun forteller at Svalbard-turen har vært en drøm for de to erfarne friluftsmennene lenge.

 

Ludvig Fjeld og Sebastian Plur Nilssen hadde trent i flere år for å forberede seg på den vanvittige utfordringen turen var.

 

- De var utrolig godt forberedt. Og det var et sjokk av en annen verden å få meldinga, forteller hun.

 

Hendelsen ble ekstra spesiell for Anna Sara. For to uker siden møtte hun nemlig selv en bjørn i skogen i Alaska, der hun var på reise i tre uker.

 

Redd

Fjeld møtte bjørnen da hun var på joggetur. Det var på lang avstand og langt fra i en like dramatisk setting som storebror. Men selv om hun ble skremt, taklet 20-åringen situasjonen med stor ro.

 

- Den holdt seg på avstand. Jeg ble redd, men det ble nok den også, forteller hun til Dagbladet.

 

De to padlerne dro fra Spitsbergen 5. juli for å bli de første til å padle de 2000 kilometrene rundt de fire store øyene på Svalbard. Ludvig Fjeld hylles også av Sebastian Plur Nilssens mor.

 

- Hvis ikke isbjørnen hadde blitt skutt, ville Sebastian blitt spist. Takk igjen til Ludvig, skriver Sebastians mor i gjesteboka på ekspedisjonens hjemmeside.

 

Operasjonen og helsetilstanden til Plur Nilssen er bra nok til at 23-åringen fra Fredrikstad kan dra hjem når han selv ønsker.

 

 

Kanskje litt mer hyggelig å si at "jeg" er utrolig glad i broren min og for at han overlevde "isbjørnslagsmålet". Det vil jeg forstå veldig godt. Tror de andre isbjørnene er veldig lei seg nå. Husker en gang jeg møtte en amerikaner som sa at han var stolt av innsatsen styrkene gjorde i Irak. Utrolig hvor lite gjennomtenkt sånne uttalelser kan presenteres. Er ikke mye å være stolt av "abugraib-fengselet", også videre..

 

Hun var jo litt søt da320x.jpg

 

Hadde Dagbladet vist oss litt mer kropp så kunne hun kanskje fått anledning til å vises i Babetråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...