Gå til innhold

hvordan få rettigheter på mapper i Linux?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ganske ny med Linux, kjører Mint 9, jeg holder på å installere Win98 i Qemu og jeg har funnet ut hva feilen er, lastet ned filen jeg trenger, men når jeg skal legge den i rikitg mappe usr/share/aqemu får jeg beskjed at jeg ikke kan legge den der da jeg ikke har rettigheter til det, hvordan får jeg det? når jeg går inn på instillinger på mappen så er den biten hvor jeg ordner rettigheter grå så jeg kan ikke få gjort noe der.

 

Noen som vet en enkel måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får vel tilgang hvis du er i root.Vet ikke hvilken fil utforsker Mint bruker, men du kan starte den i terminal med sudo foran.

 

Ellers er kommandoen chmod (+et eller annet jeg så klart ikke husker, da jeg skjeldent bruker det)

Lenke til kommentar

Det eneste du som vanlig bruker har tilgang til er /home/<brukernavn>. Om du vil ha tilgang til å endre de andre filene må du logge inn som root. (som alle andre også sier)

 

Å logge inn som root er ikke det samme som administrator i Windows. Noen eksempler på hvordan du kan logge inn root er:

- Bruke "sudo" foran komandoer i terminalen. Da vil den gitte komandoen bli kjørt av root bruker.

 

- sudo nautilus i terminalen. Da vil du starte den vanlige filbehandleren som root og kan da dra filer rundt som vanlig.

 

- Logge inn som root. Dette er ikke anbefalt, men går ann om man aktiverer murligheten. (husker ikke hvordan i farta)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...