Gå til innhold

Canon kamera - ta bilder mens det lader


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Tittelen var kanskje litt dårlig, men jeg skal prøve å forklare hva jeg trenger hjelp til her:

Jeg er ute etter ett nytt canon digital kamera til noen prosjekter jeg skal drive litt med fremover. Men det er én egenskap som er spessielt viktig ved det kameraet jeg leter etter, men som kan være litt vanskelig å finn informasjon om, nemmelig at det skal ha et oppladbart batteri og muligheten til å ta bilder mens kameraet står til ladning. Altså at jeg kan koble kameraet til strøm, og at det i teorien, gitt stort nok minnekort, kan ta bilder helt evig. Noen som vet om et eller helst flere canon kameraer som oppfyller disse kravene?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så godt som alle kameraer som lages i dag har mulighet for AC-adapter. Dvs, da kan du kjøre kameraet fra en stikkontakt, mens batteriet lader i laderen sin. Jeg vet ikke om så veldig mange kameraer som tillater at batteriet står i kameraet mens kameraet både lader batteriet og kjører fra veggstrømmen samtidig, om det var noe slikt du hadde i tankene.

 

Hvilke kameraer er det du vurderer?

Lenke til kommentar

Trondster har helt korrekt informasjon vedrørende AC-adaptere for Canon speilrefleks.

 

Kobler man i tillegg kameraet opp mot en PC ved hjelp av "remote shooting", så kan man gjerne la kameraet stå og ta bilder i noen dager/uker/måneder - alt avhengig av av hvor ofte et bilde tas, hvor stor harddisk man har og hvilken oppløsning man velger å fotografere i.

 

Canon sine nettadaptere koster fra 450 til rundt 1 300 kr avhengig av type kamera. ACK-E8 (for 550D) koster knappe 900 kr. Som nevnt av andre - man får tilsvarende til det meste av Nikon sine kameraer også.

 

Løsningen brukes av svært mange til å lage "timelapse" videoer.

Lenke til kommentar

Trondster har helt korrekt informasjon vedrørende AC-adaptere for Canon speilrefleks.

 

Kobler man i tillegg kameraet opp mot en PC ved hjelp av "remote shooting", så kan man gjerne la kameraet stå og ta bilder i noen dager/uker/måneder - alt avhengig av av hvor ofte et bilde tas, hvor stor harddisk man har og hvilken oppløsning man velger å fotografere i.

 

Canon sine nettadaptere koster fra 450 til rundt 1 300 kr avhengig av type kamera. ACK-E8 (for 550D) koster knappe 900 kr. Som nevnt av andre - man får tilsvarende til det meste av Nikon sine kameraer også.

 

Løsningen brukes av svært mange til å lage "timelapse" videoer.

 

Det var akkurat timelapse jeg skulle prøve meg på, men ikke akkurat med det oppsettet. Jeg hadde lyst til å firgjøre meg fra PC'en, altså at kameraet kan stå å ta bilder uten å være koblet opp til noen PC. Hadde tenkt til å bruke http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK dette som utgangspunkt for å få til det. Kortfortalt er det en firmware hack som funker til de fleste kompaktkameraer fra Canon og som gjør at du kan kjøre egne scripts direkte på kameraet. Men desverre er ikke speilreflekskameraer støttet, så er mer konkret på ukikkk etter et av de kameraene som er listet på høyre siden av den linken, som støtter denne hacken. Ser egentlig på noen av de litt aldre kameraene i a-serien, siden jeg har hørt at disse har god holdbarhet. Noen som da har noen inspill på valg av kamera, nå som jeg har sagt litt mer om planer og bruk? :)

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Det finnes adaptere både til PowerShot og Ixus. Så vidt jeg vet finnes det til omtrent alle modellene.

 

Men personlig ville jeg vurdert hvilket kamera som var best til det/de aktuelle prosjektene og valgt ut fra det. Om man skal timelapse blomster som åpner/lukker seg kan det kreve litt andre egenskaper enn skyer/landskap. Kamera for timelapsing bør også ha god manuell kontroll, da man bør kjøre lukkertid, blender, fokus og iso manuelt - eventuelt tidsprogrammert. G9, G11 eller SX210 kan være mulige alternativer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det finnes adaptere både til PowerShot og Ixus. Så vidt jeg vet finnes det til omtrent alle modellene.

 

Men personlig ville jeg vurdert hvilket kamera som var best til det/de aktuelle prosjektene og valgt ut fra det. Om man skal timelapse blomster som åpner/lukker seg kan det kreve litt andre egenskaper enn skyer/landskap. Kamera for timelapsing bør også ha god manuell kontroll, da man bør kjøre lukkertid, blender, fokus og iso manuelt - eventuelt tidsprogrammert. G9, G11 eller SX210 kan være mulige alternativer.

 

Er alle bra kameraer som kunne ha passet, men litt utenfor min prisklasse. Har ikke satt noe absoultt tak, men er mest aktuelt under 1500 kroner. Kan godt være brukt, så har sett en del på finn, men var ikke så mye utvalg som jeg trodde. Hva tror dere om S3 IS? Kan det være aktuelt til mitt bruk? Eller kan A620, 630 eller 640 være aktuelt?

 

Det ser ut som S5IS er et bra kamera som kunne passet bra. Det har også vært ute på markedet noen år, så det er mulig å finne brukt. Hva tror dere?

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Man får jo billige timer-remotes til de fleste speilreflekser. Jeg kjøpte en til mitt D90 som jeg tror kosta rett over 100-lappen. Der kan jeg stille inn intervall, lukkertid og antall bilder (0 - 999/uendelig). Bruker denne selv til time lapse.

 

Ja, jeg har et digitalt speilreflekskamera, men er egentlig ikke så interssert i å bruke det til dette formålet. Det kan fort bli snakk om veldig mange bilder, og de fleste speilrefleks kameraene har en begrensing på mellom 50 000 og 100 000+ eksponeringer. Om man skal lage en timelapse film med rundt 30fps får man under en halvtime med film av 50 000 eksponeringer. Man trenger så klart ikke så mange bilder i sekundet for de fleste timelapse videoer, men var bare for å illustrere, Derfor tror jeg et vanlig kompaktkamra er en bedre løsning, uten at jeg vet noe særlig om hva slags begrensinger disse har.

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Man får jo billige timer-remotes til de fleste speilreflekser. Jeg kjøpte en til mitt D90 som jeg tror kosta rett over 100-lappen. Der kan jeg stille inn intervall, lukkertid og antall bilder (0 - 999/uendelig). Bruker denne selv til time lapse.

 

Ja, jeg har et digitalt speilreflekskamera, men er egentlig ikke så interssert i å bruke det til dette formålet. Det kan fort bli snakk om veldig mange bilder, og de fleste speilrefleks kameraene har en begrensing på mellom 50 000 og 100 000+ eksponeringer. Om man skal lage en timelapse film med rundt 30fps får man under en halvtime med film av 50 000 eksponeringer. Man trenger så klart ikke så mange bilder i sekundet for de fleste timelapse videoer, men var bare for å illustrere, Derfor tror jeg et vanlig kompaktkamra er en bedre løsning, uten at jeg vet noe særlig om hva slags begrensinger disse har.

 

Kompaktkameraer har nok også begrensninger når det gjelder antall eksponeringer - Canon nevner 40 000 eksponeringer på flere av sine kompaktkameraene. Nå er det mange som har tatt langt flere bilder enn dette, men uansett om brikken er CCD eller CMOS så blir den dårligere med tiden - og kan gi feil. Dog vil brikken på et SLR trolig fungere bedre pga større brikke - mindre sårbar elektronikk.

 

Begrensningene på antall eksponeringer er i hovedsak relatert til lukkermekanismen. Lukkere er mekaniske og slites faktisk ut - uansett kameratype. Derfor garanterer ikke produsentene mer enn et visst antall eksponeringer.

 

Og når det gjelder eldre kompaktkameraer kan du også ha begrensinger på størrelse av minnekort du kan bruke. Særlig kan dette gjelde kamera som bruker SD kort av første generasjon.

 

Timelapse videoer på en halv time er svært lang timelapse. Normalt så komprimerer vi f.eks et døgn til maks 1 - 2 minutter - faktisk har jeg vært med på å komprimere et helt år til 5 minutter. Ved timelapse kan man også interpolere 2 av 3 bilder uten å få så veldig stort kvalitetstap - dog er det ikke noe man ønsker.

 

Derfor ville jeg faktisk valgt å bruke SLR-en til å begynne med - faktisk for å få en føling hvordan du jobber med timelapse - innstillinger, antall bilder/interpolering. Et annet argument for å bruke dSLR er at du faktisk bør bruke filter når du tar opp timelapse. Timelapse filmer blir bedre dersom du kan bruke lange eksponeringstider, så et eller flere ND filtere bør man ha. Det ideelle er at lukkertida er 50 % av tida mellom hver eksponering, så tas et bilde hvert 30 sekund bør lukkertida være knappe 15 sekunder (f.eks 13). Ved lukkertid på f.eks 1/100 sekund vil videoen få "stuttering" bevegelser og virke mindre realistisk. Men igjen, dette er noe man må lære seg.

 

En glimrende guide fra fotografen bak BBC-serien Human Planet (Timothy Allen) finner du på hans blog.

Lenke til kommentar

Takk for informativ post og veldig bra lenke!

Men skjønner fortsatt ikke helt den store fordelen ved å bruke et dSLR. Har ikke også de fleste kompaktkameraer manuelle instillinger?

Du skriver at man bør bruke et SLR for "å få en føling hvordan du jobber med timelapse - innstillinger, antall bilder/interpolering." Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte hva du mente med det. Det med å bruke ND filter skjønner jeg er en fordel med dSLR, men for mitt bruk tror jeg ikke det blir så viktig i starten.

Lenke til kommentar

Takk for informativ post og veldig bra lenke!

Men skjønner fortsatt ikke helt den store fordelen ved å bruke et dSLR. Har ikke også de fleste kompaktkameraer manuelle instillinger?

Du skriver at man bør bruke et SLR for "å få en føling hvordan du jobber med timelapse - innstillinger, antall bilder/interpolering." Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte hva du mente med det. Det med å bruke ND filter skjønner jeg er en fordel med dSLR, men for mitt bruk tror jeg ikke det blir så viktig i starten.

 

Som sedsberg skriver mangler faktisk enkelte kompaktkameraer komplette manuelle innstillinger.

 

Tanken var at i stedet for å bruke 1 500 - 2 000 kr på ekstra utstyr med en gang så kunne du bruke det du har til å lære seg en del av prinsippene bak timelapse. Ikke minst se hvordan man oppfatter "stuttering" som oppstår når man bruker lukkertid 1/100 sekund og man tar et bilde hvert 10 sekund - forskjellen på helt manuelt oppsett og noe på auto. Og få en forståelse av hva som er hensiktsmessig utstyr.

 

Nå vet jeg ikke hvilket kamera du har - Nikon har innebygd timelapse i sine, på Canon må du bruke "remote timer shooting" fra PC eller fjernkontroll.

 

Til trening trenger man ikke større bildeserier enn 500 - 750 bilder (20 - 30 sekunders video). Opptakstid en 2 - 5 timer.

 

ND filter er en av de få tingene man nesten må ha om man skal få til timelapse av god kvalitet i dagslys. Å kunne kjøre med eksponeringstid opp mot 30 - 50 sekunder på timelapse kan være svært aktuelt. Faktisk er det svært få timelapse videoer jeg har sett som har særlig mindre en 10 - 20 sekunder mellom hvert bilde.

 

Men jeg ser ellers at du kan få tak i et PowerShot A95 eller Ixus 40 til 500 - 700 kr brukt. I tillegg vil strømadapter koste en 600 - 800 kr. På BestBatt.com kan du nok få tak i strømadapter til disse for under 200 kr (20 - 30 US$).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...