Gå til innhold

Toll, hvordan fungerer det?


Groffse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er i tilfelle noe av det dummeste du kan komme til å gjøre.

Hva hvis maskinen blir transportskadet, eller det skjer noe slik at den må sendes på reparasjon/bytte?

 

Å kjøpe så komplisert elektronikk fra utlandet, spesielt land som ligger så langt unna som USA er å be om trøbbel. Man er mer eller mindre garantert at det blir mye dyrere enn å kjøpe en maskin hjemme på berget.

Lenke til kommentar

Det er i tilfelle noe av det dummeste du kan komme til å gjøre.

Hva hvis maskinen blir transportskadet, eller det skjer noe slik at den må sendes på reparasjon/bytte?

 

Å kjøpe så komplisert elektronikk fra utlandet, spesielt land som ligger så langt unna som USA er å be om trøbbel. Man er mer eller mindre garantert at det blir mye dyrere enn å kjøpe en maskin hjemme på berget.

Nå må du ikke være så negativ, er massevis av folk som bestiller hjemmekino-utstyr fra usa, siden prisene ofte ligger godt under halvparten av hva de gjør her, selv inkludert frakt og moms.

 

De fleste laptoper i forpakning overlever ganske hardhendt håndtering i posten, det er det pakkene er laget for.

 

Det du må regne med er 25% moms og fortollingsgebyr på 100-250kr.

Momsen betales for både varen og frakten.

 

Spesielt på sony vaio og lenovo thinkpad kan du fort komme unna med en tredel av norsk pris ved å bestille fra usa.

Lenke til kommentar

Det kan være greit å være klar over at det kan være store negative sider med å kjøpe slike ting fra USA. Jeg sier ikke at det må skje, men hvis det gjør det så er det vanvittig kjipt, og er det en ting alle veit er det at datautstyr går i stykker før eller siden.

Men hvis man er villig til å se bort fra disse ulempene så er det ingenting i veien for å handle fra USA.

Jeg derimot ville ikke gjort det da de potensielle ulempene er for store.

Lenke til kommentar

Det er som sagt en masse fine ting ved å kjøpe slikt utstyr i USA.

Fraktkostnadene er jo en ting, en annen er at du risikerer å sitte uten pc i en evighet og hvis de ikke klarer å fikse problemet og returnerer den med samme feil så kan du jo bare fortsette og more deg med å sende maskinen mellom Norge og USA til du blir pensjonist til skyhøye fraktkostnader.

 

Det er ting som kan være verdt å kjøpe fra USA som cpu'er som historisk sett feiler ekstremt sjelden, men som sagt komplisert/sammensatt elektronikk er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

allright, da trur jeg at jeg har blitt skremt nok =)

Får heller ta en tur ned på el-kjøp og se hva de har å tilby.. eller kanskkje noen som vet om noen billige NORSKE sider å kjøpe fra? :)

Det avhenger vel av hva du skal ha, men www.dustinhome.no er mitt mer eller mindre faste handlested. (eller mer spesifikt den svenske siden, men det er samme butikken)

Lenke til kommentar

Siden grensa di er på ca 10000kr så er dette antagelig den maskinen som gir best ytelse og kvalitet pr krone akkurat nå, den har et meget habilt grafikkort og duger derfor meget godt som spillmaskin. Med sine 17" så er den vel mer slepbar enn bærbar men pyttsann.

 

ASUS G73JH 17.3" HD+ Radeon HD5870, Core i5-450, 4GB RAM, 500GB HDD, DVD±RW,webcam, BT,W7 Home 64-bit, pris 10995kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...