Gå til innhold

Skjema for reversering av pumpe med hjelp av releer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg har ei 12V pumpe som eg skal styre i fra en mikrokontroller.

 

Pumpa er koblet opp på en egen 12V strømkilde og aktiveres via et rele. Releet igjen blir aktivert via et signal fra en mikrokontroller via en NPN-transistor. Dette fungerer pr i dag.

 

Men så ønsker eg å kunne reversere pumpa via mikrokontrolleren.

 

Tanken min da var å legge til 2 releer til som følger på denne tegningen:

post-14502-1280086953,3552_thumb.jpg

 

Tegningen er dårlig og inneholder feil symboler. Beklager, det var det beste eg fikk til her nå :)

 

Eg vil da trenge to signaler fra mikrokontrolleren. Det ene signalet styrer rele 1 som i praksis slår pumpa av eller på. Signal nummer to aktiverer rele 2 og rele 3 som da reverserer polariteten på pumpa. Forsvinner signalet så går polariteten tilbake til normalt igjen.

 

Er dette en grei måte å gjøre det på? Er det noen problemer her som dere ser? Kanskje eg bør bytte ut de to releene med et med to kretser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser greit ut for meg.

 

Spørsmålet som alltid bør stilles er dog, hva skjer ved et kritisk kappløp. De to relene vil jo i praksis aldri så inn akkurat samtidig. Men så langt jeg kan se vil ikke dette skape noen problemer uansett. Og eventuel hvor godt tåler motor å gå direkte fra forover til revers, må den bremses først etc, men dette kan jo styres via uC.

 

Eventuelt kan du går fult ut og kjøre H-bru ?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/H-bridge

 

H-bruer kan settes opp med PWM slik at 50% er motor i ro. 0% er Full revers og 100% er full forover.

 

Mer om H-bru:

http://www.modularcircuits.com/h-bridge_secrets1.htm

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Virker jo genialt. Skal se litt nærmere på H-bridge. Takk for tipset. :)

 

Når det gjelder overnevnte grovskisse så skal logikken fungere slik at pumpa skal være av via rele 1 før retning endres. Eg er usikker på hvorvidt pumpa faktisk takler å bli reversert brått, og derfor gjør eg det på den måten for å sikre meg.

 

Kretsen skal brukes til å styre ei 12v pumpe som brukes innen modellsporten til å pumpe drivstoff inn i tankene på biler, båter, helikopter og fly(de to sistnevnte for min egen del). Disse pumpene varierer i utforming, størrelse og pris, men har som regel til felles at de forsynes med 12v, har en bryter for å reversere retningen og er oftest rimelig produsert. Mao stoler eg ikke fullt ut på at elektronikken i pumpa(om det er noen) er laget for å takle noe annet en det vanlige. I tillegg så ønsker eg at kretsen min skal være universal slik at om/når pumpa eg har ryker så kan eg bare bytte den ut med det de har tilgjengelig i butikken.

 

I tillegg så er gassen fra disse kannene noe antennelig, så de releene eg evnt går for må være isolerte/gnistsikre.

Lenke til kommentar

Når det gjelder overnevnte grovskisse så skal logikken fungere slik at pumpa skal være av via rele 1 før retning endres. Eg er usikker på hvorvidt pumpa faktisk takler å bli reversert brått, og derfor gjør eg det på den måten for å sikre meg.

 

Det virker smart, da slipper du hele den problematikken ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da kan eg ikke deaktivere pumpa i sin helhet før eg snur retningen. Risikoen da er for eks at pumpa går når den blir reversert eller at det blir en kortslutning pga forsinkelse på et av releene.

Ingen fare for kortslutning med en slik kobling jeg foreslo. Når ingen reléer er aktivert får pumpa minus på begge tilkoblingene, aktiverer du begge får den pluss på begge, aktiverer du et får den pluss på den tilkoblingen og har fra før minus på den andre og vil pumpe den ene eller den andre veien avhengig av hvilket relé du aktiverer. Denne koblingen er mye brukt i industrien, (recaro bilseter f.eks.)

 

Når det gjelder forsinkelse/deaktivering er vel dette noe du legger inn i styringen fra mikrikontrolleren, det er vel den som skal styre det uansett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...