Gå til innhold

MacBook Pro 13,3" 2,4 GHz til Photoshop


Anbefalte innlegg

Hei.

Er veldig glad i å redigere og lage bilder, og bruker photoshop cs4 til å gjøre det. Datamaskinen jeg har nå, en acer, klarer ikke å kjøre photoshop så bra som jeg skulle ønske og det hakker mye.

 

En venn av meg anbefalte å kjøpe en MacBook Pro, og sa at den sikkert ville klare det bra.

 

Jeg har googlet litt og funnet ut at den billigste MacBook Pro'en koster ca 10000 og har en 13" skjerm. Har en ekstern 23" skjerm med FUll hd som jeg kommer til å koble på.

 

Før jeg gjør et kjøp vil jeg vere 100% sikker på at jeg ikke gjør et feilkjøp, og spør om MacBook Pro 13,3" 2,4 GHz klarer å kjøre photoshop fint? (også på en ekstern Full Hd skjerm)

 

Mvh. Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Acer Aspire-serien er i tredjedivisjon sammenlignet med Macbook Pro's som er i eliteserien, om man snakker om byggekvalitet.

 

Kjæresten min har en identisk eller veldig like Acer som hun har eid i ca 1.5 år nå. Hver gang jeg drar for å besøke hun så er det noe nytt så har gått i stykker. Er litt morsomt faktisk. Man får noe som er billig. Ikke noe mer.

 

Jeg er rimelig sikker på at en base 13" MBP vil kjøre Photoshop bra. Kommer selvfølgelig ann på hvor tunge oppgaver du kjører.

 

Personlig så fikk jeg min første mac for omtrent 2 mnd siden og er jevnt over meget fornøyd. Prøver så godt jeg kan å lære meg OSX da det både føles mest naturlig mht hardwareintegrasjon. Det vil alltid være applikasjoner man er vant med i Windows men i nesten alle tilfeller finnes det mange OSX-alternativer.

 

Jeg vil anbefale deg om å prøve å komme deg til en sjappe som fører Apple-produkter og se litt på maskinen selv. Om du ikke har mulighet for det er det beste bare å lese mange omtaler og youtube-filmer (jeg liker å unngå norske omtaler - foretrekker utenlandske da de har mer nyanserte meninger og går mer i detaljene).

 

http://www.engadget.com/2010/04/14/macbook-pro-core-i7-review/ vil gi deg en liten pekepinne på hvordan en MBP er i det store og hele - er en kraftigere spec de tester men ignorer det.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Nå er ikke hardwaren på Macbook Pro så voldsomt mye å skryte av og det er OSX som gjør at Macbook kjører raskere enn tilsvarende maskiner med Windows OS.

Man vil få tilsvarende ytelse ved å klinke inn en Linux distro på en vanlig bærbar pc, men det kan være programmer man bruker som ikke finnes for Linux så det kan hende man må finne erstatningsprogrammer, eller kjøre de gamle programmene via f.eks Wine, eller at man kjører Windows som en virituell maskin i Linux.

 

Jeg nevner det egentlig som er kuriositet da de aller fleste ikke er så interresert at de gidder å prøve dette, men det finnes altså gode alternativer til Mac og OSX som faktisk er gratis, og som gjør at man kan tyne noen år ekstra ut av den gamle maskinen sin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du primært sett skal bruke den til Photoshop og da tildels noe avansert redigering ville jeg anbefalt å sett på andre maskiner.

 

For det første er ikke specsene til Mac noe å skryte av og en 13 tommer kan bli litt i minste laget. Jeg ville sett etter PC'er i samme prisen som sikkert kan gi deg 3X spesifikasjoner til samme prisen og dermed bedre egnet for bilderedigering.

 

Sitter faktisk på en 13-tommer Macbook Pro og skriver dette akkurat nå :) Ser at det kan bli lite og litt knotete på så liten maskin/oppløsning. Men for all del: Macbook er en kjempemaskin!

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har et stort behov for mange av de unike funksjonene/egenskapene som Photoshop tilbyr, anbefaler jeg deg å ta en titt på Pixelmator. Pixelmator er et bilderedigeringsprogram som minner om Photoshop, men som er langt mindre resurskrevende (og mye billigere).

 

Du høres ut til å ha peiling på bilderedigeringsprogrammer. Onkelen min snakket om et gratis bilderedigeringsprogram som skulle være like bra som Photoshop og ha alle de samme funksjonene. Vet du hva det heter?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har et stort behov for mange av de unike funksjonene/egenskapene som Photoshop tilbyr, anbefaler jeg deg å ta en titt på Pixelmator. Pixelmator er et bilderedigeringsprogram som minner om Photoshop, men som er langt mindre resurskrevende (og mye billigere).

 

Du høres ut til å ha peiling på bilderedigeringsprogrammer. Onkelen min snakket om et gratis bilderedigeringsprogram som skulle være like bra som Photoshop og ha alle de samme funksjonene. Vet du hva det heter?

 

 

Det er vel ikke GIMP han snakket om? Det er gratis og minner veldig om Photoshop synes jeg :)

Lenke til kommentar

Du høres ut til å ha peiling på bilderedigeringsprogrammer. Onkelen min snakket om et gratis bilderedigeringsprogram som skulle være like bra som Photoshop og ha alle de samme funksjonene. Vet du hva det heter?

Han kan ha snakket om GIMP, som er et av de beste og mest utbredte gratisalternativene til Photoshop. Om det er like bra kan diskuteres, og er forskjellig fra person til person.

 

Redigert: mellers var først ute.

 

Nok om det, tilbake til trådens emne! :)

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...