Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Må ut av leiligheten, vet ikkke hvor eller hva jeg skal


Gjest Wops

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har kun ut juli på å flytte ut av leiligheten min, og siden jeg ennå ikke har funnet ut hvor eller hva jeg skal begynner jeg å bli sykt stressa. :S

 

Hatt 2 friår etter videregående og ble bare slackere og slackere... nok engang nølte jeg til søknadsfristen var over, og nå vurderer jeg å kaste meg over en restplass for å ikke sløse bort nok et år.

 

Er ikke supermotivert til studering for å si det sånn, men jeg bare må bryte ut av den slacke hverdagen jeg har nå og begynne med noe nytt... har de siste 2 åra bare jobbet deltid og slacket hjemme. Blitt rimelig isolert siden jeg bor i en liten by og nesten alle kompisene har dratt hvert til sitt.

 

Har noen forslag til hva jeg kan gjøre? :S Savner skole pga den sosiale delen, og jeg kunne tenkte meg å studere hvis jeg finner noe interessant, men jeg er lite keen på å dra til små byer der jeg ikke kjenner noen.

 

Har alltid drømt om å bo i Oslo, er fra en liten by selv og kunne tenke meg å bo litt i cityn.

De som har erfaring: er det lettere å bli kjent med nye folk i mindre byer eller Oslo? Det finnes noen restplasser i Oslo nå atm, eller så kunne jeg gått for en ny jobb, men jeg må gjøre et eller annet for å møte folk, orker ikke å være isolert og alene lenger.

 

Og ikke minst: har jeg sjangs til å finne et sted å bo på så kort tid, noe sted? Jeg må flytte inn 1. august. Er jeg helt screwed nå?

 

Tusen takk for svar, setter utrolig stor pris på det :) alt av innspill/tips/erfaringer kan være til stor hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor spør du om alt dette her? Du vet hva du selv vil (ellers må du finne ut av det) og du vet hva du må. Er ikke noe mer å gjøre med det.

 

-Søk på finn etter hybler til leie - i Oslo som du drømmer om

-Ta en restplass, folk som begynner å jobbe finner pengene for gode og går aldri tilbake til studiene.

-Forslag til hva du kan gjøre? Du oppgir jævlig lite bortsett fra at du liker å "slacke". Hva interesserer deg og så velger du ett eller annet innenfor det!

 

Get up, get out!

 

Spørsmål: Er det dama eller morra di som kaster deg ut?

Lenke til kommentar

Er det noe lure på, sleng deg på en restplass som ser spennende ut:)

 

Nå sier du ikke noe om hvilken skole/universitet du har lyst til å gå på i Oslo, men både HiO og UiO har noe bli kjent greier på starten av semestret. Noe som funket veldig bra for meg i fjor da jeg begynte på UiO og ikke kjente noen der:)

 

Når det gjelder bolig så har jeg ikke snøring, men jeg du får et par linker av meg:)

http://www.sio.no/wps/portal/sio/boliger?reset=true

http://www.hio.no/Studietilbud/Studieliv/OAS-din-studentsamskipnad

Lenke til kommentar

Hestekølle:

Grunnen til at det har blitt 2 friår med utrolig lite konstruktivt tidsfordriv er at jeg rett og slett ikke vet hva jeg vil :S jeg kommer med ideer men så begynner jeg å nøle, jeg har vanskelig for å ta avgjørelser...

vet jeg selvfølgelig burde finne ut av hva jeg skal gjøre selv, men jeg finner alltid årsaker til å _ikke_ gjøre det etterpå.

 

F.eks så var jeg kjempegira på å bli politi, siden det virker som en spennende jobb og jeg trenger fart og spenning i hverdagen...men så driver jeg med så mye tull som å røyke, drive med graffitii osv...og det passer kanskje ikke så jævli bra når du er politi. Tror ikke jeg møter så mange folk med felles interessert på vanlige studier heller. :/

 

Jeg har sett på mange hybelannonser i Oslo, men er det ikke sykt vanskelig å få leilighet så fort? Skulle bare høre om folk har erfaring med det, det var rimelig lett å finne leilighet der jeg bor nå, men denne byen er jo bare en brøkdel av oslo.

 

Blir ikke kasta ut av hverken dama eller mora mi... bor for meg selv, men bestemte meg for 3 mnd siden å bare si opp hybelen sånn at jeg kunne gjøre noe spontant til høsten uten å bekymre meg over oppsigelsestiden på den gamle hybelen... bestemte meg bare for at her gidder jeg ikke å bli boende... så nå er jeg jo klar til å flytte hvor jeg vil, jeg må bare finne ut hvor jeg skal hen :S

 

 

Floyd88:

kan ikke akkurat velge og vrake i studier, spes i Oslo... jeg vurdte ingeniør på HiO, men jeg er litt skeptisk fordi jeg tror det kan bli litt for hardt for meg... det skal mye til å klare å holde motivasjonen oppe etter 2 friår, spes når jeg ikke er 100% tent på noe som helst. Men det hadde vært ålreit å gå på skole og møte folk igjen, men jeg kan jo ikke bare tenke p ådet heller da...

 

aller helst kunne jeg tenke meg et studie som starter litt lett, og som gir mange yrkesmuligheter (ikke altfor yrkesrettet mot et bestemt yrke). F.eks økonomi og administrasjon. Men jeg fant ingen restplasser p ådet..

Lenke til kommentar

UiT har masse ledige plasser da, og Trondheim har rykte på seg for å være en bedre studentby en Oslo.

 

Men for og si det sånn, hva vil du egentlig? Vil du studere så må du jo begynne et sted selv om du kanskje ikke er hundre prosent motivert akkurat der å da. Og hvis du går et år på skole fram til neste år så får du sikkert opparbeidet deg litt rutiner og studieteknikker og to ekstra poeng på snittet(Hvis du tar 60 studiepoeng) Noe som gjør det lettere for deg å komme inn på noe du har ordentlig lyst til.

 

Og hva taper du på å gå på skole et år bortsett fra 53.400 i studielån hvis du tar 60 studiepoeng på to semestre. Kontra det å slacke i et år og jobbe deltid:)

Lenke til kommentar

Om du ikke vet hva du vil, så bare hopp på noe som virker interessant. Ta et årskurs, eller start på en bachelor. Det spiller ingen stor rolle hva det er, så lenge det er noe. Hvis du ikke liker det og/eller vil gjøre noe annet, så kan du bare velge noe annet neste år. Bare fullfør året, så du får omgjort 40% av lånet til stipend og får deg 60 studiepoeng som i det minste gir 2 tilleggspoeng om du søker på noe nytt. Det er uansett mye bedre å prøve og feile enn å ikke prøve i det hele tatt.

 

Floyd88: UiT er i Tromsø (derav Universitetet i Tromsø). Trondheim, der universitetet forøvrig heter NTNU, er kjent for landets beste studentmiljø, men det er nesten ingen studieplasser igjen der. Boligmarkedet er også knalltøft på denne tiden, men det gjelder Oslo også. Tromsø, som du kanskje litt motvillig nevner, har derimot sagt at de har plass til alle. Litt langt nord, men det er jo en mulighet.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Var dum nok til å godta å bli satt på jobb den siste uka (var egentlig avtalt for lenge siden før ferien og orker ikke lage noe krøll siden jeg trenger både penger og en bra attest fra sjefen etterpå) så pga en annen som var sjuk så ble det dobbelt med jobbing på meg og jeg har rett og slett ikke hatt tid til å ordne noe som helst denne uka :S nå sitter jeg fint i det.

 

Jeg er ganske sikker på hvor jeg vil flytte og hva jeg vil gå på (skal bare ta noen telefoner imorra, da jeg kom hjem fra jobb idag og igår var alt stengt), men nå lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig å finne et sted å bo på så kort tid??? Hva kan jeg gjøre? Ser ikke for meg at jeg kan ringe rundt på private boligannonser og si "hei jeg må flytte inn til helga", også er det helt greit, så hva bør jeg egnelig gjøre?? Har ingen å flytte inn hos. Trenger å finne noe greit midlertidig først iaffal, der jeg kan bo frem til jeg finner noe bedre. Dvs ikke noe med 3 mnd oppsigelse. Finns det andre muligheter enn f.eks hotell? det tror jeg ikke at jeg har råd til.

 

Håper på raske svar med noen gode tips, det hadde vært konge.

 

Takker for alle svar folkens :)

Lenke til kommentar

Hvor (u)mulig det er kommer an på hvor du skal flytte. I Trondheim f.eks. er boligmarkedet mildt sagt presset på denne tiden av året, og det er nok ikke særlig bedre i verken Oslo eller Bergen. Om du derimot flytter til litt mindre byer, så er mulighetene langt bedre. Hvis du har bestemt deg for å studere, så kan du høre med studentsamskipnaden som du skal høre til om de har en løsning. SiT (Trondheim) tilbyr alle studenter tak over hodet de første ukene etter studiestart, og jeg vil tro at det må finnes lignende løsninger andre steder i landet. Ellers finnes det nok billige vandrehjem og lignende, som kan være en midlertidig løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Begynn på noe studier, en kamerat var i lignende situasjon ifjor, jeg overtalte ham til å søke noe samfunnsfag og han likte det kjempegodt!

 

Da vil du også komme deg mer ut og treffe folk på en naturlig måte, noe du sikkert ønsker. :thumbup:

 

Bare pass på at ikke den fristen løper fra deg, hopp på!

Lenke til kommentar

Takker for svar :) nettopp kommet hjem fra jobb så nå skal jeg bare ringe masse rundt og prøve å finne en løsning på både skole og leilighet...

 

men:

noen som vet når fadderopplegget begynner?? skolestart er vel først i uke 33 eller noe sånn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...