Gå til innhold

Interaktiv Haskell tutorial -- "Try Haskell!"


Anbefalte innlegg

Jeg kom nettopp over http://tryhaskell.org/. Anbefales for alle som har lyst til å prøve ut et av de mest elegante programmeringsspråkene som finnes[1].

Bør passe spesielt bra for dere som aldri har programmert før, og dermed har unngått hjerneskaden vi som har jobbet mye med imperative språk har pådratt oss. ;)

 

Sjekk også ut de første forelesningene her. Erik Meijer demonstrerer veldig godt hvordan språket henger sammen, og hvorfor ting fungerer som de gjør.

 

 

1 - Enkelte lisp-dialekter er også utrolig vakre. Min favoritt er Clojure.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 - Enkelte lisp-dialekter er også utrolig vakre. Min favoritt er Clojure.

 

Hei,

Et sidespor dette, men hvordan er støtten for debugging (stacktrace) og introspection (Meta-. slik sett i Slime) o.l. i Clojure nå? I det hele tatt hvordan er eller føles det å drive med utvikling av til dels større ting i Clojure nå?

 

Jeg synes SBCL er fantastisk; spesielt kompileren er god og hele miljøet rundt (Slime), men jeg er noe lei av en tidvis svak platform (run-time). Et alternativ for meg ville vært CCL som har en god del sterkere platform (run-time; spesielt GC) enn SBCL -- selv om kompileren er et par hakk svakere.

 

Problemet med CCL er at den mangler støtte for CAS (compare-and-swap), noe som er viktig for meg.

 

Jeg vet JVM'en har støtte for "ordentlig" CAS, og Clojure har et standard bibliotek som eksporterer denne funksjonaliteten -- og GC'en til JVM'en er så klart god; spesielt G1 i JVM7 er interessant.

 

Problemet med Clojure er (var?) at den mangler fundamental støtte for utviklingsverktøy. D.v.s. Clojure har/hadde ingen API'er eksterne verktøy som f.eks. Slime/Swank kan huke tak i slik som sett i f.eks. SB-DEBUG og SB-INTROSPECT-pakkene i SBCL og andre CL-implementasjoner.

 

 

 

edit: ABCL, som bruker JVM'en som platform, virker ikke moden nok foreløpig.
Endret av worseisworser
Lenke til kommentar
1 - Enkelte lisp-dialekter er også utrolig vakre. Min favoritt er Clojure.

 

Hei,

Et sidespor dette, men hvordan er støtten for debugging (stacktrace) og introspection (Meta-. slik sett i Slime) o.l. i Clojure nå? I det hele tatt hvordan er eller føles det å drive med utvikling av til dels større ting i Clojure nå?

Offtopic big time, ja!

 

Starter med en liten disclaimer; har holdt meg til Haskell en stund, og jeg har ikke gjort noen enorme prosjekter i Clojure. Dessuten har jeg en del Java-erfaring å støtte meg på.

 

Uansett, la inn clojure i en VM for å leke meg litt.

 

Problemet med CCL er at den mangler støtte for CAS (compare-and-swap), noe som er viktig for meg.

 

Jeg vet JVM'en har støtte for "ordentlig" CAS, og Clojure har et standard bibliotek som eksporterer denne funksjonaliteten -- og GC'en til JVM'en er så klart god; spesielt G1 i JVM7 er interessant.

Du snakker om CAS som en concurrency feature? Clojure er _laget_ for concurrency, med STM, atoms, agents og ikke minst gjennomført bruk av persistente datastrukturer. Tror G1 er med i openjdk 6 også.

 

Problemet med Clojure er (var?) at den mangler fundamental støtte for utviklingsverktøy. D.v.s. Clojure har/hadde ingen API'er eksterne verktøy som f.eks. Slime/Swank kan huke tak i slik som sett i f.eks. SB-DEBUG og SB-INTROSPECT-pakkene i SBCL og andre CL-implementasjoner.

Swank-clojure[1] ser ut til å funke bra for meg. Installer leiningen[2] (krever openjdk6 + maven + sikkert git og subversion), legg inn en swank dependency i lein-prosjektfila, installer deps og kjør "lein swank" for å starte swank. Legg inn clojure-mode og slime-repl med ELPA, så skal emacs være klar til bruk..? "C-c TAB" og "M-." ser ihvertfall til å funke ok-ish.

 

 

Men Haskell fra nå av, ok!? - lag evt en ny tråd og dytt inn en link her. ;)

 

 

[1] -- http://github.com/technomancy/swank-clojure

[2] -- http://github.com/technomancy/leiningen

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...