Gå til innhold

Bygge en "nøkkelknippehøyttaler"


Anbefalte innlegg

Overskriften kunne kanskje vært bedre, men er litt vanskelig å beskrive, det jeg ønsker å bygge (eller forsåvidt kjøpe ferdig om det finnes, men har ikke funnet det), er en liten sak, av størrelse slik at man kan koble det på et nøkkelknippe. La oss si omtrent like stort som et AA-batteri, denne saken skal spille av lyder, og må ha innebygd forsterker og høyttaler, en som spilelr så høyt som mulig, begrensingene tatt i betraktning. I tillegg må jeg kunne overføre lyder til den, og den bør ha noen knapper for å spille de av. I praksis ønsker jeg en liten sak med feks 3 knapper, trykker jeg på knapp 1, kommer en lyd, knapp 2 enn annen, og knapp 3 en tredje. lydene bør være utbyttbare. (bruksområdet er at det er mye dårlig humor på konotret, så jeg vil ha en lite sakk som kan slenge ut "baram-bish" når noen kommer med en dårlig vittighet :))

 

Hva er anbefalt av utsyr, og hvor begynner jeg for å angripe denne problemstillingen? Får man aktive høytallere med D-forsterker innebygd i denne størrelsen?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med en så liten sak er at det skal litt til for å få god nok lyd. Optimalt bør hele kassen du bygger det inn i virke som en resonanskasse.

 

Uansett kan du jo ta utgangspunkt i artikkelnr 85-853-25 på elfa. Det er langt fra så lite som du ønsker (og har ikke den lydeffekten du ønsker), men ved å sette det sammen og forstå virkemåten tror jeg nok du selv kan komme på noen flere ideer for å lage det mindre. Mindre motstander og IC-er normalt er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...