Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan bruke 3G sim-kort på laptop?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Klarte kunststykket å stupe i bassenget med iphonen i lommen tidligere i sommer, og mens jeg venter på svar på om den lar seg reparere tenkte jeg det kunne være greit å undersøke mulighetene for å benytte iConnect-abonnementet (fri datatrafikk) fra Netcom på laptopen min.

 

Laptopen har USB 2.0 og PCMCIA 2.1 (Type 2) og jeg håper på anbefalinger om hva som vil være beste måte å få benyttet sim-kortet i laptopen.

 

Jeg har søkt omkring et par timer uten særlig hell. I utgangspunktet så jeg for meg en PCMCIA-løsning, da jeg inbiller meg at en slik løsning kunne være innlukket i laptopen (i motsetning til en slingrende, utstikkende USB-løsning). Men de fleste artikler og forumtråder om PCMCIA-løsninger jeg fant var 3-5 år gamle, så da mistenker jeg at noe annet har overtatt i senere tid.

 

Er også nysgjerrig på om det lar seg gjøre å ringe/motta samtaler med sim-kortet koblet til laptop.

 

Takker for alle tilbakemeldinger, og beklager om dette oppfattes som feil forum-kategori for slike spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et USB-modem er nok det enkleste, og hvis du har med en USB-skjøtekabel minimerer du sjansen for fysisk skade (knekk) på enheten. Det finnes sikkert også PCMCIA-kort for 3G, men jeg tipper utvalget er størst for USB, samtidig som det er "mer universelt".

 

Jeg tviler på at du kan ringe fra et slikt modem, men de modemene jeg har vært borti har kunnet sende og motta SMS via dette simkortet.

 

Dessuten kan du vel bruke en hvilken som helst 3G-telefon som 3G-modem?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ice har jo en trådløs router, som man kan sette sim kortet i, men regner med at denne bare funker med ice kort.. men kan jo hende det finnes en tilsvarende løsning til ditt kort ;)

Da ville du jo ikke trengt noe usb modem ;) men ville istedet fått en ekstra boks å drasse på :p men da kan jo også flere være på nett samtidig, om det skulle være behov for det ;)

Lenke til kommentar

Mange gode alternativer her :)

 

Jeg ser at for de fleste vil nok det enkleste være å bruke en 3G-mobil som modem via enten bluetooth eller usb-kabel.

 

I mitt tilfelle har jeg kun EDGE på reserve-telefonen, men det var først etter tips i denne tråden det slo meg at denne også fint kunne brukes. De områdene hvor jeg særlig kunne trenge nett-tilgang har ennå ikke blitt utbygd med 3G nett.

 

Når det er sagt, er jeg fremdeles interessert i PCMCIA-løsninger for sim-kort modem. På sikt kunne det vært kjekt å skaffet et dedikert simkort til laptopen, med en løsning hvor alt jeg trengte fikk plass i laptop-trekket. Det er kanskje unødvendig luksuriøst, men det kunne gjort en ellers lite brukt maskin enkel å ha med på hytter og landsted.

 

Takker igjen for alle innspill.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg ser at for de fleste vil nok det enkleste være å bruke en 3G-mobil som modem via enten bluetooth eller usb-kabel.

Det er nok en smule enklere med et vanlig USB-modem, men om du allerede har en telefon til overs er det helt klart billigere å bruke den.

 

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke helt skjønner hvorfor et USB-modem med skjøtekabel skulle være mer upraktisk enn et PCMCIA-kort.

Lenke til kommentar

En annen mulighet jeg kom på nå..

Noen netbooks leveres jo med 3g-simkort leser.. kanskje det finnes noe sånt du kan få bygd inn i pc'n på en eller annen måte?

Veit jeg leste en blogg en gang, om hvordan man kunne bygge inn dette på acer aspire one, som har sim-kort hull i plasten, men alt annet manglet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...