Gå til innhold

Hvordan lære seg photoshop cs5?


Anbefalte innlegg

Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg photoshop elements pga prisen til cs5. Men da jeg så at prisforskjellen bare ble ca 1000 kr med studentrabatt valgte jeg å gå for cs5. Jeg har fotografert i flere år og har nå i det siste begynt å interesere meg for etterbehandling. Ønsker å bli bedre på dette området.

 

Har forsøkt meg litt med elements og cs5 (prøveversjoner) og får til en del enkle ting som å justere farger, filter, skarphet. Men jeg har svært gjerne lyst til å lære meg bruken av layers og andre nyttige funksjoner. I den forbindelse søker jeg etter guider, bøker, videoer, nettsider og lignende. Formålet vil være til hobbybruk. altså ikke webdesign, plakater, reklame osv.

 

Jeg er klar over at cs5 er et svært avansert bildebehandlingsprogram, og at det er mange funksjoner som en amatør kanskje aldri får bruk for. Jeg har likevel lyst til å lære meg å bruke det.

 

takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg photoshop elements pga prisen til cs5. Men da jeg så at prisforskjellen bare ble ca 1000 kr med studentrabatt valgte jeg å gå for cs5. Jeg har fotografert i flere år og har nå i det siste begynt å interesere meg for etterbehandling. Ønsker å bli bedre på dette området.

 

Har forsøkt meg litt med elements og cs5 (prøveversjoner) og får til en del enkle ting som å justere farger, filter, skarphet. Men jeg har svært gjerne lyst til å lære meg bruken av layers og andre nyttige funksjoner. I den forbindelse søker jeg etter guider, bøker, videoer, nettsider og lignende. Formålet vil være til hobbybruk. altså ikke webdesign, plakater, reklame osv.

 

Jeg er klar over at cs5 er et svært avansert bildebehandlingsprogram, og at det er mange funksjoner som en amatør kanskje aldri får bruk for. Jeg har likevel lyst til å lære meg å bruke det.

 

takk for hjelp

Det er ingen magisk formel her; lesing/kurs/nett/prøving og feiling er eneste måte å gjøre dette på. Bruker selv aktivt layers/groups og masks i store mengder; men tror neppe jeg beveger meg inn på meg enn et sted mellom 10-20% av funksjonaliteten. Finnes stadig nye metoder for å gjøre det samme på; samt blander inn litt ny lærdom en gang i blant.

 

Ville ikke vært så overfokusert på å lære "alt", heller gjør de tingene du har brukt for effektivt; så bygger du gradvis ut med mer kompetanse.

Lenke til kommentar

Dersom du bare går gjennom mange tutorials vil du etter hvert få god trening med layers og lignende. Selv om du lager mange abstrakte bilder og sånn med tutorials, vil du da lære deg ekstremt mange nyttige ting du kan bruke når du etterbehandler bilder! På skolen gikk vi gjennom veldig mange tutorials det første halvåret, og det har vært til stor nytte!

Lenke til kommentar

Sjølv likar eg best bøker for å forstå dei store sammanhengane, og så søker eg etter videoar hvis eg treng meir tips om enkelte funksjonar.

 

For meg er trikset med bildebehandling å bruke photoshop/layers minst mulig, men heller gjere mest mulig i råfilkonverteringa. Skal du feks, justere tonekurve, kvitbalanse, fargemetning, flekkfjerne og skarpe opp ein drøss med bilder og samtidig gjere alt slik at du kan ombestemme deg på kvart enkelt trinn, så blir det veldig mange adjustments layer og store filer i photoshop. I tillegg må du tenke over kva du gjer først og sist. Gjer du det samme i Camera Raw, så kan dei fleste redigeringstrinna dine lagrast på eit par linjer, du kan ombestemme deg på alt uavhengig av det andre og rekkefølgen spelar liten rolle. Bruker du råfiler som utgangspunkt blir også resultatet betre i dei fleste tilfeller.

 

Denne boka er ganske grundig på korleis du kan gjere mest mulig i Camera Raw/Bridge:

 

Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS5 by Jeff Schewe and Bruce Fraser

 

Det finnes også ei bok i samme serien som dekker heile photoshop (inkludert Camera Raw/bridge, men ikkje så grundig):

 

Real World Adobe Photoshop CS5 for Photographers by Conrad Chavez

 

Den er litt lærebokaktig og kanskje ikkje så veldig inspirerande, men eg liker den godt alikevel ;-) Eg har CS4 variantane, CS5 varianten av den siste er ikkje komt ut enda.

Lenke til kommentar

Alle sier jeg er dyktig i Photoshop (ikke for å skryte), har lärt meg det meste ved å söke "photoshop tutorials" på Google ;)

Ofte kan det være fornuftig å søke på mer spesifikke ting, husk at det også er utrolig mange dårlige tutorials på WEB. For egen del kan jeg såvidt Adobe Photoshop CS5; men bruker det hver dag og lærer stadig nye ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...