Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EL-Scooter (Sparkesykkel) på Jula


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

http://www.jula.no/elektrisk-scooter-137805

 

Jeg hater slike uvitenheter om produkter som butikker selger. Nå skal det sies at Jula ikke er de verste (selvom de tok feil på en del punkt ang. dette produktet).

 

Jeg har altså kjøpt meg en slik en som står i linken over. Og jeg ville lage en bedre beskrivelse/informasjons side om denne enn det Jula har gjort.

 

Dersom det blir mye aktivitet i denne tråden, så skal du ikke se bort i fra at jeg skal få lastet opp noen skikkelige bilder av den.

 

Og kalle dette en sparkesykkel, blir litt feil. den fungerer fint som det, men det så mye mer gjennomført og kraftigere enn en liten sparkesykkel. el-scooter passer mye bedre.

 

Spesifikasjoner:

 

24V motor (IKKE 12V) http://senchuan.com/products_e.html# (På other products er den nærmeste). 2700Rpm, 300W DC (12.5A), 24V

 

2stk 12V 12AH batterier (lead acid) (Seriekoblet 24V)

 

2stk nøkler følger med (av og på bryter for strømmen)

 

Gass håndtak med så ogs si trinnløs regulering. (Lysdioder for indikering av full og low batteri, og 24V)

 

Kjededrift med (vet ikke hva det kalles) kulelager som gjør at tannhjul og motor ikke spinner rundt når du slipper gassen. ergo du kan renne ned en bratt bakke uten at farten påvirker motoren.

 

Skivebremser bak, håndbrems på ratt som også kutter strømmen (montert alt for stramme fra fabrikk, slik at den bremset farten en del, dette kan justeres)

 

Automatisk lader (skal testes mer, kommer tilbake til denne)

 

Luftgummi hjul, med indre slange.

 

Skikkelig støtte.

 

Oljedemper fremme. som gjør at den kan legges sammen enkelt, og at den åpnes lett. (slik demper som brukes i bakdøren på en bil)

 

Rammen virker solid sveiset og skrudd sammen. mutre og skruer satt litt løs fra fabrikk, så det anbefales og skru til før du begynner og kjøre.

 

Hastighet sies og være 18km/t, men jeg mener det må være feil. det virker som om den er raskere enn det. skal teste dette litt ut mer når den får ladet ferdig.

 

Verktøy pose for som passer alle skruer den er skrudd sammen med. og 2stk sikringer.

Endret av Wasters
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har vært på JULA hvor det sto en utstilt(tror batteriet var avmontert, du skjønner sikkert hvorfor) el-scooter, og faktisk har den et horn(tut)-funskjon! Uansett, er disse registreringspliktige! dvs at du MÅ registrere den som en moped og få skilter på den og alt, man må også ha moped-/bilførerkort for å kjøre denne, når du har registrert den kan gjelder vanlige trafikkregler, slik at du må kjøre på veien ikke på fortauet! hvis du ikke registrer denne doningen kan politiet beslaglegge scooteren(tror jeg) men d kjipe er at du kan ikke engang bruke den på privat/avsperret området, du må registrere den for å bruke den lovlig!

Faktisk er selger pliktet til å si at den er registreringspliktig! (altså du kan saksøke JULA!)

 

PS: ALL info er hentet fra en fyr i teknikkavdelinga i vegvesevet(de som bestemmer slikt)

 

 

Endret av JohnKanstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

feil, den kan ikke registeres fordi den ikke er eu godkjent tror jeg det var. (skulle likt og sett denne på veien med skilte i 20kmt hihi) den har jo heller ikke frembremser, lys, ++

 

er kun til bruk på privat område, og du må være over 18 år for og kjøpe den

Lenke til kommentar

Heisann.

 

http://www.jula.no/elektrisk-scooter-137805

 

Jeg hater slike uvitenheter om produkter som butikker selger. Nå skal det sies at Jula ikke er de verste (selvom de tok feil på en del punkt ang. dette produktet).

 

Jeg har altså kjøpt meg en slik en som står i linken over. Og jeg ville lage en bedre beskrivelse/informasjons side om denne enn det Jula har gjort.

 

Dersom det blir mye aktivitet i denne tråden, så skal du ikke se bort i fra at jeg skal få lastet opp noen skikkelige bilder av den.

 

Og kalle dette en sparkesykkel, blir litt feil. den fungerer fint som det, men det så mye mer gjennomført og kraftigere enn en liten sparkesykkel. el-scooter passer mye bedre.

 

Spesifikasjoner:

 

24V motor (IKKE 12V) http://senchuan.com/products_e.html# (På other products er den nærmeste). 2700Rpm, 300W DC (12.5A), 24V

 

2stk 12V 12AH batterier (lead acid) (Seriekoblet 24V)

 

2stk nøkler følger med (av og på bryter for strømmen)

 

Gass håndtak med så ogs si trinnløs regulering. (Lysdioder for indikering av full og low batteri, og 24V)

 

Kjededrift med (vet ikke hva det kalles) kulelager som gjør at tannhjul og motor ikke spinner rundt når du slipper gassen. ergo du kan renne ned en bratt bakke uten at farten påvirker motoren.

 

Skivebremser bak, håndbrems på ratt som også kutter strømmen (montert alt for stramme fra fabrikk, slik at den bremset farten en del, dette kan justeres)

 

Automatisk lader (skal testes mer, kommer tilbake til denne)

 

Luftgummi hjul, med indre slange.

 

Skikkelig støtte.

 

Oljedemper fremme. som gjør at den kan legges sammen enkelt, og at den åpnes lett. (slik demper som brukes i bakdøren på en bil)

 

Rammen virker solid sveiset og skrudd sammen. mutre og skruer satt litt løs fra fabrikk, så det anbefales og skru til før du begynner og kjøre.

 

Hastighet sies og være 18km/t, men jeg mener det må være feil. det virker som om den er raskere enn det. skal teste dette litt ut mer når den får ladet ferdig.

 

Verktøy pose for som passer alle skruer den er skrudd sammen med. og 2stk sikringer.

 

hei, det ville vært fint om du hadde lagt ut en film av elskuutern i aksjon =P

Lenke til kommentar

feil, den kan ikke registeres fordi den ikke er eu godkjent tror jeg det var. (skulle likt og sett denne på veien med skilte i 20kmt hihi) den har jo heller ikke frembremser, lys, ++

 

er kun til bruk på privat område, og du må være over 18 år for og kjøpe den

det at den ikke kan registreres gjør det ikke lovlig å bruke den.

 

den er per def. en moped.

se veitrafikkloven paragraf 2-3 punkt 1:

§ 2-3. Definisjoner av to- og trehjulede motorvogner (mopeder og motorsykler)

 

1. Med to- og trehjulede motorvogner menes alle motorvogner med to eller tre hjul, unntatt traktor eller motorredskap, med eller uten tvillinghjul, beregnet til å kjøres på veg, og med konstruktiv hastighet over 6 km/t. Begrepet omfatter også visse firehjuls motorvogner (firehjuls motorsykler), jf. nr. 2.

 

og punkt 2. a:

2. Ellers gjelder følgende definisjoner:

a)Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.

Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.

Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor.

Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm3 eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor).

Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har også kjøpt en på JULA.

Kostet 2500.- svenske.

 

Litt skuffet over batterikapasiteten. Har du merket noen forbedring på dette etter noen ladinger?

 

Har også montert på sykkelkjerre for barna. Stor suksess.

Se bilde.

 

Liten youtube video som viser når jeg kjører. Dårlig filmen. Skal gjøre igjen.

Farten er bittelitt for liten. Skulle hatt 400-500W motor istedet. Antakelig vil jeg oppgradere denne etterhvert.

Vil også bytte batteri. Undrer om elektronikken/regulatoren klarer større motor?

Mistenker også at den går bedre når den er innkjørt litt. Visse lager er for stramme, men det går ikke å endre. Bakhjul var også montert litt skeivt, så den gikk bedre når jeg fikk justert kjeden til å gå rett inn linjert med bakhjulet/tannhjulet. Motoren er også litt skjeiv, men der er mer slitsomt å justere dette. Skal dog mekke litt etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...