Gå til innhold

Ny bærbar til student, maks 12" og kr6000


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bærbar til student, han ønsker maks 12" (selv om jeg har anbefalt å gå opp til l3,3"). Maks pris er ca. 6000,-

 

Har funnet 2 kandidater, er relativt like;

- Asus

- Samsung

 

Prosessorene er relativt like - er det slik at man likevel bør gå for den ene? Evt hvilken og hvorfor.

Hvor stor forskjell er det på 3GB RAM og og 4 GB? Tenker på denne HP'enogså...

 

Tar i mot tips/anbefalinger både på disse maskinene og evt andre. Studenten skal studere økonomi/adm, så trenger den ikke til så mye avansert bruk. Brukbar batterikap. og grei og kjapp PC i noen år er det som teller. Kanskje er de noe overkill, men skal funke forhåpentligvis i 3-4 år denne maskinen.

 

Blir Acer-maskinene fort stygge? Tenker på riper etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... hva med denne?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597733

 

1. Her får du den nye generasjonen intel prosessorer (Arrandale) med Celeron U3400. Den skal være bedre enn både SU4100 og SU7300. Vil forøvrig nevne at det er liten MERKBAR forskjell mellom SU4100 og SU7300.

 

2. Sammen med prosessoren (U3400) følger det med Intel HD grafikk, som er mye bedre enn 4500MHD fra forrige generasjon (4500MHD er på de to som du linket til)

 

3. Acer Aspire One 753 er billigere enn de to du linket til. Hva mer kan du ønske deg? Hvis studenten bare skal drive med skolearbeid klarer han seg fint med 2gb ram.

 

Den gikk for 3500 på mpx.no for noen dager siden, men kanskje tilbudet kommer igjen? Hvis du klarer å skaffe en på tilbud er det veldig godt kjøp etter min mening. Godt kjøp uansett.

 

 

For å svare på spørsmålene dine:

 

1. ASUS har vanligvis 2 års garanti der de andre har 1 år.

2. 3 og 4gb RAM er det liten MERKBAR forskjell på med mindre han skal drive med photoshop.

3. Alle maskiner som er "glossy"/skinnende/pianolakk risikerer å bli ripet. Acer har både matt og glossy maskiner, så det varierer fra modell til modell.

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Har ikke noen særlig erfaring med celeron-prosessorer, men har fra år tilbake vært svært yggen på de. Har imidlertid forstått at de blir stadig bedre. Kunne sånn sett tenkt med å få bedre forklart hva forskjellene vil innebære. I følge denne listener den dårligere - men om det stemmer vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Har ikke noen særlig erfaring med celeron-prosessorer, men har fra år tilbake vært svært yggen på de. Har imidlertid forstått at de blir stadig bedre. Kunne sånn sett tenkt med å få bedre forklart hva forskjellene vil innebære.

Haha! "Pentium is the new celeron", leste jeg. :!:

Men ja, celeron er ikke så gale som de var før, men det er jo fortsatt "entry-level", for all del. Men det er jo luksusen av fortsatt enkel bruk sammen med utvikling i teknologi - man trenger ikke mer enn entry level, og da blir ting blir fort billig.

 

 

I følge denne listener den dårligere - men om det stemmer vet jeg ikke...

Ja, beklager det, jeg trodde virkelig at den var påvist raskere, men det må ha vært fantasien min. Når det er sagt er det ennå ikke gjort noen benchmarks på U3400 (som jeg har sett), noe som gjør den litt vanskelig å plassere foreløpig.

 

Dessuten vil den i verste fall være "nesten" like god, og når du i tillegg får Intel HD begynner ting å bli interessant. Dessuten er prisen lavere, noe som gjør det til en no brainer, med mindre 11,6" er for lite for studentens bruk selvfølgelig.

 

 

Her kan du sammenligne prosessorene hvis det er noe spesifikt studenten trenger, som f.eks. virtualisering:

Sammenligning

 

PS: SU7300 har mer cache, men clock for clock skal arrandale være raskere, så jeg vil tro det går omtrent opp i opp. Og så kommer det jo helt an på hvordan studenten bruker maskinen.

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Vurderer Celeron-prosessoren... Ettersom jeg allerede revurderer flere av kriteriene ser jeg på flere muligheter med 3 GB RAM, og også evt. AMD-prosessor. Har heller ingen erfaring med AMD

Kandiadater: Ferrari

HP

 

Tror imidlertid Samsungen er hetest for øyeblikket, samtidig som prisen ikke er uvesentlig, Acer Aspire One kan derfor være en kandidat. Synspunkter fra andre settes pris på...!

Lenke til kommentar

Bytte HDD til en SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID DISK eller enda bedre,80GB Intel SSD vist han klarer seg med det.Da vil han få en meget responsiv maskin..

Da vil maskinen med Celeron-prosessoren duge i lange baner.

 

Har selv 2 stk. 10,1" mini-PC med Intel Atom prosessor 1 GB ram,der jeg har satt en SSD i den ene(kingston SNV125-S2BN/60GB,langt ifra så rask som Intel sin SSD) og du verden for en forskjell det er på di nå..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Fristes mest av denne:

 

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=177911 Denne er også aktuell. Intel HD grafikk og CPU fra den nye 32nm (arrandale) serien til intel.

 

 

Jeg vurderer også DENNE, fra samme nettbutikk. Den er 1000kr dyrere, og definitivt i øvre sjikt prismessig (av hva vi hadde tenkt) - men ikke verre enn andre jeg har sett på. Kan noen hjelpe meg med å illustrere hvorvidt/hvordan forskjellene på disse 2 maskinene vil oppleves?

 

EDIT: ligger an til å kjøpe den sistnevnte, slenger på den ekstra 1000-lappen....

Endret av abr133
Lenke til kommentar
Jeg vurderer også DENNE, fra samme nettbutikk. Den er 1000kr dyrere, og definitivt i øvre sjikt prismessig (av hva vi hadde tenkt) - men ikke verre enn andre jeg har sett på. Kan noen hjelpe meg med å illustrere hvorvidt/hvordan forskjellene på disse 2 maskinene vil oppleves?

 

EDIT: ligger an til å kjøpe den sistnevnte, slenger på den ekstra 1000-lappen....

 

Har aldri sett core i3 i en 11,6"... så tror det må være feil. Det står dessuten Pentium U5400 under (det skal bare være U5400, ikke SU5400)

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar
Jeg vurderer også DENNE, fra samme nettbutikk. Den er 1000kr dyrere, og definitivt i øvre sjikt prismessig (av hva vi hadde tenkt) - men ikke verre enn andre jeg har sett på. Kan noen hjelpe meg med å illustrere hvorvidt/hvordan forskjellene på disse 2 maskinene vil oppleves?

 

EDIT: ligger an til å kjøpe den sistnevnte, slenger på den ekstra 1000-lappen....

 

Har aldri sett core i3 i en 11,6"... så tror det må være feil. Det står dessuten Pentium U5400 under (det skal bare være U5400, ikke SU5400)

 

Har selv stusset på spesifikasjonene/prosessoren. Finner ikke at andre i Norge har den for salg, men finner den også her

 

Skal sjekke mer for å få bekfreftet at maskinen er som beskrevet

 

Finnes også omtalt her

Endret av abr133
Lenke til kommentar
Jeg vurderer også DENNE, fra samme nettbutikk. Den er 1000kr dyrere, og definitivt i øvre sjikt prismessig (av hva vi hadde tenkt) - men ikke verre enn andre jeg har sett på. Kan noen hjelpe meg med å illustrere hvorvidt/hvordan forskjellene på disse 2 maskinene vil oppleves?

 

EDIT: ligger an til å kjøpe den sistnevnte, slenger på den ekstra 1000-lappen....

 

Har aldri sett core i3 i en 11,6"... så tror det må være feil. Det står dessuten Pentium U5400 under (det skal bare være U5400, ikke SU5400)

 

Har selv stusset på spesifikasjonene/prosessoren. Finner ikke at andre i Norge har den for salg, men finner den også her

 

Skal sjekke mer for å få bekfreftet at maskinen er som beskrevet

 

Finnes også omtalt her

 

Bra funn!

 

Ja, ser at det er ULV versjonen av Core i3. Da var de endelig kommet ut i 11,6" form da :new_woot:

 

Ser ut som det er Core i3 (Ultra Low Voltage), det var flere anmeldelser på amazom kan bekrefte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...