Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noen PC-byggere i nærheten av Grimstad/Lillesand/Arendal?


Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte PC-deler fra Komplett.no, og fikk hjelp av noen til å bygge den.

 

Standby power lyser grønt som betyr at den er på, dette er på hovedkortet. Core Unlocker Switch står på enable. Alt er dødt, ingen vifter snurrer i det hele tatt, ingen reaksjon når vi trykker på På-knappen. Ingen tegn til liv i det hele tatt.

 

Delene er forøvrig disse: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=812983&su=17B92F5A-AAFD-46AD-8D10-7C5475E77FAF

 

Siden alle teknikerne rundt i butikkene er på ferie lurer jeg på om noen kunne hjulpet meg med å finne problemet.

 

Skriv her eller PM meg hvis du er interessert, gir en liten sum også ;)

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Virker som det er pwr on kabelen som ikke er koblet riktig/til? Sjekk at du har koblet den til, eventuelt at den er riktig koblet.

 

Det vil lyse grønt, men du vil ikke få på pc.

 

Sjekk manualen, der finner du power on på hovedkort(2 pinner som sitter der lys til harddisk, pwr etc er). Så fra kabinettet kommer det en ledning fra PÅ knappen som skal setter på der.

 

Viss ikke det er problemet, anbefaler jeg at du tar av alle ledninger på CD, HD etc. så starte med kun Hoved Kort, skjerm, tast, mus koblet til.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

starter ikke vifta i poweret heller? Hvis det ikke gjør det minner det stort om hovedkort feil. Fiksen pcen til naboen for litt siden. Da en gammel pc fra dell. Eller 4 år da.

Skjermen var dør.. Det lyste grønt på hovedkortet men ingen vifter startet.

Kjøpte bare nytt hovedkort og cpu med vifte samt kabinett og skjerm. Fikset det gratis for ham.. gammel mann. Hadde dårlig råd. Så nå fungerer pcen til hans bruk for 2300 kr.

 

Det var lynet som tok hans deler da.

 

testet seff med annen cpu av samme slag, ram og omvendt. Fordi jeg hadde en gammel pc liggende med samme utstyr bare ikke ferdig pc..

Lenke til kommentar

post-158056-1279559600,7969_thumb.jpg

 

@Tom H. Vi har nå kobla fra harddisken og DVD-spillern og prøvd det du sa. Intet liv, unntatt den grønne lampa på hovedkortet.

Oki, power on kabelen(kontakt 11 på tegningen, 2 av pinnene der) er på? Noen av disse har en lysdiode, da må +/- være riktig på pwr on kabelen. Snu den :) eller bruk en metall gjenstand og korslutt +/- på PWR ON tilkoblingen. Vær forsiktig og ikke kom borti noen andre pinner en de 2 som er pwr on.

 

Starter den ikke da, kan det være pwr supply, hk. Kanskje også cpu, men dette er tvilsomt.

 

Jeg går hjem fra jobb nå, men skal loggge inn litt senere og se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Har og målt ATX power connectors, 4 pin ATX12, og det kommer ingen spenning ut fra denne pluggen. Denne kommer som sagt direkte fra Power supply.

 

Kan det være power supply som er defekt/gåen, men siden det lyser grønt på HK kan jo ikke denne være gått. Hva tror dere?

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Har og målt ATX power connectors, 4 pin ATX12, og det kommer ingen spenning ut fra denne pluggen. Denne kommer som sagt direkte fra Power supply.

 

Kan det være power supply som er defekt/gåen, men siden det lyser grønt på HK kan jo ikke denne været gått. Hva tror dere?

 

PWR aktiveres via Hovedkort, så du får ikke noe spenning ut der før det er aktivert. Der er noen spenninger som står på hele tiden, men ikke det som gir strøm til cpu etc.

 

Siste jeg kan tenke på(visst alt er koblet fra bortsett fra RAM, CPU, HK og skjermkort)er å ta ut RAM brikkene, kun ha en igjen. Funker ikke det, ville jeg tatt ut skjermkort, sett om noe skjer da, vifter etc startet.

 

Så da står du igjen med kun cpu, hk, pwr, 1 ram brikke koblet opp + kablel fra pwr bryter på kabinett tilkoblet pwr on switch på hk. Er det da forsatt helt dødt må du få lånt deg en pwr supply.

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned manual til kortet ditt :) kun dette skal være koblet til når du tester:

 

1. Hovedkort

2. CPU

3. 1 RAM brikke

4. PWR supply til Hovedkort

5. Ledning fra Kabinett sin PWR ON Bryter til PANEL Connector på Hovedkort pin 6+ pin 7-

 

Når KUN dette er tilkoblet, prøv start pc. visst ikke det skjer noe, er sansynligvis PWR eller HK defekt. Få lånt er PWR fra en annen PC og test.

 

Visst den fungerer da vil vifte på CPU/PWR supply starte. Så vil du få en biip feilkode pga skjermkort ikke er der. Visst det skjer, sett inn skjermkort(husk pwr kabler til skjermkort). Prøv start igjen.

 

Ta alltid av Strømkabel til PWR supply når du skrur :)

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

hoved kortet trenger 2 strøm kabler .

den vanlige breie på ca 20 pinner/kontakt punkter

og en på 4 som gir strøm til CPU.

 

jeg har fler ganger misset på det.

uten den tilkoblet starter ikke pcen.

 

Hmm, hvordan ser den på 4 ut? :)

 

slik den som har betegnelsen ATX12v . noen ganger er den betegnelsen med EATX12v som på det Asus hovedkortet jeg har.

 

hvis du studerer tegningen i boka nøye så ser du at det er 2 punkter som er merket med et 1 tall .

det er altså den minste kontakten som jeg referer til.

 

hvis den bare delvis er i så vil det ikke være noe forbindelse.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

hoved kortet trenger 2 strøm kabler .

den vanlige breie på ca 20 pinner/kontakt punkter

og en på 4 som gir strøm til CPU.

 

jeg har fler ganger misset på det.

uten den tilkoblet starter ikke pcen.

 

Ja den ja. Den satt i husker jeg. Han målte jo spenningen i den og det var ikke noe futt i den.. Hva kan være galt da?

Lenke til kommentar

hoved kortet trenger 2 strøm kabler .

den vanlige breie på ca 20 pinner/kontakt punkter

og en på 4 som gir strøm til CPU.

 

jeg har fler ganger misset på det.

uten den tilkoblet starter ikke pcen.

 

Ja den ja. Den satt i husker jeg. Han målte jo spenningen i den og det var ikke noe futt i den.. Hva kan være galt da?

 

Der er ikke spenning på noe før PWR supply starter. DVS det er noe 5v til USB og wake up lan etc. Men ikke CPU Voltage CD DVD etc.

 

PC vil også starte uten CPU pwr kabel tilkoblet. Men noen HK bare gir fra seg et klikk, så spinner viftene et sec og de går av. Så som han over nevner, er det best å ha på CPU pwr også. CPU pwr er 1 (4 pins) på tegningen du har lagt inn her.. ATX pwr (24 pin) er også 1 som du ser.

 

Det er vanskelig å si hva som er galt siden du ikke har hatt tegn til liv så langt. Men jeg heller mor PWR.. Men som sagt kan det være HK også. ellers har vi eliminert mesteparten av eventueller feil oppsett etc. Det tyder mer og mer på en HW feil desverre.

 

Vi får forsette i morgen å se. Men vil være en fordel om du kan få låne et PWR supply og prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...