Gå til innhold

Forslag til bøker: Underholdnende vitenskap / biografier


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg prøver å unngå å dobbeltposte, men håper det er ok denne gangen siden de er postet i to helt ulike kategorier.

 

Originaltråden ligger under "Teknologi og vitenskap", svar gjerne i originaltråden om dere har noen gode forslag: http://www.diskusjon...wtopic=1245799 

 

 

 

 

Copy/paste fra tråd---

 

Venter på en Kindle i posten, og vil gjerne ha noe interessant å lese om. Vet det finnes mye der ute, men har ingen oversikt selv siden jeg ikke har vært noen bokorm til nå.

 

Jeg har bakgrunn som elektroingeniør med interesse og grei generell kunnskap om matematikk og fysikk, uten at jeg har fordypet meg på spesielle emner.

 

Synes gode biografier om eksepsjonelle personer er interessant.

 

Også å lese om hva disse personene har klart å finne ut om verden. Ser ikke etter lærebøker, men bøker som er skrevet mer som sakprosa som man kan lese/kose seg med uten å gruble så mye selv.

 

Har lest og likt denne: "Bodanis, David. E=mc2: A Biography of the World's Most Famous Equation"

 

 

Alle forslag mottas med takk!

 

 

---

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da jeg var mindre leste jeg flere bøker i serien "Historien om", som "Historien om Albert Einstein", "Historien om Florence Nightingale" og så videre. Husker jeg likte dem veldig mye. Har fortsatt Einstein-boken, men har ikke lest den på mange, mange år.

 

Ellers har vi jo "The science of Discworld". Tror det er to eller tre bøker så langt. Jeg har bare lest den første, men den var virkelig interessant. Det handlet om noen trollmenn i Discworld-verdenen som ekperimenterte med diverse ting og endte opp med å lage et miniatyr-big bang i et glass. (tror det var et akvarium eller noe sånt, men er lenge siden jeg leste det.) Men uansett, de satt og fulgte med i alt som skjedde, fra universet ble skapt og frem til "nåtid". Selv om dette var i Discworld-verdenen var universet de skapte svært likt vårt eget. Faktisk kunne en god del av den fint ha vært en obligatorisk bok i skoler. Det var svært lærerikt, men på en morsom måte. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...