Gå til innhold

Hjeeeelp! Sinnsykt varm cpu!!!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper å få litt hjelp der ute... Det hele begynte med at pc slo seg av etter litt spilling fordi den var for varm. Ok, jeg byttet cpu-vifte, men ikke forbedring. Neste gang den slo seg av, fikk jeg derimot ikke skrudd den på igjen. Så testet jeg hovedkort og strømforsyning etter tips fra Kompletts support telefon, ingen av delene så ut til å virke.

SÅ jeg kjøpte nytt kabinett med ny strømforsyning og nytt HK. Kabinettet er et Q-tech Midi tower med 300 W, og HK er et Abit NF7 1.2. Cpu-en jeg har er en Athlon 1,4 Thunderbird.

 

Alt bra så langt. Men så ser jeg at cpu-en har en helt vannvittig høy temperatur! :oops: Den ligger på godt over 80 grader!!! Jeg har prøvd med to forskjellige vifter; den ene en Cool Master og den andre en Glacial Tech Igloo 2320 uten noen forskjell. Er det hovedkortet eller cpu det er noe alvorlig galt med?

 

Jeg trenger gode råd fort!!!! :woot:

 

Hjeeeeeelp!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også en varm AMD T-bird 1.4GHz før.. Den lå vel på 68 grader idle med en billig kjøler..

 

Skaffet meg en dyr/god kjøler, nytt kabinett med fire rolig kabinettvifter, la på Arctic Silver 3 kjølepasta osv, senket vcore i bios et par hakk. Til slutt var den nede på 40 grader eller.no.

 

Hjelper det på temperaturen hvis du tar av sidedøra? I så fall - skaff deg bedre luftsirkulasjon i kabinettet.

 

En skikkelig montering av kjøleren er også et must. Rens godt med isopropanol, rødsprit e.l. og legg på et tynt lag med skikkelig kjølepasta. Pass på at kjøleren blir passert plant så det ikke finnes noe mellomrom mellom kjøleribba og CPU!

http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_...nstructions.htm

 

Om du velger å investere i en dyr kjøler er opp til deg. Neste gang bør du i alle fall se på nettbutikker som microplex.no, 3dfxcool.no og netconnection.no. Der får du kvalitet.

 

Hvis ingenting av dette skulle fungere, så vil jeg tippe CPU-en har fått en eller annen skade. Min egen T-bird var litt ødelagt i et hjørne og til slutt ble maskinen veldig ustabil. Ikke varm dog..

 

Har du råd, så hvorfor ikke gå for en AMD XP2500+ ? Den koster under 1000 kroner, yter en del bedre og er kjøligere. Men fortsatt vil en AMD-CPU trenge god montering og en grei kjøler. Lykke til i alle fall. :) Vet hvor kjipt det er med varme & ustabilitet.. :|

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har erfart med Abit kortene, så blir det av en eller annen merkelig grunn mye varmere på cpu der enn på andre kort... Jeg hadde midlertidig lånt et Abit Nf7 (no sånt:p) og med min xp2400 var idle temp 55'C og når jeg spilte steg den til 60'C... Nå, i mitt Epox RDA3+ kort ligger den jevnt på rundt 40'C i idle, og rundt 45'C i spill... ufattelig rart, men endog fakta...

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har erfart med Abit kortene, så blir det av en eller annen merkelig grunn mye varmere på cpu der enn på andre kort... Jeg hadde midlertidig lånt et Abit Nf7 (no sånt:p) og med min xp2400 var idle temp 55'C og når jeg spilte steg den til 60'C... Nå, i mitt Epox RDA3+ kort ligger den jevnt på rundt 40'C i idle, og rundt 45'C i spill... ufattelig rart, men endog fakta...

 

Kan forøvrig bekrefte at temperaturmåleren på Epox 8RDA3+ stemmer, for jeg har eksternt termometer, og temperaturforskjellene ligger skjelden over 0.5 grader.

Lenke til kommentar

Det er da vi må spørre oss selv; hva er CPU-temperatur? Er det temperaturen inntil core, under core eller inne i CPU?

 

Jeg bruker også ekternt termometer, men det viser vesentlig lavere temperatur enn den integrerte sensoren i CPU. Jeg konkluderer med at eksterne termometer ikke nødvendigvis viser korrekt temperatur de heller..

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp satt sammen noen pcer med det kabinettet og det viste seg at størrelsen skapte store problemer. Jeg måtte finne noen CPU-kjølere som var lave, men som samtidig støttet XP2000+

Grunnen var at kabinettet er så lite at strømforsyningen er satt feil vei, slik at den sperrer for større CPU-kjølere. Hvis ikke dette er problemet, vet ikke jeg hva det er....

Lenke til kommentar
har noen nevnt sånn derre cpu gel? har det mellom vifta og cpuen... hjelper med å kjøle cpuen bedre.

Jeg har nevnt det ja. Les mitt første innlegg - har til og med linket til guide for dette. Kalles oftest kjølepasta eller goop. Og for å være pirkete så plasseres et tynt lag med dette mellom kjøleribba og CPU-core (ikke mellom vifta og CPU)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...