Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan virke som en kul fyr


Gjest trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter

Heisann. Jeg er en gutt på 17 år, som trenger hjelp fra dere.

Jeg har veldig dårlig selvtillit. Føler at jeg blir sett ned på av de fleste, uten at jeg nødvendigvis blir det.

Føler at interressene mine ikke står i stil til personligheten og utseendet, og at jeg derfor blir stemplet som rar osv.

 

Intresserer meg veldig for bil og motor. Er stortsett det jeg ser på når jeg er på nettet, og det opptar mye av tiden min. Har fullført VG2 Kjøretøy, og skal egentlig ut i lære. Men da jeg underveis fant ut at verksted idag stortsett består av å reparere nyere biler, fant jeg ut at dette ikke var noe for meg. Jeg liker stortsett å holde meg til gamlere biler, og liker egentlig og ha bil som hobby.

 

Men nå til kjernen av problemet;

Jeg er en spinkel og tynn gutt. Har store problemer med hudormer og kviser. Er veldig selvkritisk, og finner bestandig feil med meg selv. Jeg har en trang til å analysere saker.

Når jeg gikk kjøretøy, hadde jeg vanskeligheter med å snakke om biler og lignende med andre, fordi jeg syntes selv det var rart at jeg skulle snakke om biler. Jeg ser jo ikke ut som typen som liker å skru på biler og motorer. Dette gjorde at jeg sjeldent snakket med folk om interressene mine, og kanskje derfor har lite venner

den dag i dag.

 

Har vanskeligheter for å snakke med folk om ting, ettersom jeg sliter med å finne ting som vi kan snakke om.

Savner virkelig en god venn eller en jente å dele livet med.

 

Hvordan kan jeg fikse dette? Har prøvd og gjøre ting for å se bedre ut osv, men sliter med motivasjon.

 

Unnskyld hvis teksten ble litt rotete, håper noen forstår hva jeg har skrevet og hva problemet/problemene er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres for meg ut som du har problemer med å komme i kontakt med andre mennesker. At du finner det vanskelig å bli kjent med nye individer, fordi du er usikker på deg selv, og føler at de mistolker deg.

 

Hvordan du ser ut, har ingenting å si på interessene dine. At du er en spinkel gutt, betyr da ikke nødvendigvis at du ikke bryr deg om biler. Prøv å legg den tanken til side når du prater med folk, hvis det hjelper deg.

 

Selv har jeg aldri slitt med at jeg er veldig nervøs ovenfor andre mennesker, så det er mulig mitt innlegg ikke er til så mye nytte. Men det jeg kan love deg, er at du har ingenting å være redd for. Prøv å vær deg selv så langt du føler det er komfortabelt, og prøv å fremstå avslappet. Det er ikke en fasit som forteller deg (eller andre) om hva du intresserer deg for, skal intressere deg for, eller hva du ønsker å prate om. Det er ditt valg, og kun ditt valg.

 

Det er garantert mange mennesker der ute, som mer enn gjerne skulle likt å vært kompis med deg, om du ga de sjansen til å bli kjent med deg. Men dersom du ikke klarer å prate med andre, så vil de ikke kunne bli kjent med deg. Og du vil da kanskje tenke at det er andre ting bak. Som igjen tærer på selvtilliten. Men så snart du kommer i kontakt, og klarer å prate med andre på en normal måte - så vil du nesten garantert finne gode kompiser, og kansjke til og med en kjæreste. (sier ikke at du ikke klarer å ha en samtale. Det vet jeg ingenting om. Men det du skriver over her tyder på at du føler deg usikker på hvordan du skal prate 'casual' med andre mennsker).

 

Det høres ut som du har dette problemet, enten det gjelder gutter eller jenter. Men noe å ha i bakhodet: Det er ingen temaer som er mer 'rett' eller 'bra' enn andre. Snakk om det du liker, dine interesser, hva du har opplevd i livet, hva du ønsker å gjøre med livet osv. Da vil garantert den du prater med gjøre det samme, og vips - så har du en samtale som går på skinner. Kanskje dere deler felles interesser, ting som har skjedd i livet, ønsker å gjøre det samme, eller lignende. Og da har man fort en venn, eller kjæreste.

 

--

 

Veldig rotete innlegg, men håper jeg klarte å få frem noen punkter.

Lenke til kommentar

Greit nok, rånere har kanskje en harry musikksmak og en dårlig klesstil, men en ting de skal ha er at de er veldig flinke til å small talke og passe på hverandre. Så mitt tips til deg er å gå på et rånertreff. Der kommer du fort i kontakt med andre som har samme interesser som deg.

 

(Ja, jeg generaliserer, watcha gonna do bout it?)

Lenke til kommentar

Ting du kan gjøre med en gang er:

* Begynn å trene

* Kjøp nye klær og klipp deg (gjerne noe annet enn hettegensere)

* Stikk til legen angående kviser o.l. Kraftigere legemidler kan påvirke deg negativt, men effekten på selvtilliten er stor

* Begynn med en slags sport. Kampsport, tennis, whatever.

Lenke til kommentar

Det som er kjipt med å gå ut i lære, og i tillegg interesserer deg for bil, er at du ikke treffer mange jenter gjennom det, og går glipp av det glade studenterliv.

 

Hva med å vente litt med lære, og ha bilen som hobby, og prøve å studere noe istedet? Pedagogikk for eksempel? ;) Ihvertfall vil du føle at du har prøvd noe annet og treffe masse koselige venner!!

Lenke til kommentar

La oss få en ting overståttt. Jenter bryr seg ikke nødvendigvis om utsende. Tror du caveman (ja.. han du stammer fra) hadde et speil? "Ohh.. NO PIMPLE!".. Nei.. Men selfølgelig er det et par prosent av jentene som bare MÅ ha en good-looking fyr.

 

Selvtilit er nøkkelen. Å forekempel få bedre utsende kan forbedre selvtiliten ennormt. Begynn å tren, kjøp nyeste mote (lag din egen stil btw) og ja.. gå med hodt langt opp, ikke ned.

 

Og en annen ting. Mange som er ny på jenter og slikt tror at penger og romanntikk kan løse det meste. Du trenger ikke å ha den dyreste klokken eller de dyreste klærene. Jentene bryr seg ikke, så ikk fall i den fellen. Har mange venner som tror det. Og synspunktet dems er noe slikt "Om jeg viser fram denne 5000kr klokken vil alle jentene bare storme over meg". Du vil da ikke bli en forsørger? thii.

 

Å IKKE fall i fellen med å være "god-boy" som gjør alt for hun. Hun har slike! Jenter har gutter som kjøper middag for dem og ordner opp i alt det der. Rollen din er å være den gutten som bare hun må ha. Du må skille deg ut, vise at du har verdi å gi.

Endret av Pijus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest asdadsas

La oss få en ting overståttt. Jenter bryr seg ikke nødvendigvis om utsende. Tror du caveman (ja.. han du stammer fra) hadde et speil? "Ohh.. NO PIMPLE!".. Nei.. Men selfølgelig er det et par prosent av jentene som bare MÅ ha en good-looking fyr.

 

Selvtilit er nøkkelen. Å forekempel få bedre utsende kan forbedre selvtiliten ennormt. Begynn å tren, kjøp nyeste mote (lag din egen stil btw) og ja.. gå med hodt langt opp, ikke ned.

 

Og en annen ting. Mange som er ny på jenter og slikt tror at penger og romanntikk kan løse det meste. Du trenger ikke å ha den dyreste klokken eller de dyreste klærene. Jentene bryr seg ikke, så ikk fall i den fellen. Har mange venner som tror det. Og synspunktet dems er noe slikt "Om jeg viser fram denne 5000kr klokken vil alle jentene bare storme over meg". Du vil da ikke bli en forsørger? thii.

 

Å IKKE fall i fellen med å være "god-boy" som gjør alt for hun. Hun har slike! Jenter har gutter som kjøper middag for dem og ordner opp i alt det der. Rollen din er å være den gutten som bare hun må ha. Du må skille deg ut, vise at du har verdi å gi.

 

Jepp, gå å kjøp i en normal ungdom bedrift (Feks Carlings, Jack & Jones). Selvfølgelig er disse merkene litt dyrere en Cubus :p

 

Kjøp kanskje ei skjorte i steden for en ekstra hette genser. Finnes veldig mange forskejllige stiler. Finn en du føler deg tilfreds med ;D

Jeg selv kjører en Rock stil i steden for "Yo" stil

Lenke til kommentar
Gjest been there

Du er 17. Hadde vel noenlunde samme "ubevisthet" når jeg var på din alder.. Var tynn, kvisete og hadde kun nerdete interesser. Jenter hadde jeg inntrykk av at kun var ute etter gutter som var "feilfrie".

 

For å si det slik. Du er ung, og vil ha mange muligheter til å endre livsførsel til noe bedre. Jeg mener ikke at du skal legge av deg interesser som bil, men at du heller kan supplere med mer. Det gir mening, og gjør deg mer kapabel til å ha flere samtaleemner, virker mer interessant + mulighet til å treffe flere mennesker. Du vil snart ha mulighet til å gå i forsvaret for eksempel hvor du kan treffe utrolig mye folk, og slipper i all hovedsak å leve opp til forventningene til de du har rundt deg allerede. Du har muligheten til å være mer deg selv.

 

Kviseproblematikk: Been there, done that.. Du er 17, og det forsvinner nok med noen år. Om det plager deg nok, så ikke nøl med å gå til legen om det. Vil ikke legen hjelpe deg, bytt fastlege, det er gjort på 2 minutt på nett.

 

Så til hva jenter vil ha. Jenter vil ikke ha den pusete og usikre gutten. Jenter vil ha gutter som har litt guts og et lurt smil. Jenter er ikke stort annerledes enn andre mennesker, de vil treffe personer som er underholdende. Om du sliter å finne samtaleemner med folk/jenter, så bare spør om de? Jenter elsker å prate om seg selv. Om du i tillegg klarer å tilegne deg noen ekstra interesser er jo det også supert, siden det kan forenkle slike ting.

 

Skole: Ta almenn påbygging eller hva det heter i dag. Du er 17 og har ikke noe hastverk. Kjenner selv noen som har tatt bilmekanisk, men som hopper over på noe helt annet i ettertid og har i dag helt annen jobb. Å ha bilinnsikt i tillegg til en annen utdanning er bare bonus, og bør ikke ses på som bortkastet i det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hvordan virke som en kul fyr," spør du. Men tenk litt - de som prøver å virke kule, er ikke kule. Det både jenter og gutter respekterer, er folk som er seg selv og som er fornøyd med det. Om man i tillegg får andre til å føle seg vel, blir man fort godt likt.

 

Så mitt tips er enkelt: Vær deg selv, ikke prøv å være noen annen; finn ut hva du liker, dyrk disse interessene og bli flink i dem. Og oppfør deg bra og hyggelig overfor andre.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

 

Skole: Ta almenn påbygging eller hva det heter i dag. Du er 17 og har ikke noe hastverk. Kjenner selv noen som har tatt bilmekanisk, men som hopper over på noe helt annet i ettertid og har i dag helt annen jobb. Å ha bilinnsikt i tillegg til en annen utdanning er bare bonus, og bør ikke ses på som bortkastet i det hele.

 

 

Jeg tror dette er en bra idé. Jenter vil gjerne ha en kjæreste de ser opp til og som samtidig er en god venn og "tenker likt" og forstår dem. 60% av studenter i Norge er jenter, og om du går rett til bilmekanikerlærling som 17-åring vil dette virke altfor "annerledes" for de som har tatt allmennfag og skal studere, ja kanskje tilogmed "dumt" og "mindreverdig" for jenter som f.eks. har planer om å ta vanskelige fag i utdannelsen.

 

Om du har lyst til å velge blant jenter, må du gjøre deg i posisjon til å kunne velge!! :tease: Ellers må du ta til takke med det du får, som kan være ingenting.

 

Husk at du fortsatt er ung, og har mange år igjen til å utvikle deg til personen du ønsker å være. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Winnie D

Gi aldri opp håpet!

A nihilist is a man who judges of the world as it is that it ought not to be' date=' and of the world as it ought to be that it does not exist. According to this view, our existence (action, suffering, willing, feeling) has no meaning: the pathos of 'in vain' is the nihilists' pathos — at the same time, as pathos, an inconsistency on the part of the nihilists.[/quote']

 

Andres sine negative meninger er hva de ikke vil se, de vil bare le. Kanskje ikke det beste rådet å være en jævla motpol og samtidig selveste antitesen til julenissen.

 

Totalt inkogruent er ditt kall!

Lenke til kommentar

Slutt å klag så jævelig. Du er ikke perfekt og kommer aldri til å bli det. Er bare å innse at vi alle har gode og dårlige sider. Når du har innsett det så er det bare å begynne å leve med den du er.

 

When I get sad, I stop being sad and be awesome instead, true story
Endret av Flin
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Slutt å klag så jævelig. Du er ikke perfekt og kommer aldri til å bli det. Er bare å innse at vi alle har gode og dårlige sider. Når du har innsett det så er det bare å begynne å leve med den du er.

 

 

 

 

For noe innmari feil og jantelovaktig! En må jo prøve å være den en VIL være i verden. Om man ikke liker den man er, prøver man naturligvis å forandre seg til å like seg selv. Vær helten i ditt eget liv, og ALDRI gi opp på vei til målet! :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Helle

La oss få en ting overståttt. Jenter bryr seg ikke nødvendigvis om utsende. Tror du caveman (ja.. han du stammer fra) hadde et speil? "Ohh.. NO PIMPLE!".. Nei.. Men selfølgelig er det et par prosent av jentene som bare MÅ ha en good-looking fyr.

 

Selvtilit er nøkkelen. Å forekempel få bedre utsende kan forbedre selvtiliten ennormt. Begynn å tren, kjøp nyeste mote (lag din egen stil btw) og ja.. gå med hodt langt opp, ikke ned.

 

Og en annen ting. Mange som er ny på jenter og slikt tror at penger og romanntikk kan løse det meste. Du trenger ikke å ha den dyreste klokken eller de dyreste klærene. Jentene bryr seg ikke, så ikk fall i den fellen. Har mange venner som tror det. Og synspunktet dems er noe slikt "Om jeg viser fram denne 5000kr klokken vil alle jentene bare storme over meg". Du vil da ikke bli en forsørger? thii.

 

Å IKKE fall i fellen med å være "god-boy" som gjør alt for hun. Hun har slike! Jenter har gutter som kjøper middag for dem og ordner opp i alt det der. Rollen din er å være den gutten som bare hun må ha. Du må skille deg ut, vise at du har verdi å gi.

 

Å bevare meg vel hva du vet om oss jenter. Må le. Og du er bare 17 år?

Helledussen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...