Gå til innhold

BIG TROUBLE med Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO


laqua

Anbefalte innlegg

HEI,

 

Jeg har et kjempe problem. Jeg har akkurat kjøpt meg et nytt skjermkort, Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB.

Det som er så sinnsykt irriterende, er at hver gang jeg går inn i CS

(eller et annet spill) så går det pittelitt tid (f.eks 20 sek) så slår enten hele maskinen seg av, eller så slår bare skjermen seg av, men jeg må restarte for å få bilde.

 

Jeg vet at det er skjermkortet sin feil, for når jeg hiver i et annet skjermkort så funker alt tipp topp.

 

OS : WinXP

CPU : Intel Pentium 4 2.4 GHz

Hovedkort : Abit IC7 Hovedkort for S478/800mhz I875P, SATA osv

 

Jeg har forresten flashet BIOS'en på hovedkortet fordi det skulle visst være noen problemer med den. Problemet var der både før og etter...

 

WHAT SHALL I DOOOO ?

 

-Lise

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen er nybygget, så det er ikke fare for rester av drivere på harddisken. Strømforsyningen skal holde i MASSE vis, og det er lav temperatur i PC'en med en kjempevifte på CPU'en, vifte på hovedkortet, og hele 5 kabinett vifter.

 

Det har nok ikke med temperaturen å gjøre,

men som sagt virker det helt fint med et annet skjermkort fra en annen maskin.

 

Er dette et vanlig problem med ATI kortet, eller er det feil på akkurat _dette_ kortet slik at jeg bør returnere det?

 

Hilsen Lise

(takk for svar hittil).

Lenke til kommentar

.. og ja, nyeste drivere + driect x er installert. prøvde også med noen andre drivere jeg fant på nettet. samme problemet begge gangene.

Det som er så rart er at hele pc'en slår seg _av_, den henger ikke eller fryser, den slår seg helt helt AV.

 

-Lise

Lenke til kommentar

Jeg har hatt problemer med mitt kort også.....Saphire kort(men ATI kort i eksen), men uansett så opplever jeg ofte at skjermbildet blirr "makulert". Dette er en feil på kortet så jeg fpr det byttet i et nytt et.......er det noe lignende dette du opplever?

De sa på absoluttdata at slikt kan skje ved at minnebrikkene på kortet blir for varme, noe som ikke var helt tilfelllet hos meg, men høy tempratur inni kabinettet kan være en årsak :-?

Lenke til kommentar

Hadde omtrent samme problem som deg. Gikk mellom 5sek til 30sek før bildet frøs totalt. Har nøyaktig samme hardware ellers. Løsninga for meg var å fjerne R9700 og R9700 secondary fra device manager, boot opp på nytt og legge inn de nøyaktig samme driverne på nytt igjen (Catalyst 3.4). Prøvde også masse annet som du kan lese om her:

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...er=asc&start=20

 

Andre løsninger kan du finne her:

 

http://www.rage3d.com/board/showthread.php...readid=33664557

 

Lykke til!

 

Trygve

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei igjen,

ramlet over dette gamle innlegget mitt,

og til andre som kanskje sitter frustrert hjemme med sitt radeon kort, så _var_ det altså strømforsyningen. Da jeg skiftet denne virket alt helt fint, selv om den gamle etter kravene skulle ha vært kraftig nok.

 

_Lise

Lenke til kommentar
det overrasker meg ikke, for q-tec strømforsynigene er noe skikklig ljug. de holder IKKE de målene de sier. min gjorde ihvertfall ikke det.

Ganske så enig her... tror heller jeg ville dratt fram min gamle 250W psu enn det ukontrollerbare monsteret der.

 

Hadde selv (i ca. 3 dager), en 550W Q-Tec som jeg bytta ut fordi den bråka noe helt for jævlig, og klarte ikke å dra mine 6 harddisker + 2 dvd.

 

Sånn off-topic, så bytta jeg den i en Antec 350W Truepower, og den har ikke problemer i det hele tatt... så den W-ratingen kan du nok ta med en stor klype salt.

Lenke til kommentar
HEI,

 

Jeg har et kjempe problem.  Jeg har akkurat kjøpt meg et nytt skjermkort, Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB.

Det som er så sinnsykt irriterende, er at hver gang jeg går inn i CS

(eller et annet spill) så går det pittelitt tid (f.eks 20 sek) så slår enten hele maskinen seg av, eller så slår bare skjermen seg av, men jeg må restarte for å få bilde.

 

Jeg vet at det er skjermkortet sin feil, for når jeg hiver i et annet skjermkort så funker alt tipp topp.

 

OS : WinXP

CPU : Intel Pentium 4 2.4 GHz

Hovedkort : Abit IC7 Hovedkort for S478/800mhz I875P, SATA osv

 

Jeg har forresten flashet BIOS'en på hovedkortet fordi det skulle visst være noen problemer med den. Problemet var der både før og etter...

 

WHAT SHALL I DOOOO ?

 

-Lise

Jeg hadde et tilsvarede problem, slo seg av når jeg spilte Generals.

Jeg har 9600 Atlantis Pro, og ellers samme CPU og OS. Har Abit IS 7 M hovedkort.

Det som løste problemet var å bytte den orginale CPU vifta, mot en bedre.

For det som er problemet mitt er at CPU'en ikke tåler mere enn 56C føre den slår seg av.

Prøvd å justere i bion, falsha bios og ingen ting hjalp, bortsett fra å bytte vifte.

 

Nå har Abit et prog. så sia si som overvåker systemet. Abit eq

Abit utility

 

(redigert pga. skriveleif. Det finnes sikkert flere ;) )

Endret av bigbom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...