Gå til innhold

lyst til å lære meg Javascript.


Anbefalte innlegg

Å knatte i vei på noe jalla CSS-kode i ei fil er nå en ting.

 

Det blir noe annet når man skal lage noe som faktisk virker, og da i mange forskjellige nettlesere (inkludert Internet Explorer), og for forskjellige oppløsninger, og kanskje til og med for forskjellige bærbare enheter..

 

Sjekk hjemmesiden din på http://browsershots.org/, -.Extremelearner.-, og jammen skal du da få deg en stygg overraskelse når du begynner å få en litt større og kompleks side.

 

Du kan ikke alt, selv om du tydeligvis tror det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjør den tingen? sjekker om scriptet går på en annen nettleser? eller sjekker om det er feil i scriptet, må putte den på webhosten min ennå, går det ann å gjøre fra pcen uten at den er på nettet? eh, fant det ut, går ikke ann å gjøre det før den er på nettet, dere må vente litt før jeg tar testen, må putte filene i webhosten min.

Lenke til kommentar

Damn :ohmy:

 

OMG!

 

Se hva Firfox gjorde med Websiden min, for stor oppløsnyng, styggere en den så ut som om den var før :hrm:

Den var bra før jeg sjekka hvordan andre ser websiden min, hvordan fikse på dette?? dette trenger jeg vel ikke google??

5270f960e268552d8b9d5b5.png

Og tingene ligger ikke onkelig på plass som de lå før

Endret av -.Extremelearner.-
Lenke til kommentar

Det er et godt eksempel på at du ikke kan HTML og CSS grundig.

 

#Content {
margin-left: 4 cm;
Background: White;
margin-top: 0em;
Height: 28cm;
padding: 3em 1em;
width: 73em;
}

Hvorfor definerer du avstand/lengde/høyre/bredde med em? Hva gjør padding? hva gjør margin-left?

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Nå har du et veldig konkret spørsmål som ikke nødvendigvis er så enkelt å google selv på 2-3 minutter. Det Bjohansen spør om i innlegget over meg er eksempler på ting som er lett å google selv (skjønt, i dette tilfellet er det kontrollspørsmål som du bør kunne svare på dersom du hevder at du kan HTML og CSS grundig).

 

Hvordan du skal fikse dette problemet kommer helt an på hvordan koden ser ut. Det er umulig å si hva som er gjort feil uten å vite hva som er gjort.

 

Dessuten er det dårlig deal å ha horisontal scrollbar på en webside når vinduet er maksimert. Det er også noe som antyder manglende erfaring med grafisk webutvikling.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Nå har du et veldig konkret spørsmål som ikke nødvendigvis er så enkelt å google selv på 2-3 minutter.

 

Hvordan du skal fikse dette kommer helt an på hvordan koden ser ut. Det er umulig å si hva som er gjort feil uten å vite hva som er gjort.

 

edit: Dessuten er det dårlig deal å ha horisontal scrollbar på en webside når vinduet er maksimert. Det er også noe som antyder manglende erfaring med grafisk webutvikling.

Ja jeg vet, men jeg visste ikke det før jeg sjekka på en annen PC, fordi oppløsningen til pcen min er sånn.

Lenke til kommentar

@Bjohansen,

Jeg visste at jeg måtte endre der, men jeg visste ikke hva bredden og høyden skulle være.

 

Ok, sorry for alle disse postene, jeg skal ikke poste noe mye mer nå, så kan dere være så snille å si meg en side der jeg kan lære PHP enkelt, jeg sjekka litt rundt PHP, så at det var vannskelig.

Lenke til kommentar

Det kan være en fordel å arbeide på en stor skjerm slik at du ser hvordan resultatet blir i f.eks. 1920*1080-oppløsning. Da har du også muligheten til å minimere nettleservinduet slik at du ser resultatet hos lesere med lavere oppløsning. Vanlige oppløsninger i dag er 1024*600 (de minste nettPCene9 og alt over). Samtidig bør du teste siden din på de mest populære nettleserne, spesielt IE, Firefox og Opera (evt. Safari og Konqueror). Ideelt sett skal nettsiden din være lik i alle browsere og leselig i alle oppløsninger (fortrinnsvis uten horisontal scrollbar).

 

På et litt mer profesjonelt nivå kan det også være vesentlig å utvikle ulike CSS-profiler for ulike miljøer (PC, utskrift, mobilnettleser osv). Dette er noe CSS har støtte for, men krever gjerne endel arbeid fra webutviklerens side. Imidlertid er det drøyt å påstå at man kan HTML og CSS grundig før man har satt seg inn i dette skikkelig og vet hvordan man håndterer det.

 

edit: PHP er endel vanskeligere enn HTML og CSS - derfor er det en fordel å sette seg skikkelig inn i dette før du starter på dynamiske programmeringsspråk. Å utvikle sider i PHP med ingen annen HTML-erfaring enn at du har skummet gjennom en bok og laget en "Hello world"-nettside blir som å bygge et betonghus i en sump uten grunnmur.

 

kan dere være så snille å si meg en side der jeg kan lære PHP enkelt, jeg sjekka litt rundt PHP, så at det var vannskelig.

Dette er enda en ting du kan google.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det kan være en fordel å arbeide på en stor skjerm slik at du ser hvordan resultatet blir i f.eks. 1920*1080-oppløsning. Da har du også muligheten til å minimere nettleservinduet slik at du ser resultatet hos lesere med lavere oppløsning. Vanlige oppløsninger i dag er 1024*600 (de minste nettPCene9 og alt over). Samtidig bør du teste siden din på de mest populære nettleserne, spesielt IE, Firefox og Opera (evt. Safari og Konqueror). Ideelt sett skal nettsiden din være lik i alle browsere og leselig i alle oppløsninger (fortrinnsvis uten horisontal scrollbar).

 

På et litt mer profesjonelt nivå kan det også være vesentlig å utvikle ulike CSS-profiler for ulike miljøer (PC, utskrift, mobilnettleser osv). Dette er noe CSS har støtte for, men krever gjerne endel arbeid fra webutviklerens side. Imidlertid er det drøyt å påstå at man kan HTML og CSS grundig før man har satt seg inn i dette skikkelig og vet hvordan man håndterer det.

 

edit: PHP er endel vanskeligere enn HTML og CSS - derfor er det en fordel å sette seg skikkelig inn i dette før du starter på dynamiske programmeringsspråk. Å utvikle sider i PHP med ingen annen HTML-erfaring enn at du har skummet gjennom en bok og laget en "Hello world"-nettside blir som å bygge et betonghus i en sump uten grunnmur.

 

kan dere være så snille å si meg en side der jeg kan lære PHP enkelt, jeg sjekka litt rundt PHP, så at det var vannskelig.

Dette er enda en ting du kan google.

Ja, jeg vet, jeg fant w3schools, men er det en side dere virkelig anbefaler?

Lenke til kommentar

En ting er å forstå koden der og da, en annen ting er de nødvendige kunnskapene nødvendig i en slik situasjon du er i nå. Som du nevner selv, du kan visstnok CSS godt. Men ikke godt nok, da ville du klart å fikse dette problemet selv, eventuelt med hjelp fra Google.

 

Som anbefalt før: det ser ikke ut som du bør starte med JS eller PHP ennå, lær deg hvordan man utnytter Internett som hjelp i situasjoner slik du er i nå, samt hvordan man fikser relativt enkle feil i enkel CSS- og HTML-kode.

Lenke til kommentar

Kanskje dummeste jeg har hørt? Du har absolutt ikke kastet bort tid! Selv om jeg f.eks startet når jeg var 9/10 år - skulle jeg mye heller brukt den tiden med venner! Det er ikke noe som sier at du MÅ starte med programmering i 10-13 årsalderen for å bli god. MANGE har startet MYE senere enn det, og er like gode som mange andre, tilogmed bedre!

 

Jeg foreslår at du googler problemet ditt nå jeg. Bruk også små bokstaver når du koder, og hvorfor bruker du em når du definerer height, width, margin og padding og slikt?

Lenke til kommentar

Kanskje dummeste jeg har hørt? Du har absolutt ikke kastet bort tid! Selv om jeg f.eks startet når jeg var 9/10 år - skulle jeg mye heller brukt den tiden med venner! Det er ikke noe som sier at du MÅ starte med programmering i 10-13 årsalderen for å bli god. MANGE har startet MYE senere enn det, og er like gode som mange andre, tilogmed bedre!

 

Jeg foreslår at du googler problemet ditt nå jeg. Bruk også små bokstaver når du koder, og hvorfor bruker du em når du definerer height, width, margin og padding og slikt?

Vet ikke jeg, sto noe sånt i HTML:DOG thebook, ikke si hva jeg skal bruke, fordi jeg skal google det :!:

Lenke til kommentar

Alder har ingenting å si… Jeg mener ingenting vondt med dette innlegget, husk det: Du har helt feil holdning når det kommer til programmering. Det handler ikke om å være raskest eller tidligst ute. Det har absolutt ingenting å si. Har man en slik tankegang er man fra før av så å si dømt til å mislykkes.

 

Grunnen til at jeg nevnte detaljene i forrige post som kan tolkes som «the hard truth» er fordi det er ingen enkel vei å bli en god webdesigner/programmerer på. Jeg skriver dette i beste henseende, selv om det ikke kanskje virker slik. Følger du rådene som er gitt i denne tråden istedenfor å følge etter følelsene som sier at «du må bli en webdesigner raskt fordi du snart begynner på vidregående», kan du nesten garantert anse deg selv som en bedre programmerer innen kort tid. Det er viktig å ha gode vaner innenfor programmering!

 

Som nevnt, dette er for å hjelpe deg, ikke for å ta fra deg lysten til å programmere. Når jeg var 13 drev jeg også med webdesign og programmering, og jeg vet hvor lett det er å følge de impulsive følelsene, men stol på meg… du vil lære mye mer av å avansere ferdighetene dine innenfor visse temaer, det vil du høste godt av. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...