Gå til innhold

lyst til å lære meg Javascript.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hva er enkelig Javascript? det er vel et programmeringspråk? Kan man lage kalender, bildealbum...til nettside med javascript? kan man lage tekstbaserte internett spill med java?

 

Hvordan starte med javascript?

en lett måte?

Endret av -.Extremelearner.-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javascript er et programmeringsspråk, og du kan lage både kalender og bilde album. Forskjelden er at ingenting blir lagret i Javascript per standard. Det går ann og lagre, men da må du bruke en kombinasjon av PHP og Javascript (mer spesifikt Ajax).

 

De fleste tekstbaserte spill lages i PHP. Men du kan faktisk lage ordentlige spill i Javascript. Sjekk ut gameQuery.

 

Hvis du skal lære deg javascript, sjekk ut jQuery :) Da blir plutslig livet ditt mye enklere.

Lenke til kommentar

Javascript er et programmeringsspråk, og du kan lage både kalender og bilde album. Forskjelden er at ingenting blir lagret i Javascript per standard. Det går ann og lagre, men da må du bruke en kombinasjon av PHP og Javascript (mer spesifikt Ajax).

 

De fleste tekstbaserte spill lages i PHP. Men du kan faktisk lage ordentlige spill i Javascript. Sjekk ut gameQuery.

 

Hvis du skal lære deg javascript, sjekk ut jQuery :) Da blir plutslig livet ditt mye enklere.

JQUERY? og det er?

Endret av -.Extremelearner.-
Lenke til kommentar

Tro meg, skal du lære noe som helst så burde du sjekke Google. + Du må ha ro i sjelen. Jeg svarer deg ikke med en gang, fordi jeg ikke er på forumet 24/7. Google derimot er online 24/7 og hvis du gjør et kjapt google søk på "jQuery", så får du opp nettsiden http://www.jquery.com

 

Hvis du skal lage et tekstbasert spill, og du aldri har drevet med php før så ønsker jeg deg lykke til. Dette er ikke ironisk, da det første ordentlige jeg laget i PHP var et forum. Folk så på meg som gal, men jeg gjennomførte det :) Så hva enn du gjør, ikke bry deg om hva folk sier, men ha troa på deg sjæl.

 

For og få til et tekstbasert spill (og plz, ikke si at du skal lage et mafia / gangster tekst basert spill. Da hører du aldri fra meg igjen, og du blir uthengt på hele forumet. Fordi de fleste utviklerne her er grenseløst lei av alle som skal lage mafia kloner etter suksessen med nordicmafia.)

 

Nevn åssen type spill det er så skal jeg gi deg noen tips, men ja, du burde absolutt sette foten innom php delen.

Lenke til kommentar

lool, nei selfølgelig skal jeg ikke lage mafia spill, hmm, kan vel lage et spill for barn? foreksempel de har penger så kan de kjøpe ting, logge, registere..sende meldinger, ha eget hus..

 

forresten, sorry for maset mitt, vis du syntes det var ubehagelig, men du døgner ikke på forumet, lol :tease:

Lenke til kommentar

Jeg har sett du har spurt om mye rart, og for å hjelpe deg videre, lær deg det grunnleggende innen webutvikling(HTML og CSS) før du skal begynne med php, og etter det kan du ta javascript ;)

 

Jeg sier ikke at du skal, men du burde gjøre det i den rekkefølgen.

Btw, når du først begynner å forstå koding, da skal jeg love deg det fort går unna! :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg har sett du har spurt om mye rart, og for å hjelpe deg videre, lær deg det grunnleggende innen webutvikling(HTML og CSS) før du skal begynne med php, og etter det kan du ta javascript ;)

 

Jeg sier ikke at du skal, men du burde gjøre det i den rekkefølgen.

Btw, når du først begynner å forstå koding, da skal jeg love deg det fort går unna! :new_woot:

Men det som er at jeg kan jo ikke lage webside med Javascript, bare Kalender og ting til den, ikke så komplisert :whistle:

Lenke til kommentar

Må faktisk si meg enig i Jonol sitt utsagn. Det er den måten jeg også lærte det hele på. Jeg startet tidlig, akkurat sånn som deg TS, tror jeg var knappe 11 år når jeg begynte og lage nettsider, 12 når jeg fikk noe ute på nettet. Nå er jeg 18 og har drivet med PHP i 4-5 år :) Javascript i ca 2 år.

 

Også var det dette med talmodighet. Vi svarer så fort vi klarer :) Du trenger ikke og dobbelt poste da det ikke reduserer svartiden noe. Men okay, la oss nå si at du lager dette spillet ditt. Bra du er kreativ, det skal du ha.

 

Da burde du dele opp hele systemet ditt, du VIL trenge kunnskap om både HTML, CSS, PHP og MYSQL. har du ikke alle disse 4 inne, ja da må du begynne med HTML først.

 

Etter det så vil jeg faktisk tillate meg og anbefale deg og kutte et par hjørner, og laste ned CodeIgniter. Dette er et rammeverk som gjør det lettere og produsere php applikasjoner. Ved hjelp av CodeIgniter så har du verktøy for og produsere alt mulig av nettsider, jeg har faktisk brukt det selv til og produsere mitt egent tekstbaserte spill på http://www.hospital-entrepreneur.com (Feel free to check it out! ;)) og jeg bruker CodeIgniter nå igjen på mitt nyeste prosjekt phpAIdmin. Det reduserer tiden betraktlig!

 

Så når du har dette på plass så må du dele det opp som jeg sa. Hvis du bruker CodeIgniter så vil nok strukturen din se slik ut:

Controllers:

Her har du de ulike sidene dine, feks Overview osv.

 

Models:

Her har du de ulike modellene til sidene dine. Disse tar seg av det og sette data inn i databasen, og få data ut av databasen.

 

Views:

Her har du all HTML kodinga de, template relatert stuff her.

 

Libraries:

MY_Controller (Custom Controller)

Auth (Ion Auth feks eller A3M)

 

Men bare så det er sagt, nå sover jeg. Jobb ekstremt tidlig imorgen. Titter innom tråden imorgen etter jobb ;)

Endret av TheRealL
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg synes at du burde først bestemme deg for èt språk. Nå hopper du veldig mellom mange språk. Begynn med markeringsspråkene først (html og css) og lær deg å bruk de!

Deretter kan du forsette videre på andre språk.

Om du så linken jeg sendte deg på pm når du spurte, så er det en kombinasjon av enkel html og css + php - og jeg skal legge til javascript, for å få en mer "smooth" overgang.

 

Jeg begynte og tidlig, når jeg var 10 år gammel. Jeg begynte da å lage pishing-sider til nordicmafia, og fikk hentet ut masse penger der.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg synes at du burde først bestemme deg for èt språk. Nå hopper du veldig mellom mange språk. Begynn med markeringsspråkene først (html og css) og lær deg å bruk de!

Deretter kan du forsette videre på andre språk.

Om du så linken jeg sendte deg på pm når du spurte, så er det en kombinasjon av enkel html og css + php - og jeg skal legge til javascript, for å få en mer "smooth" overgang.

 

Jeg begynte og tidlig, når jeg var 10 år gammel. Jeg begynte da å lage pishing-sider til nordicmafia, og fikk hentet ut masse penger der.

Ok, hvordan starter jeg med Javascript?

Lenke til kommentar

Start med PHP. Javascript er fint for å lage eyecandy, men du får ikke autogenerert innhold. For å få til det, må du bruke et serverside-språk (PHP, Perl, Python, C, C++ e.l) og bruke en form for database (mySQL, Postgresql e.l) eller tekstfiler.

 

Uansett hva du begynner med, start med noe enkelt. Jo større prosjekter du starter med, desto større sjanse er det for at du ikke får de resultatene du vil ha med en gang. Og dermed ikke fullfører dem. Ta deg heller tid til å lage små demoer som gjør akkurat det du er ute etter. Senere kan du bruke det du har lært og sette det sammen til et større, bedre system. Vanligvis merker man når det er på tide å lære seg noe nytt, det er gjerne når man føler at det man holder på med ikke er tilstrekkelig

 

 

Lenke til kommentar

Start med PHP. Javascript er fint for å lage eyecandy, men du får ikke autogenerert innhold. For å få til det, må du bruke et serverside-språk (PHP, Perl, Python, C, C++ e.l) og bruke en form for database (mySQL, Postgresql e.l) eller tekstfiler.

 

Uansett hva du begynner med, start med noe enkelt. Jo større prosjekter du starter med, desto større sjanse er det for at du ikke får de resultatene du vil ha med en gang. Og dermed ikke fullfører dem. Ta deg heller tid til å lage små demoer som gjør akkurat det du er ute etter. Senere kan du bruke det du har lært og sette det sammen til et større, bedre system. Vanligvis merker man når det er på tide å lære seg noe nytt, det er gjerne når man føler at det man holder på med ikke er tilstrekkelig

Ok, ta starter jeg med PHP! Men hva nå?

Lenke til kommentar

 Da gjelder det å finne ut hva du vil lage. Hvis du har spørsmål om PHP, så ville jeg stilt spørsmål i PHP-delen av forumet

 

Det finnes mange ting man kan lage; blogg, gjestebok, personlig side, portofolio, bildealbum, forum, sosiale nettsteder etc.

 

Jeg mener det viktigste er å ikke starte med noe stort og vanskelig, men heller bygge opp erfaring så man kan lage større steder seinere.

 

 

Lenke til kommentar

 Da gjelder det å finne ut hva du vil lage. Hvis du har spørsmål om PHP, så ville jeg stilt spørsmål i PHP-delen av forumet

 

Det finnes mange ting man kan lage; blogg, gjestebok, personlig side, portofolio, bildealbum, forum, sosiale nettsteder etc.

 

Jeg mener det viktigste er å ikke starte med noe stort og vanskelig, men heller bygge opp erfaring så man kan lage større steder seinere.

Hmm..anbefalt nettside?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...