Gå til innhold

Ekstra bagasje hos SAS


Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet hvorvidt det er mulig å bestille ekstra kolli for én ekstra koffert når man reiser med SAS?

 

Vet dette er mulig med Norwegian, der kan man jo kjøpe ett ekstra kolli for en ganske rimelig penge, men har ikke klart å finne noen informasjon om dette på SAS sine sider. Slik det ser ut for meg virker det som de kun har gebyr for overvekt og at det ikke er mulighet til å bestille på forhånd slik som hos Norwegian. Stemmer dette?

 

Fant forresten ut at man kan sende bagasje som cargo, og jeg fant ut at det kunne bli billigere, 10 kg koster omkring 30 pund, noe som jo er mye billigere enn de 90 kronene det koster pr kg overvekt.

 

Noen som har prøvd dette? Hvordan foregår det i såfall?

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idag bruker SAS "piece consept"(Kjent fra Norwegian, Ryanair og andre) kun til Nordamerika, men vil innføre dette for hele verden fra 1. oktober. Dette gjør at en ekstra koffert blir abnormt dyrt idag om man allerede har brukt opp vektkvoten. Det er så dyrt at jeg aldri har vurdert å prøve "tilbudet". Gjeldende regler om man er over tillatt bagasje:

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Bagasje2/Bagasje2/Overvekt/

 

Har du inkludert 20 kg og ikke reiser til Nordamerika kan du altså reise med 2 kofferter på 10 kg hver uten å betale ekstra. Til Nordamerika og etter 1. oktober må du derimot betale for en ekstra koffert.

 

http://www.boarding.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=28564

 

Etter 1. oktober har de samme regler for hele verden:

Economy Class: 23 kg totalt, 23 kg per kolli, 1 kolli (+ 1x23 kg for EBS/EBG, + 2x23 kg for Pandion)

Economy Extra: 46 kg totalt, 23 kg per kolli, 2 kolli (+ 1x23 kg for EBS/EBG, + 2x23 kg for Pandion)

Buisness Class: 64 kg totalt, 32 kg per kolli, 3 kolli (+ 1x32 kg for EBS/EBG, + 2x32 kg for Pandion)

(Den merkede vekten vil skape mye forvirring)

 

Edit, ser ut til at de har ombestemt seg og redusert til 2x23kg for business class.

 

Og utover dette vil det fra 1. oktober gjelde:

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Bagasje/Overvekt/

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg vet dette, grunnen til at jeg lurte var fordi det ikke sto noe om det var mulig å kjøpe en ekstra kolli eller ikke etter dagens regler. Jeg vet dette med overvekt, allikevel hadde jeg håpet det var mulig å kjøpe ett ekstra kolli. Jeg reiser i august, så de nye reglene vil ikke gjelde for meg. Uansett, dumt jeg ikke reiser med Norwegian hvor jeg kunne fått ekstra bagasje til en billig penge, men men. Uansett, å fordele 10 kg på to kofferter er uaktuelt, poenget er at jeg ønsker å kunne ta med meg mer enn 20 kg.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Hvilke reger gjelder om man har SAS som "operated by" på billetten?

 

Sett at jeg har en flight fra Oslo til Frankfurt. Billetten sier at jeg skal fly med Lufthansa på flight LH1433, men under dette så står det "operated by Scandinavian airlines".

Må man da forholde seg til Lufthansa sine baggasje regler, eller er det SAS sine?

 

Nå er kanskje billetten til trådstarter booked rett hos SAS, men var en ting jeg kom til å tenke på når jeg leste om SAS sine litt innviklede bagasjeregler. (nå har jeg ikke sjekket Lufthansa sine regler, brukte de bare som eksempel. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...