Gå til innhold

Sjøkart på Google Android 2.1


Anbefalte innlegg

Jeg skal hente meg en Samsung i9000 Galaxy S i morgen. Må si jeg gleder meg litt da min nåværende Nokia N82 får ta kvelden.

Men er det noe mulighet for meg å legge inn sjøkart og bruke Galaxy`en som kartplotter?

Vet en kompis av meg har noe lignende på sin iphone, men der henter den posisjonen via nettverket, ikke gps. Det blir nokså upålitelig.

Det burde jo gå å legge inn sjøkart på min nye Samsung og at den benytter den innebygde gps antennen til posisjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Appen som heter Norgeskart bruker kartene fra Statens Kartverk (både sjø og land). Fungerer ypperlig, og du kan laste ned kartene på forhånd! Dette er en enkel app som viser hvor du er, og her ingen trackingfunksjon osv.

 

Ellers så finnes det mer komplette betalløsninger som Navitronics.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har Navionics appen med norgeskart på min HTC Desire, og funker helt utmerket. Dog er det en paid app, så du må enten roote telefonen eller kjøpe deg et engelsk simkort fra ebay for 30 kr for å få tilgang. Jeg er svært fornøyd med Navionics appen, og anbefaler den gjerne til andre.

Endret av Chicharito
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+1234

Har Navionics appen med norgeskart på min HTC Desire, og funker helt utmerket. Dog er det en paid app, så du må enten roote telefonen eller kjøpe deg et engelsk simkort fra ebay for 30 kr for å få tilgang. Jeg er svært fornøyd med Navionics appen, og anbefaler den gjerne til andre.

 

Jeg lurer selv på å kjøpe dette programmet, men følger det med kart i dette programmet? Eller må dette "streames" fra internett når jeg bruker programmet, slik som Google Maps?

 

Skikkelig OFFLINE kart har jeg savnet siden den dagen jeg la i fra meg Nokia'n (6110 Navigator) og tok i bruk HTC'en med Android.

Lenke til kommentar

Navionics til iPhone har ihvertfall kartene liggende i appen, og det antar jeg at Android-utgaven også har.

Vær dog oppmerksom på at det ikke er alle telefoner som er ansett som ok å kjøre det på.. Navionics anbefaler selv at man kjøper, tester ut grundig med en gang, og evnt avinstallerer innen fristen for å slippe betaling dersom man er misfornøyd.

 

Jeg har vært i kontakt med de angående å ha dette på min Galaxy S.

Jeg synes ellers det er skuffende at de ikke gir tidligere brukere av iPhone-appen en liten rabatt.

Lenke til kommentar

Norgeskart som er anbefalt lenger opp er veldig bra. Den baserer seg på skikkelig kartverk og er gratis. Jeg ville ikke ha satset på en slik app som kartplotter. Det for ustabilt og gps'en på mobiler er ikke god nok. Hvis den henger seg et par minutter så kan det bli katastrofalt. Dessuten er skjermen på en mobil alt for liten til å plotte kart. Spesielt i litt fart.

 

Norgeskart lar deg laste ned kartene til enheten. Det er bra. Man vil ikke sitte i 60 ++ knop og vente på en treg eller ikke-eksisterende datatilkobling for å få oppdatert kartet.

 

Jeg vil uansett advare mot å bruke dette som navigasjonssystem til sjøs. Det er for mange usikkerhetsmomenter. Men som et suplement er det helt greit.

 

Usikkerhetsmomenter: (noen, det finnes mange flere)

Mobilen kan gå tom for støm. (gps bruker SINNSYKT mye strøm)

Mobilen kan bli ødelagt av vannsprut ol.

Programmet kan gå i heng.

GPS'en kan gå i heng.

Man blir uoppmerksom når man må stirre på en liten skjerm.

 

Når det er sagt så er det viktigste man gjør som kaptein eller fører av en båt å planlegge turen samt å lese og forstå kartene over området man skal ferdes i. Slik at man kan planlegge en sikker og trygg tur. Det kan man fint gjøre på en mobil med norgeskart.

 

Litt moralprek der men det er så mange stygge og unødvendige ulykker til sjøs at jeg synes det var greit å minne om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...