Gå til innhold

Er det mulig og få smarthus systemet Xcomfort til å kommunisere med ekstern styringsenheter(PLS,uc etc)?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har kjennskap til om det er mulig og koble Xcomfort til eksterne styringsenheter? Da tenker jeg på f.eks en PLS el mikrokontroller. Jeg ønsker og installere Xcomfort i et nylig kjøpt hus og har undersøkt litt priser. Det er foreløpig alt for dyrt og benytte Home manager eller room manager som kan leveres med Xcomfort.

Derfor ønsker jeg i første omgang og lage min egen enkle versjon av home manager vha PIC mikrokontroller og et hendig led display. Jeg har undersøkt litt og sett at Xcomfor leverer inn og utgangsmoduler, men da er spørsmålet om jeg kan bestemmme hva et inn/utgangssignal skal henvise til. Kan jeg f.eks lese av en temperatur med en av Xcomfort`s tempfølere og sende dette(som et 4-20mA,0-10V etc)med Xcomfort`s analoge utgangsmodul til en hvilken som helst analoge inngang(PLS, el min mikrokontroller)?

Endret av ak2ela01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nvm... Sjekket litt nå, kunne ikke finne noe om dette jeg heller.. Så det var RS232 inne i bildet, men ikke nevnt noe om protokol..

Jeg tror ikke det er veldig lett og finne ut hvilken protokoll Xcomfort benytter seg av, (hadde vært veldig gøy om den hadde vært fult tilgjengelig slik som f.eks SPI, modbus etc)

 

Det jeg ønsker er og kunne styre Xcomfort komponenter vha en PIC micro kontroller og en led skjerm. Alternativt en PLS og en touchskjerm koblet til PLSèn, (Kan fås til 2500 kr ca).

Hadde håpet at min PIC kan lese av f.eks 0-10V signal som reprensenter en temperatur, strømforbruk osv fra en Xcomfort analog utgang. Se link nedenfor:

 

http://www.moeller.no/cgi-bin/ME_WebApp.exe/Top?NODE=4,20064,20070,0,0&URL=http://www.moeller.no/WebApp/Xcomfort/XC_produkter.htm

Lenke til kommentar

Kan anbefale Phoenix sin ILC150eth PLS. Den er har innebygd webserver slik at du kan lage bilder oversikter, styringer etc. Samt støtte for det meste i form av software biblioteker og moduler du bare hekter på.

 

Så det finnes moduler som sender 0-10V ut for alle signaler du trenger? hva med inngagner? feks om du manuelt vil slå på lyset, eller endre en setting?

 

Et litt større prosjekt vil jo være å lage noe slikt fra scratch selv, utfordringen blir kanskje det trådløse..

Lenke til kommentar

Er programmering softwar'en til Philips PLS gratis? Har ikke erfart og programmere slike, har kun benyttet omron og Beijer PLS'er. Jeg har lyst og koble microkontrolleren fysisk med ledninger til Xcomfort's analoge inn og utgangsmodul samt digital inn/ut modul, se en veldig forenklet skisse under.

 

xcomfort.bmp

 

Planen er og benytte microkontrollen+skjerm som mennesklig grensesnitt opp mot Xcomfort systemet i steden for den dyre home manager. Selvsagt skal Xcomfort systmet kunne styres fra PC'en også, men en microkontroller med tilkoblet brytere og skjerm er lettere tilgjengelig i det daglige bruk:) Skal begynne og bestille de Xcomfort komponentene neste uke og rett og slett prøve meg fram.

Lenke til kommentar

Jeg bygger på noe lignende selv for tiden.

Jeg har valgt en Phidget Controller som I/O modul.

Har ikke studert XComfort, men jeg vet at mitt system kan kobles mot Elko Wireless sin kontroller (pdf link), men også det meste annet med innganger.

 

Selv om phidget krever en pc tilkoblet så liker jeg mulighetene den gir.

De har og masse annet snadder til gode priser. (Som og er lett å jobbe med).

 

For min del består systemet foreløpig av kontrolleren, en gammel Epia 5000 maskin og en 15" touch skjerm samt diverse inputs (temp,lux,pir,manøverpanel etc.)

Serveren gir og en fin mulighet for ekstern tilgang til desktopen og styringsprogrammet, automail osv.

Lenke til kommentar

For å koble en mikrokontroller til Xcomfort er du avhengig av å vite hva slags databuss Xcomfort benytter for å kommunisere med andre enheter. Det jeg har klart å funnet på moeller.no er ikke stort å skryte av. De kaller det bare for Xcomfort-bussen, så det virker ikke som det er meningen at man skal få mulighet til å bruke noe annet enn det Moeller vil at du skal bruke.

Alternativt kan du gjøre som du selv foreslår, men det virker som en tungvindt løsning. Om det er mulig vet jeg ikke.

Det beste du gjør er vel å enten ringe eller sende en e-post til Moeller/Eaton.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...