Gå til innhold

IKT Lærling i forsvaret / Sertifiseringer?


xShadyx

Anbefalte innlegg

Hei... har no kommet inn på Bjørgvin vg2 IKT.

Har fra før av mye kunskaper innenfor IT så ifølge det folk som har gått der sier ser det ut til at jeg kommer til å lære lite nytt...

 

Men etter vg2 vurderer jeg å søke meg inn som lærling i forsvaret, bor i bergen så stedet å gå i lære er vel Håkonsvern.

Men var på utplasering i 10klasse hos en IKT lærling der... for å si det sånn var det lite gøy.

Fikse på en ubåt simulator, leke i PS og litt programering å skruing på pcer.¨

Eller er det andre ting jeg får jobbe med? Noen som har erfaringer som de har lyst å dele?

 

Det andre jeg har sett litt på er sertifiseringer, Microsoft sine sertifiseringer er ute lukket!!!

Men er interessert i å få jobbe med sikkerhet eller nettverk, er det noen ettertraktede sertifiseringer som er verdt å ta innenfor dette emnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CCNA er basic fra Cisco.

mcitp fra Windows

Linux+

De over er sertifiseringer.

 

Men som IT lærling vil du komme borti servere, så mcitp sertifisering er ikke dumt.

Skal du jobbe med nettverk er det ikke dumt å kunne subnetting. Som IT læreren min sa: For å være en snekker, må du kunne se forskjellen på 1" og 0,5" spiker. For å kunne jobbe med IT må du kunne subnetting.

 

Linux/windows servere kan det være lurt å få kontroll på.Dette vil du lære på IT linjen, men dog basic.

 

Fagytrykk slik som: nat, dhcp, dns, routing ++ er verdt å kunne.

 

Om du gir maks, vil du få mye ut av vg2, og for all del: IKKE GÅ I SPILLE-fellen slik som mange gjør!!!

 

Hilsen en IT lærling som besto IKT-servicefaget med topp karakter.

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

IKT-lærling i Forsvaret betyr stort sett at du blir et support element for IKT-drift. Hvor du havner bestemmer hva du gjør. Jeg ville satset på å havne i en stor leir med forhåpentligvis mye IKT-elementer. Kolsås er et IKT-senter (stort sett hvor som helst i Oslo har mye IKT), likeså er Jørstadmoen (dog i mye mindre skala og annet fagfelt, med mulighet for intops i etterkant). FOH i Bodø har også mye spennende utstyr.

 

Jeg anbefaler sterkt CCNA fra Cisco, det er et verdifullt kurs både læremessig og CV messig. Mange høyskoler har begynt med dette i IT-fagene sine. Jeg anbefaler også Windows server-sertifiseringer da det å sette opp en Window-server er noe du vil gjøre MYE i Forsvaret. Da er det godt vite hvordan du setter diverse policy, AD osv.

Lenke til kommentar

At du blir ett support-element for IKT-drift er noe tvilsomt, antagelig blir du satt som IKT-lærling for lokal data-ansvarlig på siten du kommer på.

Hovedsakelig er det de som gir deg oppgavene du driver med. En del siter har egene nett som lærlingene gjerne får ansvar for, og har dermed ikke så alt for mye kontakt med drift-avdelingen sentralt.

Mange lærlinger hjelper også en del til lokalt, f.eks lokal brukerstøtte, patching, osv.

 

Det er ett par såkalte IKT-sentere, på disse er det en god del mer å gjøre, men du får jobbet mindre med servere i produksjon, men får i gjengjeld god opplæring av drift-avdelingen.

 

På forsvarets sentrale nett er det nesten kun drift-senterene som for lov til å fikle med, som lærling ute på en eller annen bortgjemt site er det bare å glemme å gjøre noe annet med det sentrale nettet enn det som blir sakt av drift-avdelingen.

 

På f.eks Kolsås vil du få en god del mer teoretisk opplæring og leking på VMWare-labber enn du vil på små siter der du kanskje får ansvar for ett lite nett.

 

xShadyx: Hva er galt med Windows servere?

Lenke til kommentar

Fordelen med militært er at du får kost og losji. I tillegg får du grønn tjeneste ved siden av for å avveksle hverdagen (ihvertfall første året). Grønn tjeneste = øvelse,skyting osv.

 

Når det gjelder windows servere så har de vært notorisk vanskelige å sette opp (skikkelig) i forhold til en linux-server. Det har blitt noe bedre med 2008 versjonen, men den er ikke så utstrakt enda. De fungerte også bedre i større nettverk da det ble bestemt plattform i Forsvaret, samt bedre bedriftsstøtte. En Windows-plattform lar seg også skalere enklere enn Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...