Gå til innhold

Oppsett til videoredigering


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Svigerfar er en ivrig videoredigerer, men etter innkjøp av nytt AVCHD-kamera blir hans gamle PC litt kortpustet.

 

Jeg har påtatt meg å skru sammen en boks som tygger unna, og håper noen kan gi met et par tips på veien når det gjelder prosessor, hovedkort og minne.

 

 

/r

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gikk litt fort i svingene, kanskje :-)

 

Dagens PC er vel rundt 3 år gammel og jeg regner med at han kan bruke det meste videre. Det han trenger er primært hovedkort, prosessor og minne, og kanskje en PSU (må sjekke hva slags PSU/kontakt han har i dag). Jeg har skjønt at moderne progamvare kan utnytte grafikkprosessoren også, men er usikker på hva han har og hva han trenger.

 

Det er i utgangspunktet ikke noe budsjett - han er forberedt på å betale det det koster - og det jeg håper på er en anbefaling på en konfigurasjon som gir en helt ok opplevelse bak tastaturet når han klipper og limer sine ferievideos.

 

 

/r

Lenke til kommentar

i5-750 fungerer veldig bra til dette, og 4GB ram holder for de fleste. Quadcore er egentlig hele cluet, og bare den er rask nok til å jobbe med videoen underveis så spiller det neppe noen rolle hvor lang tid det tar å konvertere til ferdigferdigformatet.

 

Husk også en egen disk til scratch/råvideo, men det har han kanskje allerede.

(Ihvertfall slik jeg gjorde det for min egen svigerfar, dvs hans pc var for gammel så vi tok det fra børjan med en demopc fra komplett.)

 

langt fra alle videoprogram har fått spesiell støtte for grafikkort, men alle liker 1GB minne på kortene :)

 

Holder strømforsyninga(500w?) er det bare å kline til med en i5-750 oppgraderingspakke fra netshop/komplett og dytte inn!

Lenke til kommentar

Flott.

 

Jeg fikk ham til å kjøre en systemtest og det resulterte i følgende rapport

 

- Abit IP35

- Intel® Core2 CPU 6600 @ 2.40GHz

- NVIDIA GeForce 8500 GT 256 MBytes DDR2

- 2x DDR2 (PC2-5300) 1024 MBytes Corsair

 

Jeg får ikke noe info om effekt på strømforsyning. Er det slik at moderne hovedkort benytter samme strømplugg som kortet over? I så fall er det bare å få sjekket effekt.

 

Skjermkortet er ikke state of the art. Er det slik at det _må_ byttes ut eller kan det snurre helt ok med det eksisterende?

 

Takk for hjelp, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976 ligger klar til bestilling :-).

 

 

/r

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ting tar tid når det ikke er ens eget.

 

Har etter nærmere undersøkeleser funnet ut at det bare er å kjøpe en helt ny PC til gubben.

 

Synes konfiguratoren til Netshop var et godt utgangspunkt og har snekret sammen følgende pakke

 

Netshop Miditower, "Chiron", sort

MIST, 550W, faste kabler

ASUS P6T SE, X58, Socket-1366

Intel Core i7 950 Quad 3,06Ghz

OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1333MHz

Western Digital 1 TB Green 3,5", SATA

ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5

LG BH10LS30 Blu-Ray brenner/spiller

-------------------------------------

Sum: 9 425,-

 

 

Link til konfugurator er her (En jpg av valgene mine i forhold til alternativene ligger under).

 

Spørsmålet er om jeg har gjort noen mindre heldige valg. Det er mye å spare på å ikke velge det dyreste skjermkortet, eksempelvis (5830 vs 5870). Svigerfar skal kun redigere video og ikke spille i det hele tatt. Han har en lisens på Pinnacle studio HD 14 i den grad det har noe å si for hvordan skjermkortet kan utnyttes. Han har også en rekke harddisker liggende som kan flyttes over.

 

Tips imøteses med takk.

 

post-65216-0-06185300-1290274245_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...