Gå til innhold

Høy puls ved jogging


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående puls ved jogging.

Når jeg er ute å jogger har jeg utrolig høy puls, den ligger på rundt 180. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette, hvis det er noe jeg burde unngå?

Makspulsen min er 203, det er hvert fall det høyeste jeg har målt.

 

EDIT: Jeg spiller aktivt håndball og har gjerne 4-5 økter i uka(inkl. kamper).

Endret av 0usty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål angående puls ved jogging.

Når jeg er ute å jogger har jeg utrolig høy puls, den ligger på rundt 180. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette, hvis det er noe jeg burde unngå?

Makspulsen min er 203, det er hvert fall det høyeste jeg har målt.

 

Dra til legen for en avklaring før du ender opp som han i knutsen og ludvigsen.

Lenke til kommentar

Den er vell ikke helt på topp nei. Men jeg trener jo 4-5 ganger i uka hele året, så syns det er litt rart at pulsen er såpass høy når jeg jogger.

 

 

Er det langkjøring du tenker på eller intervall? Ved intervall er det mer en normalt med så høy puls.. Jeg er ofte oppi 190-195 ved intervall trening. Ved langkjøring ligger jeg på 170-180. så er ikke så unormalt eller farlig..

Lenke til kommentar

Mulig du burde kjøre treninga i litt lavere tempo da, 90% av makspuls 5dager i uka er vel som å be om overbelastning og lite fremgang. Hvor lange er øktene dine på denne intensiteten? Om du holder et snitt på 90% så vil jeg gjette max 40-50min. Prøv å jogg saktere men lengre, så kan du legge inn en "langkjøring" ala den du har i dag en gang i uka.

Lenke til kommentar

Problemet er jo det at jeg jogger utrolig sakte fra før av for å unngå enda høyere puls. Når jeg holder et jevnt lavt tempo går pulsen fortsatt rett opp i 180+. Når jeg er på håndball treninger er intensiteten en del lavere pga en del pauser og ventetid under øvelser.

Lenke til kommentar

Problemet er jo det at jeg jogger utrolig sakte fra før av for å unngå enda høyere puls. Når jeg holder et jevnt lavt tempo går pulsen fortsatt rett opp i 180+. Når jeg er på håndball treninger er intensiteten en del lavere pga en del pauser og ventetid under øvelser.

 

 

Målt pulsen når du spiller håndball? I såfall, hva ligger du på da?

 

Syns det høres rart ut at du klokken viser 180+ når du jogger rolig! Sikker på at den viser riktig? Og blir du veldig mye mer sliten da du jogger lengre, uten pausene du får ved håndball-trening?

 

Skulle jo tro at du var ganske så godt trent, da du oppgir at du trener såpass ofte! Er jo klart at håndball- og fotball-lignende trening er endel annerledes enn det å bare løpe rolig, over lengre tid.. men syns alikevel du har merkelig høy puls!

 

 

Jeg har selv makspuls på ditt nivå (205), og pulsen min varierer mellom 160-170 (stort sett), ved lett jogg! Trener jeg intervaller en økt, ligger jeg på opp mot 185! Høyere enn dette (for meg), har jeg lite igjen for.. Men sånt avhenger veldig av hva man trener til/for!

 

 

Men.. Vi er jo alle forskjellige :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alt er jo varierende fra person til person, men vil si 170-180 bpm er litt veldig høyt når en bare skal jogge. Kan og være at vi har forskjellige begrep for treningen vår, men når noen sier 'jogge' til meg tenker jeg rolig langtur tempo, som ikke skal overstige ~80% av makspuls og kan holdes i over 120 minutter. Ved 200 bpm i max bør en da ikke ha over 160 bpm når en 'jogger'. Men, hvis en løper for å trene rett under og rundt terskel, kan en fint ha løpeøkter på 30-60 minutter opp mot 90% av maks, 180 bpm.

 

Men det vil jo bli forskjell mellom idrettene en trener og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...