Gå til innhold

Ghandi on Jews and Hitler.


Hambro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"That I address you as a friend is no formality. I own no foes. My business in life has been for the past 33 years to enlist the friendship of the whole of humanity by befriending mankind, irrespec­tive of race, colour or creed."

 

"But your own writings and pronouncements and those of your friends and admirers leave no room for doubt that many of your acts are monstrous and unbecoming of human dignity, especial­ly in the estimation of men like me who believe in human friendline­ss. Such are your humiliation of Czechoslovakia, the rape of Poland and the swallowing of Denmark. I am aware that your view of life regards such spoliations as virtuous acts. But we have been taught from childhood to regard them as acts degrading humanity."

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg syns nå sjølvaste Ghandi gjør mange kloke retoriske grep i brevet til Hitler. Brevet til Orwell, derimot, virker tatt ut av kontekst i en mer omfattende og kjent diskusjon som kort oppsummert sier at en revolusjon i Tyskland var uunngåelig, og hadde ikke Hitler tatt makten så ville noen andre gjort det. Det er skrevet en bok om dette, men jeg husker ikke navnet på den :p Barnebarnet til Ghandi taler for seg selv, og jeg kjønner derfor ikke hvorfor han er tatt med i den videoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...