Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med Iptelefon over fibernett


Anbefalte innlegg

Hei sann godfolk, nå trenger jeg hjelp! Hjemme har vi Telenor fiber-internett (har ett Zyxel P-2602HWT-F3 modem) og tilknyttet telefoni over fiber'n.

 

Telefonen har funket utmerket inntil nylig.

 

For litt siden var det to hyppige strømbrudd, og jeg måtte restarte modemet med å stikke noe spisst inn i det lille hullet på baksiden, og jeg måtte sette opp modemet på nytt. Etter dette har telefonen vært rar.

 

Vi har 2 trådløse telefoner (Siemens Gigaset C470 med en basestasjon og en ekstern telefon). Basestasjonen står ca 1 meter unna modemet, lenger unna nytter ikke å få basestasjonen.

 

Så over til problemet! Det går helt greit å ringe inn til oss, alle hører hverandre. Men det å ringe ut er en sport i seg selv.

 

Som oftest arter det seg slik: vi taster inn nummeret vi vil ringe, telefonen slår nummeret og så blir det helt stille. Ingen ringelyd, ingen ting. Hos mottaker ringer det, og de hører stemmene våre, men vi hører altså ingen ting hos oss.

 

Så, plutselig funker det og det både ringer ut og vi hører hverandre hvis vi forsøker å ringe.

 

Det rare er at det funker fint å ringe inn til oss, telefonene funker hver gang.

 

Funderer meg grønn og gul på hva som er problemet, men det oppstod som sagt etter at strømmen gikk og jeg måtte konfigurerer modemet på nytt.

 

Bruker en maskin som server og testwebserver, har portforwardet portene 80, 4899, 443, 25, 110, 143 og 3306 til denne maskinen. Har fundert på om denne kan være årsaken kanskje, for det virker som det hender at det slutter å funker når jeg slår på denne maskinen, dog ikke hver gang!

 

Plutselig funker det, og så funker det ikke, selv med serveren på.

 

Opplever ingen hastighetstproblemer på internettbiten, selv om server og andre datamaskiner står på.

 

Jeg trenger seriøst hjelp!

Endret av abrj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si noe helt spesifikt uten å kjenne til alle detaljene ved rutere og telefontjeneste du bruker, men i og med at feilen oppsto når ruteren måtte resettes så kan vi annta at det er høy sansynlighet for at feilen ligger i rutereinstillingene.

 

De fleste IPtelefoniløsningene bruker standard SIP, så det jeg ville gjort er å gå gjennom instillingene i ruteren og se om du finner noen instillinger for dette som kanskje har forsvunnet under resetten.

 

Hvis du finner noe relatert til det men ikke vet hva du skal fylle inn av informasjon så gi oss et screenshot av skjermebildet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...