Gå til innhold

Snåsamannen - objektive, konstatérbare bevis?


Anbefalte innlegg

Dette er ikke polemikk eller agitasjon. Så er det sagt.

 

Det er skrevet nok om Snåsamannen, også på dette forumet. Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter MENINGER om mannen (Joralf), hans virke eller effekten av hans virke - hvorvidt hans evner er reelle eller ei. Det jeg leter etter, er BEVIS som måtte foreligge for Snåsamannens eventuelt vellykkede eskapader i alternativmedisinens rike, hvis slike bevis foreligger.

 

Healing er tilnærmet umulig å bevise. Placeboeffekten kan ofte anføres som alternativ forklaring til overnaturlig healing. Det som derimot kan bevises med enkelthet, er påstander om f.eks. å kunne se hvilket kort som ligger på et bord, med bildesiden ned. Med andre ord; påstander om synskhet. Jeg har bitt meg merke i at tilfelle av slik synskhet har blitt forsøkt bevist i Kolloens bok om Snåsamannen, støttet av advokat Cato Schiøtz. Dette er imidlertid påstander i en bok, og er nærmest per definisjon bare usubstansierte anførsler. Har Snåsamannen noen gang blitt skikkelig og vitenskapelig testet for sin klarsynthet? Har han eventuelt blitt testet i en mindre formell setting som er noenlunde etterprøvbar - f.eks. i forbindelse med et TV- eller radioprogram?

Endret av Frank_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han bommet forøverig hardt da han spådde at Tyskland kom til å vinne fotballkampen mot Spania.

Det viser seg at den tyske blekkspruten Paul har mer klarsyn enn Hr. Snåsa. Kanskje burde nordmenn heller gå til blekksprut-Paul med sine lidelser?

Lenke til kommentar

Han bommet forøverig hardt da han spådde at Tyskland kom til å vinne fotballkampen mot Spania.

Det viser seg at den tyske blekkspruten Paul har mer klarsyn enn Hr. Snåsa. Kanskje burde nordmenn heller gå til blekksprut-Paul med sine lidelser?

http://www.dagbladet.no/2010/07/07/sport/vm_i_sor-afrika/fotball/tyskland/spania/12461144/

 

Ganske flaut for Snåsis.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

Det har aldri blitt fremlagt et eneste konkret bevis, ikke bare for snåsagubbens eventyr, men for klarsynthet, helbredelser, mirakler, gjenferd eller overnaturlige ting og tang av NOE SLAG på verdensbasis gjennom hele menneskehetens historie. Menneskeheten har eksistert i mange tusen år, det er nå over 6 milliarder av oss, og det har alltid versert rykter og påstander om overnaturlige krumspring, men ikke ETT konkret bevis på noe som helst overnaturlig har vi greid å skrangle sammen på alle disse årene.

 

 

 

Hver enkelt kan trekke sin egen konklusjon ut fra det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er helt riktig som kalahari sier, men jeg vil gjerne tillegge noe.

 

For bare her i landet blir det sikkert "observert" flere tusen tilfeller av paranormal (whatever that means!!) hvert eneste år, alt fra spøkelser, spåkvinner, synske til fjeset til jesus i fuglebæsj, så det er altså ikke vanskelig å finne tilfeller å kunne bevise heller! Det er ihvertfall ikke antallet det skorter på....

 

For hva kan være så farlig med å bevise en ting du faktisk er trygg på virker... Men nei, DET tørr ingen av disse...

 

Har forresten en bekjent i politiet og han sier at i 99 av 100 saker der såkalte "klarsynte" skal hjelpe politiet er de til mer plunder og heft enn hjelp... og den siste prosenten spør du sikkert? Vel, selv blinde høner finner korn fra tid til annen... Og personer som er tatt av ras må jo nødvendigvis ligge i nærheten av raset? Hvis ikke ble de jo ikke tatt av ras, ville de vel?

Lenke til kommentar

Joda, men det er viktig å OPPLYSE folk om dette også, ikke bare ta det for gitt at de vet det...

 

Traff forresten en kar i dag som faktisk hardnakket påsto at jorden var 6000 år! Jøss, jeg ble så paff at jeg bare fikk frem en liten latter og spørsmålet om hvor han trodde dinosaurusene kom fra. Når fyren svarte at dinosaurusene var tankespinn fra vitenskaps menn som gjorde alt for å sverte sannheten i bibelen sa jeg lattermildt takk for meg og gikk...

 

Som jeg sa, noen kan rett og slett ikke forholde seg til viten og fakta i det hele tatt og jeg tok det faktisk for gitt at de som tror at jorden bare er 6000 år var et bittelite fåtall ute på en øy på vestlandet uten strøm eller andre hjelpemiddler... Så det er farlig at ta ting for gitt skal jeg si deg.... (Trodde jeg ALDRI ville møte en slik en, men nå har ignoranse fått et ansikt gitt...

 

:)

Lenke til kommentar

Joda, men det er viktig å OPPLYSE folk om dette også, ikke bare ta det for gitt at de vet det...

 

Traff forresten en kar i dag som faktisk hardnakket påsto at jorden var 6000 år! Jøss, jeg ble så paff at jeg bare fikk frem en liten latter og spørsmålet om hvor han trodde dinosaurusene kom fra. Når fyren svarte at dinosaurusene var tankespinn fra vitenskaps menn som gjorde alt for å sverte sannheten i bibelen sa jeg lattermildt takk for meg og gikk...

 

Som jeg sa, noen kan rett og slett ikke forholde seg til viten og fakta i det hele tatt og jeg tok det faktisk for gitt at de som tror at jorden bare er 6000 år var et bittelite fåtall ute på en øy på vestlandet uten strøm eller andre hjelpemiddler... Så det er farlig at ta ting for gitt skal jeg si deg.... (Trodde jeg ALDRI ville møte en slik en, men nå har ignoranse fått et ansikt gitt...

 

:)

 

I Stavanger finner vi slike mennesker på museum:

http://www.aftenbladet.no/kultur/1007274/Zoolog_tror_ikke_paa_Darwin.html

Lenke til kommentar

Makes sence .. yeah... :blink:

 

En zoolog som ikke har noen tro på evolusjon, men som tror på en intelligent designer er omtrent som at paven ikke trodde på gud det.... Men kunnskaps nivået på denne karen var ikke rare greiene når han som motargument for evolusjon sa at evolusjon ikke kan forklare hvordan liv oppsto.... det har jo aldri den teorien forsøkt heller... Men dette er en zoolog som antagelig sov seg mellom alle timene på siste benk i autiotoriumet, han får garantert ikke jobb andre steer etter det stuntet, det er helt sikkert! Ingen ansatter ignorante fagfolk som snakker i mot de samme faktaene de selv samler inn... What a dork!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om Herr Snås ikke har de evner har hardnakket hevder å besitte, tror jeg ingen kan bestride at han er en gudebenådet selvpromotør. Han har skapt et bilde av seg selv som den eneste ekte healer i et hav av sjarlataner - og det er i seg selv en prestasjon man ikke kan annet enn å applaudere.

 

Det som synes å skille ham mest fra andre påståtte healere, alternativ medisinere, klarsynte, synske, spåmenn/kvinner, tarotlesere, astrologer og jeg-vet-da-hva'ere, er at han fremstår utad som en hygggelig, jovial, tvers-igjennom-ekte gammel mann. I motsetning til "yrkets" øvrige utøvere, som tilnærmet unntaksfritt fremstår som enten sleske bruktbilselgere eller stakkarslige, småborgerlige, uutdannede fjols som desperat klynger seg til ethvert lite håp om at det finnes noe mer, noe uforklarlig der ute. Snåsis er ikke slik overhodet. Han er Ola Nordmann. Han er en bestefar fra barne-TV. Han er rett og slett en knakande flott fyr, tilsynelatende blottet for ego.

 

Han benytter enhver anledning til å bemerke at han helst skulle vært foruten alt mediefokuset. Like fullt har han - så vidt jeg vet - skrevet 6 bøker. Samarbeidet sterkt i arbeidet med Ingar SLetten Kolloens Snås-biografi. Vært fokus for en NRK-serie. Stilt opp for aviser. Uttalt seg om både dette og hint - senest om seierherren i fotball-VM (han tok feil). Noe henger ikke på greip.

 

Snåsamannens genistrek er selvsagt at folk ønsker å tro ham. Det er vanskelig å tro at en hyggelig, krumbøyd krok bevisst (eller ubevvist) forsøker å lure deg. Og uten at jeg på noen som helst måte er faglært innen medisin, er det visst nettopp i slike situasjoner at placebo-effekten spiller inn med full effekt. Uten at det er noe galt i det - placebo er en annerkjent effekt og behandlingsform. Vil man at mannen skal lykkes i å helbrede deg, ja så hjelper kanskje hjernen din til at det blir nettopp slik.

 

Jeg har ingen beviser for at Snåsamannen ikke har eller kanaliserer overnaturlige evner. Men bevisbyrden for det overnaturlige må ligge hos den som hevder å ha slike evner, og ikke hos skeptikeren. Russell's teapot er en klassiker. Hvis jeg påstår at en tekanne går i bane rundt Solen, mellom Jorden og Mars, og at denne er så liten at den ikke kan observeres gjennom være teleskoper, er det min oppgave å bevise at denne påstanden. Det kan selvagt ikke være slik at skeptikere må føre motbevis for tekannens eksistens.

 

Og så vidt meg bekjent har Gamlefar Snås aldri deltatt i en test av hans evner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...