Gå til innhold

Fokustest Sigma 50mm 1.4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det tok i hvert fall halvannen uke (fikk beskjed om rundt to uker, grunnet ferie), men jeg får ikke henta objektivet før til fredag. Jeg fikk beskjed fra verkstedet om at det frontfokuserte på f/1.4, og bakfokuserte på f/2.8. Dette var, i følge dem, normalt, men de tilbød seg å stille det inn etter f/1.4 dersom jeg ønsket det, noe jeg gjorde.

 

Så får vi se. De testet det mot en referansemodell, og ikke mitt kamera (fikk beskjed om at dette stort sett gikk greit, så jeg valgte å ikke sende inn kameraet da det var ferietid og kunne ta en stund).

 

Men til dere som har greie på dette: Hvordan kan det anses som "normalt" at objektivet frontfokuserer på f/1.4 og bakfokuserer på f/2.8? Jeg kommuniserte kun via mail, så jeg spurte ikke. Syntes dog dette var litt snodig. I praksis vil vel dette si at det blir vanskelig å bruke AF på f/1.4, men kjøper man et f/1.4-objektiv er det vel nettopp den gode lysstyrken man kjøper objektivet for, og da høres det i hvert fall i mine nybegynnerører rart ut at dette anses som normalt. Med så liten DOF man får på f/1.4, skulle man vel kunne forvente at objektivet i utgangspunktet var justert mot denne blenderen, for selv små avvik vil jo gjøre det fryktelig vanskelig å bruke f/1.4.

Lenke til kommentar

Jeg har også samme objektiv som deg (Nikon), men har også brukt det med Canon 5D. Tror ikke du kan forvente deg sylskarpe bilder på 1.4 - det får du ikke med noen 50 1.4, uansett produsent.

 

Som deg har jeg opp gjennom årene brukt mye tid på å sjekke mine objektiv for fokusfeil og tatt bilder av linjaler i alle mulige vinkler. Jeg har byttet objektiver og mikrojustert, men har enda til gode å se merkbare forskjeller, i hvertfall ikke på print. Ved pixselpeeping 100%, kansje en ørliten forskjell i noen tilfeller.

 

Fordelen med 1.4 er selvsagt lysstyrken og for noen "smal DOF". Om enkelte 1,4 bilder blir litt softe, så oppskarper jeg heller litt ekstra.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg ikke sjekket objektivet for å lete etter feil. Jeg tok rundt 1000 bilder i løpet av en uke, og fant ut at så godt som ingenting på f/1.4 var brukbart. Først på f/2.8 begynte det å ligne noe. Så jeg begynte å sjekke med stativ og selvutløser og speillås for å se om det var meg, jeg fant disse (heller tvilsomme, har jeg forsått) linjaltestene på diverse forum, osv. Men jeg hadde egentlig ikke trengt å styre med disse testene. Det var ikke mulig å treffe noe, og så ustø er jeg ikke på hånda. ;)

 

Men det er vel derfor samtlige kameraer over entrylevel-seriene har muligheter til å justere dette selv. Det burde jeg tatt høyde for da jeg handla. Jaja, jeg lærer noe nytt hver dag. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er en interessant tråd for oss som er på jakt etter et slikt objektiv, desverre virker ingen av de bildene som er lagt ut tidlig i tråden.

Denne tråden er overhodet ikke interessant for dem som er på jakt etter et slikt objektiv, men mer for dem som har kjøpt dette objektivet og lurer på om de har fått et eksemplar med fokusfeil.

 

Men ellers er jeg enig i at det er en uting at folk linker til bilder for så å slette dem senere. Trådstarter har fått god hjelp av forumet; da burde man kunne forvente at han hjelper forumet tilbake ved å la bildene ligge som en referanse for andre med samme problemet.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Fokusskift er vanlig på f/1.4 objektiver, unntakene er vistnok få.

Det som skjer er at på blender mellom største og f/4 (omtrent) vil fokusetplanet flytte seg når objektivet blir blendet ned.

Derfor bør du fokusere med previewknappen (dybdeskarphetsknappen) inne, for da er objektivet nedblendet også ved fokuseringen.

På største blender skal objektivet fokusere rett.

 

Fra diglloyd:

Quite literally, the optimal plane of focus moves, depending on aperture! With every lens I’ve tested to date, the focus moves farther away. For example, if focus at f/1.4 is centered at 1.00 meters, then by f/2.8 it might now be centered at 1.02 meters. That apparently small difference means sparkling-sharp eyes versus not-quite-there eyes—it matters, especially with high-resolution digital cameras.
Endret av arela
Lenke til kommentar

Dette er en interessant tråd for oss som er på jakt etter et slikt objektiv, desverre virker ingen av de bildene som er lagt ut tidlig i tråden.

Har trådstarter mulighet til å ordne opp i dette?

 

Nope, sorry. Jeg har sletta dem fra systemet.

 

Hvis du har lyst på dette objektivet ville jeg ikke vært i tvil. Kjøp! Får du en bra kopi er alt vel. Får du ikke en god kopi er det bare å sende det på service (tar et par uker). Har du et kamera med microjusteringsmuligheter kan du ordne feilfokuseringa selv.

 

Men det virker åpenbart at Sigma slurver litt med produktkontrollen, så faren for å få et med feil er nok til stede.

 

Les diskusjonene på objektivets Flickr-gruppe.

 

http://www.flickr.com/groups/664291@N24/

Lenke til kommentar

Det tror jeg du kan ha rett i. Etter at jeg fant ut at det var noe muffens med mitt, leste jeg en del om det, og jeg fikk inntrykk av at det var Canon-eiere som slet, mens Nikon-eiere gikk klar.

 

Mener å huske at det er et par (lange) feilfokuseringstråder i Flickr-linken jeg la ut, og jeg tror nesten alt dreier seg om Canon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...