Gå til innhold

Kjekk ung mann søker den perfekte sekken


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg skal ha meg en ny - og min første - jaktsekk, og sliter litt med å finne en som passer mine krav.

 

- Sekken må ha lommerutsiden - Jeg synes det er fullstendig unødvendig å måtte grave i sekken for å finne fram koppen, eller måtte oppbevare kopper, kvikklunsj, myggolje, osv i samme topplomme.

- Kvalitet - Sekken må holde i mange år. Jeg kommer ikke til å bruke den forferdelig mye, men den må fungere like fint hver gang jeg skal. Videre vil jeg helst ha et norskt merke som er kjent for god kvalitet (dette er i grunn kun et ønske) og god service.

- Den må romme rundt 100 liter (heller mer enn mindre?) - Den skal romme alt jeg trenger for å kunne tilbringe et par uker i skogen eller på fjellet, så jeg vil ha god plass. Da jeg skal ha sekken en stund hadde det greit om sekken kunne romme litt ekstra utstyr til en eventuell andreperson.

- Ingen stålramme - Jeg kommer ikke til å bære storvilt i sekken, så jeg trenger ikke (og vil i grunn ikke ha) en stor stålramme som dekker hele ryggen på sekken. Den må likevel være behagelig nok til å bære opptil 30 kilo (en vekt som vil bæres ytterst sjeldent, men øl er tungt :p) over en lengre avstand.

- Den trenger overhodet ikke å være vanntett. Jeg pakker uansett alt i søplesekker da jeg har svært liten tiltro til at en "vanntett" sekk vil holde klærne mine tørre mens jeg f.eks. får snudd kanoen.

- Den skal helst være grønn :)

- Muligheten til å trylle frem en liten tursekk hadde vært veldig kjekt.

 

Min far har en Bergans Alpine II som jeg har lånt et par ganger og i grunn er ganske fornøyd med, men den har for få lommer på utsiden (sidelommene er for store, og må graves i hvis jeg skal ha en del der).

Det hadde vært veldig hyggelig om prisen havnet på rundt 3000, men dersom jeg finner den perfekte sekken er jeg villig til å strekke meg til i overkant av 4000.

 

Håper noen er i stand til å gi noen tips eller dele noen erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå for en Bergans alpinist eller en Bergans viking stortsett samme sekken, eller den som jeg synes er best er Norrøna para ranger sekken, du får lese litt rundt om dem, og ta deg en tur til nærmeste sportsbutikk og prøve dem med vekter i f.eks...ja og en ting til, det er ikke mange sekkene som har et overflod med lommer på utsiden foruten sidelommene som kan være todelt på noen sekker eller 2 til tre lommer i topplokket,men du kan jo kjøpe løse lommer som man kan feste på reimer eller andre plasser..

Endret av myriads
Lenke til kommentar

Jeg har nå vært å testet disse sekkene, og Bergans Alpinist virker utrolig nok for kort i ryggen (jeg er 180..).

Norrøna Para Ranger virket bedre, men hadde ikke pute i korsryggen, og dette førte til at jeg enten fikk hoftebeltefestet i ryggen, eller følte den ble en smule ubehagelig i korsryggen.

 

Da disse sekkene ikke var behagelige nok har jeg sett på pakkrammesekkene. Bergans Powerframe var veldig god å ha på seg, men jeg følte rørrammen kom i veien.

Derfor ser det nå ut som om jeg vil gå for Norrøna Recon. Den koster ≈1000kr mer enn det jeg opprinnelig ønsket å bruke på sekken, men den var veldig fin å ha på ryggen, og rammen gjorde det hele til en drøm å ha på seg. Den var spesielt fin når jeg testet med mye vekt. Rammen er ikke laget med runde rør slik Powerframe er og var derfor ikke i veien. Denne sekken er riktignok litt større enn jeg hadde tenkt (rett under 160l (inkludert sidelommene) mot Alpinist IIs 110l med sidelommene.), men her tror jeg at jeg har en sekk jeg vil være fornøyd med i mange, mange år. Den vil også være fin når jeg en gang skal på reinsdyrjakt, og håper på å få med meg litt kjøtt på vei ned fra fjellet.

 

Hvordan er det med prisene på sekker? Er det billigere å kjøpe nå (får recon for 4299 på XXL der jeg bor), eller i starten av august (når jeg skal ha sekken)? Det er jo høysesong for sekker i august..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...